Epiphone Zenith Fretless

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7185
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Epiphone Zenith Fretless

Bericht door HNZ »

Look & feel
De Zenith ziet er recht van voren uit alsof het een semi-acoustische bas is, maar het is eerder een semi-hollowbody dan een semi-acoustische bas. De body is niet heel veel dikker dan die van een massieve electrische bas en is inderdaad 'chambered'. Vandaar dat-ie in gewicht ook niet veel onder doet voor een massieve bas. Zonder versterking heeft de bas nauwelijks volume. Als je dus een echte semi-acoustische bas verwachtte, zoals de Epihone El Capitan of Washburn AB10, kom je bij de Zenith bedrogen uit.
Het is geen echte lichtgewicht, maar hij is zeker niet loodzwaar. Hij voelt goed aan en speelt behoorlijk soepel. Het is geen bas om 80.000 noten in een minuut mee te pompen, maar een fretless met nylon omwonden flatwounds nodigt daar ook niet toe uit. Dankzij z'n smalle nek kom je toch behoorlijk vlot over de snaren. Terug naar fretless is voor mij weer even wennen en het instrument is nieuw en behoeft naar m'n handen te worden gezet, maar dat is een kwestie van tijd en veel spelen.

Facts
De Zenith heeft een magnetische pu aan het eind van de toets en een piëzo onder de brug. De snaren lopen door de body. De brug is niet verstelbaar, noch in hoogte, noch t.b.v. het intoneren. Naast de volumeknop is er een blendknop, zodat je traploos kunt switchen tussen meer of minder van de ene of de andere pu. De actieve toonregeling werkt goed; Voor elke pu een eigen bass en trebble boost&cut in een stacked knob. Handig en het nodigt uit tot experimenteren met de enorme variëteit aan soundmogelijkheden die al die knopjes opleveren.

Sound
De sound van de Zenith kan heel dicht in de buurt van een contrabas komen. Het voornaamste verschil tussen de magnetische pu en de piëzo is dat de laatste wat ruimtelijker klinkt. Met deze pu benader je een upright sound het beste naar mijn idee. Maar met z'n twee soorten pu's en uitgebreide toonregeling kun je er ook diverse heel mooie fretless basgitaar klanken uit halen. Ik ben best benieuwd naar de sound met respectievelijk metalen faltwounds en roundwounds. Met de van fabriekswege meegeleverde nylon omwonden LaBella's is het behoorlijk genieten, dus laat ik die voorlopig nog wel even zitten.
Het best klinkt de bas (in mijn oren) over mijn 1x15" Mesa Boogie combo. M'n andere versterking is een Ampeg Micro VR met 2x 2x10" cabs.
Hierover klinkt de bas veel 'dunner' en minder 'ruimtelijk'. De combi met de Mesa is echt perfect. Of dat aan de 15" ligt weet ik niet. Ik denk toch ook dat de kwaliteit van de Mesa een woordje meespreekt. Al met al vermoed ik dat de beste versterking voor deze bas die versterkers zijn die ook een (electrische) upright goed laten klinken.

Conlusie
Een "hoofdbas" kan dit niet zijn, tenzij je uitsluitend muziek speelt waarbij dit instrument te verkiezen valt boven elke andere bas. Maar om zijn specifieke plek in het spectrum van bassounds te vervullen of om de (electrische) upright te vervangen is de Epiphone Zenith een bas die ik echt kan aanraden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door HNZ op 04 apr 2011, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
yawl6
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:22

Bericht door yawl6 »

Mooie review.

Heb ook al een paar keer verlekkerd zitten kijken naar deze bas.(en de filmpjes op Utube)
Enig idee hoe die over een Markbass zal 112 klinken?
En waar heb je 'm gekocht (als ik zo brutaal mag zijn)
Chowny SWB Pro Walnut; PJB Double 4; Beat Buddy; Korg Pitchblack

Oost west, bas best.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7185
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

De Markbass 1x12 combo heb ik ook gehad. Ik denk dat de bas daar heel lekker over zal klinken.
Ik heb 'm gekocht bij https://www.euroguitar.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Leuke review!
Hoe is de hals? Meer J of meer P?
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7185
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Thanks!

Ehm..., kleine P grote J. :facepalm:

Hij is 42 mm. @ de nut en redelijk plat.
Gebruikersavatar
-AR-
Berichten: 338
Lid geworden op: 02 feb 2009, 13:50

Bericht door -AR- »

Ik heb ooit een Zenith in mijn handen gehad en daarbij viel op dat de gelamineerde hals bepaald niet lekker aanvoelde onder je duim, de verschillende stroken hout waren duidelijk voelbaar. De fretless toets had lijnen maar die waren slecht opgevuld (te weinig) waardoor je constant last had van "fretbuzz" als je zuiver probeerde te spelen.

Hoe zit dat bij jouw exemplaar, geen last van?

-AR-
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7185
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Ik heb net even over de hals gewreven met m'n vingertoppen en er is inderdaad een verschil in hoe de verschillende houtsoorten aanvoelen.
Ik heb het met spelen echter niet gemerkt en dus ook niet als hinderlijk ervaren.
Ik heb de fretlines even grondig geïnspecteerd en ze zijn stuk voor stuk perfect. Ook hier geen klachten dus.

Over het geheel vind ik de bas goed in elkaar zitten en mooi gebouwd.
Maar misschien zijn er verschillen tussen de diverse exemplaren en heb ik gewoon mazzel.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7896
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

HNZ schreef:Een "hoofdbas" kan dit niet zijn, tenzij je uitsluitend muziek speelt waarbij dit instrument te verkiezen valt boven elke andere bas.
:facepalm:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ik zal er even een plaatje bijplakken voor de helderheid.

Afbeelding
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Ik vind het een zeer aantrekkelijke bas,hij kwam ook goed uit de panneltest in de bassist het vorige nummer,het is dat ik al een hollowbody heb want het zou een perfecte backup voor mijn countrybandje zijn.
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7185
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Didi schreef:Ik zal er even een plaatje bijplakken voor de helderheid.

Afbeelding
Plaatje klopt, kleur niet. Zie boven.
Plaats reactie