Review: ESP LTD Vintage 204 RW Precision Bass

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Review: ESP LTD Vintage 204 RW Precision Bass

Bericht door Heinz »

Korte beschrijving
Precision bass uit de goedkopere LTD serie van ESP. Gebouwd in Vietnam. Voorzien van ESP P / J elementen. Elzen body, maple neck met rosewood toets. Passief met volume/volume/toon regelaars.
Specs van deze bas op de ESP website

Reden van aankoop
Ik zocht een goedkope maar toch goed klinkende Precision met een warme toon. Eentje waarvan ik het niet erg zou vinden dat er een deukje of kras in kwam.
Via het forum hier zag ik deze bas voorbij komen en mijn interesse was gewekt.
Zeker toen ik deze video zag! De bas was nergens in de winkel te vinden, dus heb ik hem bij Thomann besteld, voor 399 euro. Na 3 dagen werd hij keurig thuisbezorgd in een enorme doos.

Kwaliteit en afwerking
Eenmaal uitgepakt blijkt de bas lekker licht te zijn (exact 4 kilo) en goed aan te voelen. De relic valt tegen en ziet er minder mooi uit dan verwacht afgaande op de paar foto's die ik had gezien. De body is nogal fabrieksmatig voorzien van een paar kale plekken, waarna de hele bas is overgespoten met een matte lak. Dat laatste is nogal slordig gedaan, waardoor het relic effect alleen overtuigt als je de bas van een flinke afstand bekijkt. De hardware is wel OK, de brug is lekker zwaar, de stemmechanieken zijn niet bijzonder maar doen hun werk goed.

De hals is wel een verrassing in positieve zin. De toets is een mooie dikke plak rosewood met vrij grote frets erop, die keurig zijn afgewerkt, zonder één enkel scherp randje. Dat zie je niet altijd in deze prijsklasse.
De achterkant van de hals is net als de body "versleten" gemaakt en daarna mat gelakt, maar in tegenstelling tot de body pakt dat hier voordelig uit. De lak is namelijk zo dun aangebracht dat de hals echt aanvoelt als een jarenlang bespeelde bas, maar dan zonder de putjes en deukjes die daar normaal bij horen. Zo zouden alle halzen eigenlijk moeten aanvoelen!
Het profiel is ook erg lekker, de hals is wel van P-breedte (42 millimeter bij de kam) maar heeft een heel lekker profiel, waardoor hij minder dik aanvoelt dan de meeste ander P's die ik geprobeerd heb.

Bespeelbaarheid
De afstelling zo uit de doos is beroerd. De hoge actie is geen ramp, dat is zo bijgesteld met de bijgeleverde inbussleutel. Veel slechter is de afstelling van de topkam. Het lijkt erop dat de kam niet diep genoeg is ingevijld, waardoor de snaren te hoog liggen. Ook dat is redelijk eenvoudig te corrigeren, maar niet elke bassist durft dit zelf te doen.
Eenmaal afgesteld speelt de bas wel heel erg lekker, dus met een beetje werk is dat allemaal niet zo'n probleem.

Klank
Zonder versterking klinkt de bas al lekker resonant, met een hele goede sustain. Dat is meestal al een goed teken! Eenmaal ingeplugd wordt dat bevestigd. De pickups hebben een erg hoge output en een erg heldere toon, de bas klinkt bijna alsof hij een maple neck heeft (waarschijnlijk ook door de nieuwe snaren). Het precision-element solo klinkt precies zoals een goede P moet klinken. Het jazz-element klinkt solo ook prima, met een mooie droge knor. Samen klinken de elementen heel bruikbaar, maar niet echt bijzonder.

De echte goede toon komt pas tevoorschijn als de toneknop wordt dichtgedraaid. Met de tone half dicht krijgt het precision-element een lekkere volle en warme klank, zonder dat het geluid dof wordt. Zelfs met de toneknop helemaal dicht klink de bas nog niet dof, maar wel enorm zwaar en rond, met een geweldige sustain. Echt een hele goede "vintage" toon.
Het toon van de bas met alleen het precision-element klinkt een stuk beter dan de Squier VM en Classic Vibe die ik onlangs heb uitgeprobeerd. Mooier zelfs dan de de Fender USA Precision Deluxe '97 die ik onlangs een paar maanden gehad heb.

Problemen
Na de bas een paar dagen bespeeld te hebben en ook beter beken te hebben ontdek ik toch een paar grote minpunten. Als ik met de bijgeleverde sleutel probeer de halspen af te stellen blijkt de sleutel niet te passen. Als ik met een zaklampje ga kijken zie ik waarom: de afstelmoer blijkt in de fabriek volledig te zijn doorgedraaid en geen profiel meer te hebben! De hals is dus niet meer af te stellen…

Daarnaast zie ik bij fel licht ook op de hiel van de body een lange dunne haarscheur door het hout, die opgevuld is met de matte lak. Deze twee minpunten doen me besluiten de bas terug te sturen naar Thomann, en af te zien van een omruiling. Waarschijnlijk zijn de problemen exemplarisch, maar ik wil niet het risico lopen een tweede exemplaar met problemen toegestuurd te krijgen. De 30-dagen retourservice van Thomann is trouwens top, dat gaat allemaal erg makkelijk en snel.

Conclusie
Afgezien van de serieuze kwaliteitsproblemen met dit exemplaar ben ik toch best onder de indruk van deze bas. De hals is heerlijk en de klank van het precision-element is voor een bas uit deze prijsklasse echt erg goed. Het extra jazz-element is aardig voor de veelzijdigheid. Ik kan deze bas op basis van de klank en bespeelbaarheid dus zeker aanraden, al zou ik deze bas wel heel goed bekijken en uitproberen in een winkel voor je 'm koopt.

+ heerlijke hals
+ resonante body
+ goed klinkende elementen
+ lichte bas

- de "relic" is meer een "lelic"
- afstelling uit de doos is beroerd
- serieuze kwaliteitsproblemen (met dit specifieke exemplaar)
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

thx voor de review :D
het is dus maw een goeie budget bas als je een goed exemplaar hebd :p
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Plaats reactie