Meerdere effecten

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Meerdere effecten

Bericht door Beestmens »

Beste mensen,

Wat heb ik nou allemaal nodig om meerdere (op dit moment 2) pedaaltjes tegelijk te gebruiken. Sinds vandaag heb ik twee pedaaltjes dus heb ik mij daar nooit echt in verdiept. Is het mogelijk met 1 adapter? Hoe verdeel je de stroom? Zijn die korte snoertjes die van 1 pedaal naar de andere gaat duur? Heb je nog meer nodig?

Alvast bedankt.
Yamaha RBX JM2.
Richard
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 apr 2004, 19:20

Bericht door Richard »

er zijn iig wel verdeel stekkertjes voor je adapter 8)
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Ik heb op moment 3 pedaaltjes die aan één adapter hangen. Wat ik gedaan heb is een daisy-chain bij de muziekzaak gehaald en deze aan een adapter gemaakt. Dit werkt zonder problemen als je pedaaltjes evenveel spanning nodig hebben en de aansluiting (+ en -) hetzelfde hebben. Toevallig was dat bij mijn pedaaltjes het geval en werkt het prima.

Verder even opletten dat het totaal van de mA's niet over het aantal mA van je adapter heen gaat.
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Op mijn adapter staat bij 9v - 1100 mA. Ik weet niet wat het totaal is van mijn 2 pedalen, een ProCo RAT en een Digitech X-series Multi Chorus. De (+ en - ) aansluiting is volgens mij wel hetzelfde, alleen is het tekentje iets anders wat wel op hetzelfde neerkomt. Ik zal daar ff een paint tekening van maken.

Afbeelding

Bij die Rat stond niets dus ging ik naar een zaak waar zo'n kerel met een apparaatje alles ging meten waar ik dus deze adapter mee kreeg met dat snoertje.
Yamaha RBX JM2.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Nou, wees maar niet bang dat je daar overheen gaat... ik gebruik een adapter van 200 mA en dat is voor mijn pedaaltjes voldoende. Heb een keertje opgezocht wat de pedaaltjes gebruiken en bij elkaar kom ik niet aan de 200 mA dus....
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Ik snap nog niet echt waarom er op dat snoertje 2 van die tekentjes staan :?
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

De meeste pedaaltjes gebruiken nog niet eens 20 mA, idd geen zorgen dus (het valt altijd wel op te zoeken op de website van de fabrikant overigens).
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Niels schreef:Nou, wees maar niet bang dat je daar overheen gaat... ik gebruik een adapter van 200 mA en dat is voor mijn pedaaltjes voldoende. Heb een keertje opgezocht wat de pedaaltjes gebruiken en bij elkaar kom ik niet aan de 200 mA dus....
een pedaaltje dat 50 mA gebruikt is al een echte stroomvreter. Met een 1100 mA adapter kun je voorlopig nog wel even vooruit 8)
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Ok, weet ik dat ook weer :) En Niels, in die Rat (mini-jack) gaat een andere plug dan die chorus (zo'n dikker buisje wat je vaker ziet). Is het dan wel mogelijk om ze aan dezelfde adapter aan te sluiten? Is er geen Daisy-Chain waar je verschillende plugjes op kan zetten zoals bij mijn adapter?
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

plug maakt niet uit. Het maakt zelfs niet uit of hij dezelfde +- aansluiting heeft, daar kun je ook een omzetter voor inbouwen, fluitje van een cent. Je moet het alleen even in de gaten houden. Het enige dat echt hetzelfde moet zijn is het voltage wat de pedaaltjes nodig hebben. Voor de rest kun je omzetters gebruiken.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Maar dan moet ik wel zo'n "chain" hebben waar je verschillende plugjes op kan zetten. Bestaan die wel?
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Je hebt wel stekkertjes daarvoor ja, kijk bijvoorbeeld eens bij de kijkshop of aanverwante zaak.
Plaats reactie