Genz Benz Streamliner 900 vs Ampeg PF350

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hazb74
Berichten: 138
Lid geworden op: 03 jun 2009, 22:25

Genz Benz Streamliner 900 vs Ampeg PF350

Bericht door hazb74 »

Vandaag gezellig met Hans (HNZ) onze "nieuwe" amps met elkaar vergeleken.

Testgear: Andre van der End JB4, Spector NS-6XL, Hamer Cruisebass 5 Fretless. Gallien Krueger Neo 1x12 kasten (2 stuks).

Ik denk dat we kort kunnen zijn, appels met peren vallen nou eenmaal niet te vergelijken. Het karakter en de "kleur" van beide amps zijn zo verschillend dat een A/B eigenlijk niet mogelijk is. Wat overeenkomt is dat het heel makkelijk is om een goede sound te vinden bij zowel de GB als de Ampeg en dat ze een simpele bediening hebben.

Verder houden alle vergelijkingen wel een beetje op.

De Ampeg PF350 koppelt de klassieke Ampeg toon aan een kleine en lichte top, die ook nog eens zeer betaalbaar is. Hij heeft de "agressieve" mid-heavy toon van een SVT (okay solid state voor de puristen.....) en klinkt dus ook onmiskenbaar als een Ampeg.

In een blinde test pik je hem er zo uit. De EQ is simpel, maar biedt voldoende veelzijdigheid, maar wel met het onmiskenbare Ampeg sausje eroverheen.

Voor iemand die van de Ampeg toon houdt is dit een aanrader, want hij is solide gemaakt, weegt relatief weinig en is zeer betaalbaar. Reden zat om een PF350 aan te schaffen dus als je op zoek bent naar de Ampegsound. Hij is enigszins een one trick pony, maar wat wat hij doet doet ie heel goed. 350 watt lijkt wellicht weinig, maar ga er maar van uit dat je voor de meeste gigs meer dan zat OOMPF hebt.

:jam:

On to the GB......

De Streamliner is een zeer veelzijdige amp. Hij heeft in de basis een Avalon U5 achtig karakter, maar heeft door zijn EQ heel erg veel mogelijkheden. Je kunt een Ampeg-esque sound vinden (maar de echte Ampeg sound doet een Ampeg nou eenmaal het best), maar heeft verder alle denkbare bruikbare sounds in zich. Van heel clean tot een onmiskenbare buizenoversturing, op hoog laag mid niveau allemaal mogelijk. We zijn het er allebei over eens dat hij nog het meest doet denken aan de Mesa Boogie MPulse series (Walkabout/M600 etc). Heel dik ook op lager volume, maar door de preamp setup (volume en gain) is hij eigenlijk nog wat veelzijdiger.

Als je geen zin hebt om een buizenbak te tillen en je zoekt de betrouwbaarheid van een SS gekoppeld aan een zeer uitgebreide EQ, is de GB hard to beat. Hij kost een 3e van een buizenbak, komt qua sound op 95%, en heeft geen last van een modderige/trage respons van sommige buizeneindtrappen.

Zoek je een draagbare onmiskenbare Ampeg sound, de PF350 geeft het met bakken tegelijk. Zoek je een draagbare versterker die het compressie/overdrive karakter van een buizenamp heeft, look no further dan de Streamliner.

De prijstelling vs kwaliteit van beiden is zo dat Mesa, Aguilar, Epifani, Markbass en andere bouwers zich maar eens achter de oren moeten gaan krabben.
Gear? Maakt niet echt uit, want een goede toon komt toch uit je vingers.....
Gebruikersavatar
Dunk
Berichten: 330
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:13

Bericht door Dunk »

Bedankt voor de review, Ha en Ha!
:thumbsup:
Gebruikersavatar
Lewis
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 mei 2008, 16:40

Bericht door Lewis »

Goeie review. Ik vind beide amps wel erg gaaf. Na het lezen van de review en het bekijken van het joeptjoep filmpje toch wel GAS gekregen voor de Streamliner.
Na het lezen kreeg ik eerst wel de indruk dat ze qua prijs ongeveer hetzelfde waren maar de Streamliner is toch wel een stukje duurder (+\- 700 tov 350 voor de Ampeg PF).

