wat voor amp+cab?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Dunk
Berichten: 330
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:13

Bericht door Dunk »

Sorry, ik kan geen vergelijking maken.
In de drie jaar dat ik bas speel, heb ik vanaf het begin af aan op Genz gespeeld.
Dus geen idee hoe dit zich met een andere versterker verhoudt.

Ik vind het geluid van de Genz erg clean voor mijn smaak. Daarom gebruik ik altijd een VT Bass als voorversterker.

Verder ben ik met mijn 1x12 speakertje erg lichtgewicht bezig. Er is echter geen laag waar je broekspijpen van gaan wapperen. De midget gaat vooral om de mids waardoor je jezelf altijd goed hoort. Omdat we 8 van de 10 keer met PA spelen is dat voor mij geen probleem. Wellicht dat ik er ooit een midget bij koop als we bij toeval een paar grote podia aandoen.

Is dat lichtgewicht topje van Aguilar met 2x 1x12 nisschien iets voor je? FMC lijkt me erg betaalbaar. En de GK neo-serie krijgt goede kritieken op Talkbass.
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Rodi schreef: @PeterR:
Ik vind over het algemeen 10"speakers mooier klinken als 12"speakers. Ik zoek dus iets met 10".FMC ken ik niet zo goed. Is dat echt topkwaliteit vergelijkbaar met Hevos/aguilar/Tecamp?
Ik weet niet of je het kunt vergelijken, maar de prijs/kwaliteit verhouding is erg goed! Uiteraard heeft het zijn eigen geluid, maar ik denk dat je voor de prijs ontzettend veel waar hebt voor je geld! Ik ben in ieder geval heel erg tevreden!
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
Timon
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 mar 2008, 21:01

Bericht door Timon »

En DIT dan? Ik ben ook even voor je aan het rond zoeken geweest. Geen idee of dit goede cabs zijn, maar ziet er prima uit en is heel licht!
Proud Ibanez ATK & Gallien Krueger owner
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Heb deze week, toen ik mijn eden WT550 haalde, over een 10inch variant gespeeld van die speaker. Wat een geluid! lekker hoor.. veel laag ook nog! bij The Bass Gallery staat zowel de 10inch als de 12inch trouwens.
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
Timon
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 mar 2008, 21:01

Bericht door Timon »

vincent136 schreef:Heb deze week, toen ik mijn eden WT550 haalde, over een 10inch variant gespeeld van die speaker. Wat een geluid! lekker hoor.. veel laag ook nog! bij The Bass Gallery staat zowel de 10inch als de 12inch trouwens.
Oke gaaf! Ben er zelf ook wel benieuwd naar, ik vind ze erg goed te betalen!
Proud Ibanez ATK & Gallien Krueger owner
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Timon schreef:
vincent136 schreef:Heb deze week, toen ik mijn eden WT550 haalde, over een 10inch variant gespeeld van die speaker. Wat een geluid! lekker hoor.. veel laag ook nog! bij The Bass Gallery staat zowel de 10inch als de 12inch trouwens.
Oke gaaf! Ben er zelf ook wel benieuwd naar, ik vind ze erg goed te betalen!
The bass gallery is ver weg voor mij, maar ik ben van plan om binnenkort weer eens rond te kijken. Eden zal ik ook proberen.

Ik krijg nu ernstig GAS voor dit:
Afbeelding
En dan met tweemaal een 2x10 en misschien zelfs ook nog een 1x12.

De vorige keer dat ik over tc speelde miste ik net wat hoog, en het schijnt dat deze zowel in het laag als het hoog wat meer open gezet is.
En het blijft handig om tuner, compressor e.d. allemaal in de versterker te hebben.
Voor zover ik kan herinneren (en beluisteren op internet) geeft dat tubetone net het "buizige" gevoel wat ik zoek.

Alleen weet ik nog niet of ik daar de speakers van TC onder wil. Ik vind het er wel erg deftig uit zien.
Ik heb de speakers al een keer geprobeerd i.s.m een rh450, toen klonk het goed als de hele set in de buurt van de muur stond.
Omdat ik echter regelmatig repeteer in een oefenruimte waar ik echt midden in een grote zaal sta heb ik ook geprobeerd hoe het klinkt als de set niet richting de muur staat.
En toen miste ik echt wel wat laag. Eigenlijk zou het niet uit mogen maken, maar ik denk toch dat het komt doordat de baspoort aan de achterkant zit.


Daarom blijf ik ook nieuwsgierig naar Epifani en misschien klinkt Tecamp in combinatie met de tc zelfs lekker.
Dat laatste zou ik tof vinden, omdat Tecamp erg lichte speakers maakt, die tenminste ook hier verkrijgbaar zijn!

Iemand ideeën/ervaringen met de RS210/RS112 en rh750(450)? en met Epifani speakers?
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Ik speelde laatst over de RS210 en 212 en ben daar erg voor te vinden, in die mate dat ik me deze zomer graag zo'n 212 zou aanschaffen!
Ook de RH450/Staccato top vond ik echt wel goed. Als ik opvoorhand wat meer had kunnen testen, en de TC wat vaker tweedehands voorbij kwam, had ik 'm zeker boven Markbass verkozen! En ze wegen evengoed niks.

