zelfbouw compressor

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

zelfbouw compressor

Bericht door roy »

Kwam dit tegen op het net...
Zou dit de moeite waard zijn om te proberen?
https://sound.westhost.com/project45.htm
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Klinkt interessant. Ze hebben het over weinig distortion "at low levels". Zou je hier een distortionpedaal van kunnen maken door hem extra te voeden? hmm...
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

ik heb er even snel overheen gelezen, maar volgens mij is dit een verschrikkelijk lompe manier van compressen.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Dat staat er toch ook bij?
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
nick
Berichten: 73
Lid geworden op: 10 apr 2004, 08:42

Bericht door nick »

heej roy,

ik heb het stuk eens goed gelezen en een collega gevraagd, en het volgende kwam er uit.de line in is van bas naar compressor en de line out is van compressor naar versterker. Is vrij logisch. Op het moment dat je een noot aanslaat, word door de spanningsvorming de lamp geactiveerd. hoe hoger de spanning hoe feller de lamp gaat branden. De mate van compressie stel je in met de potmeter vr1. hoe feller de lamp brand hoe lager de weerstand word van de ldr tot er op een gegeven moment dus een gecompressed signaal ontstaat. Nu komt echter de clue van het hele verhaal. De speaker in en out, komt tussen je versterker en je speakerkast. Bij een compleet setje, zoals mijne, zal deze compressor niet werken of ik moet de kabel naar de speaker onderbreken, hij werkt enkel als er losse componenten zijn.

Over een lompe manier van compressen: wat is lomp???? volgens mij doet deze het zelfde als alle andere compressors, is alleen niet zo fijn te regelen en het grote nadeel is gewoon dat deze compressor tussen je versterker en speakerkast komt ipv tussen gitaar en versterker, dus hij begint te laat met compressen, hij moet het signaal eerst "horen" voorddat hij weet wat er moet gebeuren.

Enne wilbert, om hier een distortion van te bouwen lijkt me vrij onwaarschijnlijk, omdat de distortion waar ze hier overspreken, als ik het goed begrepen heb, een soort van storing is. Als het je toch lukt, dan zeg maar hoe je het geflikt hebt. Wens je veel suc6 in iedergeval.

verder zijn alle benodigde delen te krijgen bij de electrozaak en knutsel je voor een eurotientje je eigen "compressor". leuk kastje eromheen en je hebt ook nog wat exclusiefs.
I'm an allycat, some say a dirty rat!!
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

thnx dude........
Gebruikersavatar
nick
Berichten: 73
Lid geworden op: 10 apr 2004, 08:42

Bericht door nick »

hey mensen,

f een vraag aan de techneuten of basgitaar kenners. De toon die je creeert is toch een frequentie met een bepaalde spanning en stroomsterkte?? omdat deze compressor met een ldr weerstand werkt waarvan de weerstand lager word naarmate er meer licht op valt. de ldr staat in serie met een 33k weerstand, dus heb je een spanningsdeler. dus als ik een toon aan sla gaat er een stroom door de weerstanden. deze stroom, bijv. 6v uit de gitaar zal dan nog maar bijv. 3 volt zijn uit de output van de compressor. als de compressor niet werkt is de lamp uit. nu creeer ik een toon die gecompressed moet worden, dus in de speaker in komt een dusdanig hoog spanningssignaal binnen dat de lamp doet branden. de weerstand van de ldr word lager, dat zegt men op de site, waardoor de ingaande spanning waarvan we als voorbeeld zeide dat hij 6v was, door de ldr gaat maar de weerstand is nu lager dus zal uit de output geen 3 volt komen maar bijvoorbeeld 4,5 volt, afhankelijk van de weerstand van de ldr. dus hij compressed het signaal niet maar versterkt het dan.

nu de vraag dus, ligt het maar aan mij, heb ik de werking verkeerd of zal deze "compressor" gewoon niet als compressor werken.

laat eens wat horen.
grtz. Nick
I'm an allycat, some say a dirty rat!!
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Als de weerstand lager wordt, dan wordt de spanning ook lager.
Spanning = Stroom * Weerstand.
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
nick
Berichten: 73
Lid geworden op: 10 apr 2004, 08:42

Bericht door nick »

nee hoor, de spanning word dan hoger. stel: spanningsbron, 24 volt, twee weerstanden van bv 10 ohm in serie. de stroomsterkte blijft altijd gelijk in dit geval. de spanning zal dan tussen de weerstanden in zakken tot 12 volt en na de weerstanden 0 volt zijn. als je nu een weerstand van 10 ohm in serie zet met een van 5 ohm dan is de spanning na de weerstanden geen 0 volt, maar 2,5 volt. dus die theorie van jou gaat helaas niet op
I'm an allycat, some say a dirty rat!!
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Dus tussen de laatste weerstand en de batterij zit een stukje draad met daarover een spanning van 2,5 V? Dacht het niet. De spanning zal daar altijd nul zijn.

Als je een van de weerstanden halveert, dan zal de stroom hoger worden. De spanning over de eerste weerstand wordt dan hoger en de spanning over de laatste wordt lager dan wanneer de weerstanden gelijk zijn.
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
nick
Berichten: 73
Lid geworden op: 10 apr 2004, 08:42

Bericht door nick »

je hebt helemaal gelijk, mijn fout :oops:

maar evenzogoed lijkt het me een onding
I'm an allycat, some say a dirty rat!!
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Ik snap niet helemaal wat het idee van die compressor is. Waar zijn die linkse in- en uitgang voor?
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
nick
Berichten: 73
Lid geworden op: 10 apr 2004, 08:42

Bericht door nick »

die linkse input, daar komt je bas op, en de linkse output gaat naar je versterker. dan komt er op de rechtse input de versterker en op de rechtse output, de speakerkast.deze compressor komt dus tussen de versterker en de speakerkast te zitten (staat ook in een van mijn eerdere antwoorden geschreven), maar het kan ook goed zijn dat ik me vergis hoor, als iemand beter engels kan vertalen, dan hoor ik het graag hoe het dan zit. Maar ik ben eigenlijk wel eens benieuwd of deze compressor ook een beetje werkt, (zie vorig antwoord over de werking) maar omdat ik zelf een compacte versterker heb zal deze compressor bij mij niet werken of ik zou mijn speakerkabel moeten onderbreken.
I'm an allycat, some say a dirty rat!!
Plaats reactie