Het mooie van de Ampeg PF is ook dat ie toch wel redelijk goedkoop is. Met PF cab erbij is het wel weer wat duurder maar dan heb je ook wat. Ik ben erg benieuwd naar deze cabs. Vooral ook of ze te tillen zijn of dat je beter een 210AV kan nemen net als HNZ.

Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe deze amps zich vergelijken met een Sansamp :?: Ik heb namelijk een Sansamp pedaaltje waarmee ik mijn geluid maak. Kan ik deze wegdoen als ik de Streamliner of de Ampeg PF koop?
--------------------------------------------
Gear:
Sandberg JM5 (lefty)
Squier Precision (lefty)
Cort B4 LH (lefty)
Hartke HA4000
Markbass Club 115h
Hughes & Kettner BK100
Tech21 Sansamp Bass Driver DI
Gebruikersavatar
hazb74
Berichten: 138
Lid geworden op: 03 jun 2009, 22:25

Bericht door hazb74 »

Hoi,

De Streamliner 900 is zelfs €800,- dus idd veel duurder. Maar, het is ook een Buizen pre, hoger wattage, meer toeters en bellen etc, dus dat verklaart een hoop. De Streamliner 600 is +/-650, ook al voldoende power voor de meesten.

Over de PF cabs kan ik niets zeggen, die ken ik nml niet. HNZ wellicht wel, maar stuur hem anders een PM.

Mijn persoonlijke mening is dat de Streamliner een Sansamp absoluut overbodig maakt. Vooral omdat er zoveel mogelijkheden zijn mbt het creeeren van verschillende sounds, en de DI is prima. De PF doet Ampeg heel goed, dus een VT Bass is niet meer nodig, maar een Sansamp vervangen doet ie niet.

Ik zou de Sansamp sowieso gewoon houden trouwens, want wellicht heb je soms NIETS bij je en kan je Sansamp > Tafel.


Lewis schreef:Goeie review. Ik vind beide amps wel erg gaaf. Na het lezen van de review en het bekijken van het joeptjoep filmpje toch wel GAS gekregen voor de Streamliner.
Na het lezen kreeg ik eerst wel de indruk dat ze qua prijs ongeveer hetzelfde waren maar de Streamliner is toch wel een stukje duurder (+\- 700 tov 350 voor de Ampeg PF).

Het mooie van de Ampeg PF is ook dat ie toch wel redelijk goedkoop is. Met PF cab erbij is het wel weer wat duurder maar dan heb je ook wat. Ik ben erg benieuwd naar deze cabs. Vooral ook of ze te tillen zijn of dat je beter een 210AV kan nemen net als HNZ.

Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe deze amps zich vergelijken met een Sansamp :?: Ik heb namelijk een Sansamp pedaaltje waarmee ik mijn geluid maak. Kan ik deze wegdoen als ik de Streamliner of de Ampeg PF koop?
Gear? Maakt niet echt uit, want een goede toon komt toch uit je vingers.....
Gebruikersavatar
Uncle Zeb
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2013, 21:50

Bericht door Uncle Zeb »

Toch ff een reactie, aangezien beide nog op de markt zijn. Anderhalf jaar geleden zware spul de deur uit gedaan en op zoek naar een lichte klasse D versterker. Dacht met de PF350 wel uit te komen qua vermogen. Had 2e hands willen kopen, maar heb me bedacht en nieuw gekocht maar gelukkig eerst getest. Verkoper bij Musik Productive in Ibberburen gaf het al aan: met een lage B moet je bij de PF350 niet aankomen! En dat klopt helemaal. Derhalve een PF500 aangeschaft, die nu al 1,5 jaar probleemloos functioneert. En de PF500 heeft ook qua settings wel iets meer te bieden dan de PF350 voor weinig euro's extra.
Later toch een 2e versterker gezocht (ooit al eens met een oververhitte top een optreden moeten staken? :facepalm: - daarom dus :lol: ). En dat is een Genz Benz Shuttle 9.2 geworden - één van de laatsten weggehaald bij GAK.UK (prima service trouwens bij GAK - kan de MusicStore in Keulen wat van leren!).