Te weinig hoog nooit last van gehad, maar da's mijn idee. De semiparametrische EQ (met presets) is wel handig (net als de ingebouwde (bruikbare!) compressor en tuner!!!).
Ben wel - net als jij - erg benieuwd naar hoe die RS cabinetten klinken in open ruimte, ipv tegen een muur aan. Of er nog steeds evenveel druk en bas voorhanden is.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Rodi schreef:Iemand ideeën/ervaringen met de RS210/RS112 en rh750(450)? en met Epifani speakers?
Ik heb de RS210 + 212 gehad. Klinken erg goed, maar zijn erg kwetsbaar met die structuurlak. Je hoeft er maar naar te wijzen en re zit al een plekje op. Geen rubber voeten, geen wielen - erg onhandig allemaal. De verticale stapeling is wel ideaal - je hoort jezelf optimaal en je neemt weinig ruimte in op het podium.
De versterkers van TC vind ik minder. Dat gezeik met die tubetone, die dan vervolgens je volume weer beïnvloedt en al dat gekunstelde gedoe met al die knoppies, presets en het-is-het-net-niet sound. Na veel gedraai en gezoek een sound die bijna lijkt op zus-of-me-zo head... Pfffffff!

De mij maar gewoon een recht-toe-recht-aan Ampeg head en cabs met tolex of tapijt.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

En als je niet probeert een buizenversterker na te doen?
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Dan moet je geen versterker kopen met een knop genaamd "tube tone", maar eentje die gewoon knoppen heeft als "bass", "treble", "mid" etc., van zichzelf goed klinkt en niet iets probeert te zijn dat-ie niet is...
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

:facepalm:

Maar hoe klinkt hij, als je niet probeer een Ampeg uit een broodtrommeltje te halen?
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Ah zo, tja ik was wat troebel gisterenavond... :oops:

Hij klinkt op zich prima. Redelijk warm, kan ik mij herinneren. Goede eq en inderdaad handig zo'n ingebouwde tuner. Alleen met dat 'tubetone' knoppie prentendeert-ie iets te doen wat dus eigenlijk niet klopt; Soort moddeling van Line6, zeg maar.
Ik had in die tijd Markbass en wilde naar een wat meer 'old school(?)' sound, nadat ik een aantal malen over een Ampeg set had gespeeld. Vond het formaat en gewicht van de Ampeg set echter niet aantrekkelijk. Vandaar het proberen van de TC rebelhead. Alleen met veel knoppengedraai en fine-tuning kwam de sound in de buurt van wat ik zocht. Maar die exercitie had ik bij m'n Markbass ook nodig en dat was ik eigenlijk zat.
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

HNZ: De speakers zijn dus echt erg snel beschadigd?
Over het geluid:
Jij zoekt volgens mij echt een puur buizengeluid. Ik zoek net een klein beetje het gevoel ervan.
In dit filmpje hoor ik van 1:16-1:25 door alle youtubecompressie e.d. een beetje wat ik zoek.

Is al het digitale modeling gebeuren wat jou betreft op vergelijkbaar niveau als line6 of is het beter?
Ik heb al 4jaar een basspod XT, maar ben sinds een jaar over gestapt naar losse pedalen omdat ik dat toch net iets beter vindt klinken. Ook gebruik ik alleen maar een compressor(EBS multicomp) en af en toe een envelope-filter(EHX micro Q-tron).

De laatste keer dat ik op tc speelde was oop een rh450, en 2x rs210. Ook heb ik op een rs212 gespeeld, maar die kon mij niet overtuigen. Ik hoefde weinig aan knoppen te draaien om een lekker geluid te krijgen, maar had in de winkel geen referentie aan andere bekende versterkers. Ik ben van plan om binnenkort naar de winkel te gaan en te vergelijken met mijn eigen set.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Ja, de speakerkasten hebben heel snel veegjes en krasjes van de vloer of voorwerpen waar je (soms maar heel licht) langsschuift.
De hoeken en randen zijn het meest kwetsbaar. Jammer, want de kasten klinken erg goed, waarbij mij de 212 dan weer het meest beviel.

Ik zocht (zoek) niet een 'echte' buizensound, want dan zit er maar één ding op... :wink:

De TC is een heel goede versterker, maar ik wil een amp met een simpele eq en een karaktervolle sound. En waar je door de gain open te draaien desgewenst wat 'grit' in kan draaien. Meestentijds kan je dit ook bereiken met een hybrid door de pre-amp tube wat te laten opbreken. De tubetone van de TC beïnvloedt je volume en sound en dus moet je ook weer aan je eq gaan rommelen. Dat heb je met die moddeling techniek. Line6 geldt hierbij als voorbeeld. Ik heb de LD 110 studio gehad. Hardstikke leuk, compact ding met een goede sound, maar ook hier werd ik uiteindelijk weer gestoord van het noodzakelijkerwijs gedraai aan de knoppen. De effecten gebruikte ik niet, alleen de amp presets.
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Die tubetone knop heb ik nooit aangeraakt. In 't filmpje geeft 't allesbehalve het geluid dat ik zoek of het randje waar ik wel van kan houden, en als 't maakt dat je achteraf nog aan volume/eq moet raken lijkt 't me ook gewoon niet interessant.

Ik herinner me ook dat aan die RH450 een footswitch kon om tussen de 3 EQ-presets te schakelen. Leek me vooral bruikbaar bij het wisselen van bas.

Vallen er in die TC cabs geen rubberen voetjes te draaien? (ik bedoel, ze zijn toch al lelijk genoeg :) )
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Plaats reactie