Links op rechts

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Links op rechts

Bericht door Toon Doof »

Linkshandigen die rechtshandig bas spelen komen regelmatig voor (als ik dit ouwe topic mag geloven: https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... ig#p290524" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ik ben ook linkshandig met rechtshandige bassen.

Ik vraag me echter af of linkshandigen dan wel geen beperkingen hebben als ze rechtshandig bas spelen?
Ik heb zo de indruk dat mijn rechterhand niet meekan met hetgeen de linker zoal wil doen op het fretbord.
Ben ik de enige die dat denkt?
Is dat maar een gedacht of bestaan daar theorieën over?
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik weet dat er linkshandigen zijn die rechtshandig spelen op hoog niveau, volgens mij komt dat zelfs best regelmatig voor. Aan de andere kant zijn er ook lefty's die op een rechtshandige gewoon niet uit de voeten kunnen, ook van begin af aan niet. Mijn oom is er zo een, die kreeg rechtshandig nog geen toonladder uit een bas. Toen heeft 'ie hem omgedraaid en dat heeft meer dan behoorlijk uitgepakt.. :wink:
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Niet zo lang geleden een masterclass gevolgd van Jimmy Haslip, (linkshandig) bassist bij The Yellowjackets. Hij merkte op dat het voor hem makkelijker is een ladder snel omhoog te spelen, waar het voor rechtshandige spelers meestal andersom is (vanwege de vallende beweging van je vingers). Ook was het moeilijk om te slappen en poppen omdat de dunne snaren bovenaan zitten en de dikke onder. Afgezien daarvan is hij toch een van de meest veelgevraagde bassisten van de wereld dus zo erg kan het niet zijn?
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

ja maar bij mij liggen de snaren er als normaal op, het is geen ramp maar gewoon beetje moeilijk synchroon te zijn met beide handen wanneer het snel moet gaan (met vingers spelen toch)

Deevit, ik zou helemaal niet op linkshandige bassen kunnen spelen, waarschijnlijk ben ik niet anders gewoon na al die tijd.
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Ik ben links in alles, behalve met bassen vreemd genoeg. Toch voelt het heel natuurlijk en ik heb nooit anders gedaan. Het enige nadeel wat ik me kan bedenken is dat de linkerhand in verhouding tot rechtshandige bassisten zwaarder belast wordt omdat je die bij de dagelijkse dingen (muisgebruik, klussen, afwassen :D ) ook altijd gebruikt. Als ik mijn baskunsten vergelijk met rechtshandige bassisten zie ik echter weinig verschil in techniek en snelheid.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

't zal gewoon ik zijn dan 8)
maar daar zeg je wat: ik heb alweer een hap uit mijn linker wijsvinger geslagen. Komt wel in orde tegen zaterdag voor het volgende optreden.
("geef me geen klusjes, da's nix voor mij")
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Toon Doof schreef:'t zal gewoon ik zijn dan 8)
maar daar zeg je wat: ik heb alweer een hap uit mijn linker wijsvinger geslagen. Komt wel in orde tegen zaterdag voor het volgende optreden.
("geef me geen klusjes, da's nix voor mij")
:D , daarom klus ik nooit vlak voor optredens..............ik klus dus eigenlijk heel weinig de laatste weken. Pak van mijn hart! :jaaaaa:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

houden zo.

Ik heb een extra lange klus lijst gekregen...
morgen strijken, hopelijk zet ik't ijzer niet op m'n rechterhand :roll:
en dan nog 't geitekot uitkuisen, hopenlijk geen riek door mijn frettin' hand :roll:
ja zo gaat dat
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Hmm, jij hebt thuis dus ook al niets te vertellen......... :roll:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

bwaa, 't is dat ik hier heel de dag thuis zit dus, toch maar logisch dat ik wat meer in't huishouden ga doen?
OT heeft er iemand last met linkshandig zijn en een rechtshandig strijkijzer te hanteren


..
:facepalm:

I'll get me coat





Again.
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

:D Tijd om te gaan slapen...........
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7635
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

Ik heb uberhaupt nooit geprobeerd op een linkshandige bas te gaan spelen, de eerste bas die ik in mijn handen kreeg was een rechtshandige, en daar ben ik mee gaan leren./
Bovendien is mijn aanslahand (rechts) sterker, dus makkelijker met aanslaan, en kan ik mijn linkerhand (frethand) verder spreiden.
Dubbel winst dus! :jam:
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Jack

Bericht door Jack »

Ook hier een lefty die rechts speelt, maar ik ben wel voor mezelf van mening dat vermits ik het meteen links had geleerd ik zeker een betere techniek had gehad...
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Volgens mij is het rechts spelen ondanks dat je verder links bent bij sommigen gewoon aangeboren. Als je gevoel zegt rechts spelen en je gaat het toch links leren is het niet meer natuurlijk. Dat komt het spelen n.m.m. niet ten goede. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening........ :)
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Jack

Bericht door Jack »

Ik heb het weer eens verkeerd zitten typen...er had moeten staan "voor mijn gevoel" ipv "naar mijn mening" het is namelijk gewoon mijn gevoel, en verder geen mening.. :wink:
Plaats reactie