De Shuttle (en de Streamliner) is idd een stukje duurder, maar biedt zoveel meer dan de Ampeg. De GB kleurt je basgeluid als je dat wilt, maar kan deze ook geheel clean weergeven. De Ampeg kleurt altijd je geluid - daar kun je niet omheen. De Shuttle is veel stiller / produceert geen ruis als je de treble van je bas vol open zet EN het hoog wordt niet vervelend. De Ampeg ruist er lustig op los met treble vol open. De GB heeft een duidelijke meerwaarde en is naar mijn mening zijn meerprijs meer dan waard. Helaas zijn ze nieuw niet meer te verkrijgen (voor zover ik weet) De Ampeg PF500 is volop voorradig en ook een prima top.
Bij optredens gaan ze beide mee, want ze wegen niets en nemen 0,0 ruimte in :dance:
Dus betreffende de PF350: Bedenk goed of je met een 350 uit kunt en test deze eerst als je d'r één wilt aanschaffen.
En de Genz Benz: als je d'r nog een kunt bemachtigen - ik zou het doen :jaaaaa:
Laatst gewijzigd door Uncle Zeb op 27 dec 2014, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Bas moet je voelen - horen doe ik 'm allang niet meer :jam:
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Klasse D wattjes waren over het algemeen erg klein vergeleken bij de normale solid state bakjes. Ik heb er verschillende getest en alles onder de 500w ging niet hard genoeg en clipten al als je een scheet liet. De huidige generatie klasse D ampjes zijn gelukkig wat steviger qua vermogen. Die Warwick LWA1000 gaat bijvoorbeeld hard en blijft strak. Jammer dat hij er uit ziet als een hifi versterker.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Er zou eigenlijk gewoon eens een standaard moeten komen voor het meten van een versterker qua verwachting op het gebied van luidheid. Die RMS vermogens worden tegenwoordig gebruikt als aanduiding voor luidheid en dat slaat op zichzelf natuurlijk al helemaal nergens op; de fabrikanten gebruiken ook nog eens de meest uiteenlopende specificaties en testomstandigheden om tot een waarde te komen. Gewoon een nieuwe eenheid creëren, die gebaseerd is op een gestandaardiseerde testmethode!

Dan krijg je dus ook niet die kletsverhalen waarbij klasse D altijd wordt weggezet als 'underpowered', want dat is gewoonweg niet zo. Klasse D staat enkel voor de manier van versterken (kort gezegd: sinussen naar blokgolf, versterken en dan filteren tot nagenoeg de originele sinus). Het verschil in vermogen dat nu beschreven wordt, heeft vooral te maken met de geschakelde voeding en ligt enkel aan de wil van fabrikanten om een nieuwe techniek in te laten burgeren door er specificaties aan mee te geven waar (meestal) hopeloos mee gedokterd is om tot een fijn resultaat te komen.

Moraal van het verhaal: nooit RMS vermogens gebruiken om luidheid in te schatten, daar kun je te gemakkelijk als fabrikant mee goochelen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Uncle Zeb
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2013, 21:50

Bericht door Uncle Zeb »

Kan het bovenstaande onderschrijven. 300 Watt bij de één is soms voelbaar meer dan 500 Watt bij de ander. Zo heb ik bij de gemiddelde Peavey top altijd het gevoel dat deze meer geven dan af fabriek opgegeven. Uiteindelijk blijft persoonlijk testen belangrijk; hoe vaak blijkt een top in bandsetting tijdens een optreden toch heel anders (lees tegenvallend) uit te pakken. Daarom heb ik de Amepg PF350 en de PF500 die ik uiteindelijk heb gekocht vooraf getest. Betreffende de Shuttle heb ik vooraf een 9.1 van een mede BGF-lid geleend en getest; daarna was mij wel duidelijk dat deze GB geen miskoop zou zijn... . .
Beide klasse D versterkertjes hebben me tot op heden niet teleurgesteld
Tja een standaard en meetbare eenheid voor te leveren vermogen zou niet verkeerd zijn. Iets voor een ander topic & techneuten (of ik moet mijn vervlogen kennis weer eens gaan opfrissen :oops: - maar ik speel liever bas).
Bas moet je voelen - horen doe ik 'm allang niet meer :jam:
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Dat is dus wél gewoon zo want er wordt heel erg creatief met opgegeven vermogens gegoocheld door de jongens van marketing. de powermodules zijn standaard en hebben ook gewoon een standaard vermogen. Hier worden dikwijls enkele honderden watts bij verzonnen die toch écht niet bestaan!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Er bestaat niet zoiets als een 'standaard vermogen' :) Het ligt er maar net aan hoe er getest is en daar kun je de resultaten dus precies zo laten zijn als het jou uitkomt..daar gaat het mis helaas; er is geen standaardisering. De één heeft daarom niet meer gelijk dan de ander, dat is het scheve aan werken met RMS vermogens om aan te geven hoe hard het gaat.

