Het (pre-)lawsuit topic (Tokai, Fernandes, Greco …)

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Het (pre-)lawsuit topic (Tokai, Fernandes, Greco …)

Bericht door Freddy Lee »

Inleiding
In de jaren zeventig van de vorige eeuw begonnen veel Japanse gitaarbouwers met het exact namaken van onder meer Fender Precision- en Jazzbassen, Rickenbackers en Gibsons. Dit wordt wel de pre-lawsuit periode genoemd. Onder invloed van dreigende rechtszaken - de lawsuit-periode – is hieraan rond 1985 een einde gekomen.
Tot rechtszaken is het voor zover ik weet niet gekomen. Vermoedelijk zijn er tussen de big boys en de Japanners deals gesloten om de imitatiepraktijken een halt toe te roepen. Als ik het goed heb heeft Fender zelfs een aantal fabrieken overgenomen.

Welke bassen?
Het gaat onder meer om de volgende basgitaren: Tokai, Fernandes, Aria, Greco, Yamaha, Fresher, Joodee, Morris, Ibanez, Hondo en dan alleen de replica’s uit de (pre-)lawsuit periode. In het geval van Fender bassen moet de headstock in ieder geval identiek zijn aan de Fender-headstock. Vaak zijn de replica’s in dezelfde fabriek gebouwd, zoals FujiGen Gakki, Tokai Gakki en Dyna Gakki.

Kwaliteit
Er wordt wel gezegd dat deze bassen beter zijn dan de real-deal, al is dat natuurlijk arbitrair.

Waarom dit topic?
Ik ben me wat in deze bassen gaan verdiepen en heb gemerkt dat het vaak lastig is om bijvoorbeeld de productiedatum van een (pre-)lawsuit kopie te bepalen. Vaak ontbreken serienummers of zijn deze nietszeggend. Het is natuurlijk leuk om te weten in welk jaar jouw bas is gemaakt en welk model het betreft. In dit topic kunnen we de informatie uitwisselen. Ook als je een oude (pre-)lawsuitkopie wilt aanschaffen kan je hier terecht met vragen.

Verder ben ik erg benieuwd en naar ik hoop jullie ook, naar de historie van de betreffende Japanse gitaarbouwers.

Ook ben ik zeer geïnteresseerd in de ervaringen die jullie met deze bassen hebben opgedaan en kunnen we elkaar helpen met het zoeken naar onderdelen.

Tot slot is het natuurlijk ook te doen om de plaatjes. Hoe meer, hoe beter!

En dan nu de eerste plaatjes:
Tokai PB-40
Afbeelding
Tokai PB-40
Afbeelding
Fernandes "The Revival"
Afbeelding
Samen:
Afbeelding

En wat linkjes:
https://www.tokairegistry.com/tokai-info ... ender.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://brochures.yokochou.com/guitar-an ... en_08.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.guitarsjapan.com/burnyfernandesinfopage.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.fernandes.co.jp/others/catal ... 02/04.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Cheers,
Fred
Laatst gewijzigd door Freddy Lee op 05 sep 2011, 22:50, 4 keer totaal gewijzigd.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

:thumbsup:
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Om maar met de deur in huis te vallen. Ik zoek deze tuners voor mijn Tokai:
Afbeelding
Drie schroeven dus! Wie kan me eraan helpen?
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Ah, die zaten ook op de Iba's uit die periode. Ik heb alleen één plaatje, tandwiel en één wormschroef/asje met een vleugel. De spindel heb ik misbruikt ter reparatie van de tuner van mijn Musicman... Hebbon als reserve?
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Joah graag, kan je het meenemen naar de Matsu-meet? Any news about The Bird?
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Ja, da's een goed idee. Ik neem 'm mee!
Die Bird van mij? Staat nog steeds te koop. Één geïnteresseerde hier op BGF en een laag bod op MP.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Misschien een goed idee om het open te trekken naar een volledig (pre)lawsuit topic, zodat ook de kopies van Rickenbacker, Gibson,... hier terecht kunnen?
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10777
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Goed idee:

Afbeelding
Afbeelding

Telt de Richwood eigenlijk ook als pre-lawsuit? Ze hebben toen het logo e.d veranderd, samen met de headstock
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Sanders schreef:Misschien een goed idee om het open te trekken naar een volledig (pre)lawsuit topic, zodat ook de kopies van Rickenbacker, Gibson,... hier terecht kunnen?
Vind ik prima. Ik zal de beginpost aanpassen.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Gnermo schreef:Telt de Richwood eigenlijk ook als pre-lawsuit? Ze hebben toen het logo e.d veranderd, samen met de headstock
Volgens mij komt Richwood uit China, Joey.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5655
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Tof topic Fred! Hier een foto van mijn pre-lawsuit Fernandes "The Revival" Gemaakt als een 57' Reissue Precision model. Origineel voorzien van een one-ply witte slagpplaat.

Afbeelding

Helaas waren de pots en de jack prut, dus die moesten worden vervangen. Daarnaast heb ik hem compleet gemaakt met een Anodized slagplaat en kappen. En zie hier het resultaat.

Afbeelding

Het is tot op heden een van de beste en lekkerst spelende Precision bassen die ik tegen ben gekomen, met een heerlijke echte P klank. Helaas is er over de vroege Fernandes modellen weinig tot niks bekend, zelfs een serienummer ontbreekt. Maar mocht iemand er ooit nog een tegenkomen kan ik je aanraden om hem direct mee te nemen.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Mooi Henk, maar dat wist je al!
Fernandes heeft veel bassen geen serienummer gegeven. De decal op de headstock geeft wel uitsluitsel over het fabricagejaar. Met behulp van de catalogi kom je er dus wel achter. Ook kan je info vinden als je de neck verwijdert. Aan de binnenzijde schijnt informatie te staan. Ik heb het nog niet gedaan trouwens.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10777
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Profile30 schreef:Volgens mij komt Richwood uit China, Joey.
Dus vasteland-spleetogen-bassen niet toegestaan?
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Nee Joey, alleen goede klonen uit Japan.........no offence hoop ik?
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Bericht door Basstialiteit »

Alleen de onderste is nog in mijn bezit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Answers will be questioned
Plaats reactie