Dat verschil zie je ook bij de gemiddelde klasse AB-versterker zonder geschakelde voeding hoor, die gaan (afgaand op aangegeven vermogen) ook lang niet allemaal even luid. Daar moet een 1000W kwaliteitsversterker soms verder opengedraaid worden dan een 300W kwaliteitsversterker (eigen ervaring).

Daarom klopt het dus ook niet dat er zo afgegeven wordt op klasse D: het wordt al jaaaaaren zo gedaan bij klasse AB en daar hoor je niemand meer over. Het devies blijft gewoon dat je elke versterker moet combineren met een efficiënte speakerkast en dan testen, testen, testen!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Hetzelfde geldt tot overmaat van ramp ook bij bij de opgave van efficiency en bereik van speaker cabs, waar de ene het heeft over het aantal decibellen bij 1w op 1m gaat het over een sinusgolf bij 1khz en bij de andere over een voor basgitaar belangrijkere reeks frequenties.

Al met al heb je dus niet zoveel aan de cijfertjes en zal je dieper moeten graven. Dat kan via forums maar ook daar moet je rekening houden met dat mensen vaak met veel enthousiasme over de merken praten die ze zelf in huis hebben en waarbij de objectiviteit vaak wat verscholen blijft (dit is geen kritiek, ik heb het over normaal menselijk gedrag).

Dan kan je natuurlijk zelf gaan testen, in de winkel. In een hokje van 2x2m met een 15" of 4x10" cab. Dit is voor bas spul zéér onzinnig in mijn beleving want alles klinkt overweldigend in zo'n kleine ruimte. Je weet pas wat het doet als je er met de band of in ieder geval met een drummer ernaast mee gespeeld hebt. In mijn geval clipte de klasse D (shuttle6, rh450, promethean 500w) bakjes al voordat ik goed in de mix lag, had het laag geen ballen maar was eerder sponzig en was ik telkens driftig op zoek naar een manier om het geluid minder hifi en doods te laten klinken. Er zat gewoon niet genoeg leven in. Ik ben daarom lange tijd blijven spelen over mijn oude Trace Elliot welke als 400w wordt aangeduid maar dit met heel veel punch eruit knalt en vele malen harder.

Ook ik ben uiteindelijk voor lichtgewicht gegaan, maar mijn ampje weegt 13,2 kilogram en is geen klasse D. Ik heb vanwege de leugenachtige marketing historie en mijn eigen ervaringen bij klasse D geen vertrouwen meer in het fenomeen en sla liever over. Prima dat een ander er wel blij mee is overigens, maar mijn referentiekader is kennelijk anders en ik ben behoorlijk eigenwijs. Class D is not for me. :cheer:
Gebruikersavatar
Uncle Zeb
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2013, 21:50

Bericht door Uncle Zeb »

Ben ik blij dat er bassisten als DiMarco zijn - gaan we niet allemaal aan de D-klasse topjes :D . Trouwens 13 kg valt idd al wel mee: die oude SVT, die ik had bracht wel 33 kg op de weegschaal. En mocht mijn vertrouwen in de D-tjes ooit zwaar beschadigd raken dan stap ik zonder schroom weer over op de bewezen techniek van de AB-serie. Ook "vroeger" waren de opgaven over vermogen idd al even betrouwbaar als heden. En met testen bedoel ik idd niet in zo'n paskamertje met een verkoper in je nek, maar tijdens je eigen repetities met band en/of tijdens optredens. Gewoon kijken & luisteren tijdens concertbezoeken, info uitwisselen met collega dikke snaren plukkers en spelen over andermans apparatuur - hier heb ik het meeste van geleerd (want hoe vaak krijg je tijdens festivalletjes de gelegenheid je eigen backline te gebruiken?). Genoeg hierover wat mij betreft, we raken een beetje :offtopic: .
Gewoon nadenken voor je iets aanschaft - als je niet overtuigd bent: gewoon niet kopen :!:
Bas moet je voelen - horen doe ik 'm allang niet meer :jam:
Plaats reactie