Fender Jazz V

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Fender Jazz V

Bericht door VanderVeen »

Zo, dan nu maar eens een review erover.

Heb hem maandag opgehaald bij Henry hier van het BGF.
Perfecte staat, absoluut geen krasje of iets te vinden!
Het is een Mexicaan.

Eerste indruk:
Toen ik daar er op speelde (Wat spelen heet, ik kan NIKS als er iemand bij is...)
wa het een positieve verassing.
Voelde VEEELE malen meer solide aan dan mij vorige Mexicaan.
De nek heeft een satijnfinish, welke lekker zacht aanvoelt.
Opvallend detail zijn de tuners. Ze hebben tot niet zo lang geleden alle vijfsnarige in Mexico gebouwde bassen met de naar mijn mening minder mooie tuners geleverd, alle 5 aan de "normale" kant. Deze heeft echter de olifantenoren, in een 4+1 opstelling. Me likey!

Body:
Het is een redelijk zware bas, maar wat verwacht je ook van een vijfsnaar.
De burst is heel erg mooi, en de aftermarket tort slagplaat heeft een mooie tekening.
Niet veel speciaals: zoals elke andere Mexicaanse Fender prima body!
De brug heeft gleufjes voor de buitenste twee burgzadels, om de stringspacing netjes aan te houden.
De lengte-aanpassings schroeven zijn zwart, net als de veertjes eromheen en de imbusjes om de hoogte te veranderen.
Geeft het een dikker aanzien!


Electronica:
Dit is waar je het verschil tussen een USA Fender begint te merken.
De volume knoppen doen 5/6e van het bereik weinig, en in het laatste kleine stukje zit al het verschil. De toneknop is minder, maar je merkt het nog steeds.
Maar, deze bas is wel verP-terd! In kleine mate, maar toch. :wink:
Er is door P-ter een Orange Drop condensator ingezet en een nieuwe Jack ingang. Switchcraft, neem ik aan.
De elementen klinken lekker. Met de toneknop dicht is het een heerlijk doffe klank, en open mooi helder.

Nek:
Na wat langer gespeeld te hebben, en de actue wat hoger te zetten, is het heerlijk spelen!
Hij is ook afgesteld door Peter, heel netjes, maar iets te laag voor mijn hardere aanslag.
Nu is hij hemels afgesteld.
Hij hoeft niet half zo hoog te staan als mijn vorige om geen fretbuzz te hebben!
De B-snaar is niet bijzonder strak, hier heb ik mijn ex Ibanez BTB 675 als vergelijking, maar die was dan ook 35", waar deze 34" inch is.
Fretwerk is perfect, niks uitstekende frets of wat dan ook!
Er zijn 2 stringtree's aanwezig, alleen de B-snaar ligt direct naar het stemmechanisme.

Conclusie:
Voor de prijs die ik ervoor betaald heb absoluut een goede aanwinst,
en voor de nieuwprijs ook prima in orde.
Let wel; ga altijd zelf testen! Wat ik vind maakt nou eenmaal in jouw plezier met deze bas geen ster uit. :D
Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 4229
Lid geworden op: 12 jul 2005, 15:04

Bericht door Henry »

Ik ben blij, dat je er blij mee bent! :jaaaaa:
| Sire MM V3 | MB Little Mark II | MB STD 102 HF - 4 |

"You´re As Good As The People You Play With"
Haico

Bericht door Haico »

Netjes!
Korrel
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2008, 13:58

Bericht door Korrel »

VanderVeen schreef:.........Wat spelen heet, ik kan NIKS als er iemand bij is...
Hahaha..herkenbaar.
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Is dat niet verdomd lastig in een band? :wink:
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

:lol:
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

Zelfs na al die jaren heb ik daar ook nog steeds last van, maar alleen als er een collega-bassist bij staat! In een band of met een optreden niet, tenzij het publiek uit alleen maar bassisten bestaat! Dan ren ik waarschijnlijk voor het optreden hard weg..... :lol:
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Crazy Baldhead schreef:Zelfs na al die jaren heb ik daar ook nog steeds last van, maar alleen als er een collega-bassist bij staat!
Zelfde probleem, dan speel ik maar een half jaar maar om een of andere reden probeer je bij mede-bassisten toch te laten zien wat je kunt, ik wel tenminste. Gewoon uit mezelf. Daarom als ik bv. iets wil proberen zit ik het liefste alleen of met iemand die geen bas of gitaar speelt. Gewoon focussen op wat er nodig is, niet om wat anderen zullen vinden.

----

De review is erg mooi en ik GAS al een tijdje voor een Jazz V, je hebt er geluk mee en hopen dan ook dat je er plezier mee blijft houden.
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Nicky schreef:
Crazy Baldhead schreef:Zelfs na al die jaren heb ik daar ook nog steeds last van, maar alleen als er een collega-bassist bij staat!
Zelfde probleem, dan speel ik maar een half jaar maar om een of andere reden probeer je bij mede-bassisten toch te laten zien wat je kunt, ik wel tenminste. Gewoon uit mezelf. Daarom als ik bv. iets wil proberen zit ik het liefste alleen of met iemand die geen bas of gitaar speelt. Gewoon focussen op wat er nodig is, niet om wat anderen zullen vinden.

----

De review is erg mooi en ik GAS al een tijdje voor een Jazz V, je hebt er geluk mee en hopen dan ook dat je er plezier mee blijft houden.
Hij gaat mee naar de meet, dan mag je hem betasten!
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

VanderVeen schreef:Hij gaat mee naar de meet, dan mag je hem betasten!
Yeah, heb een Jazz V USA geprobeerd bij Bass Matters met het oog van "misschien daar anders voor sparen", de prijs viel me tegen, 2dehands 1250 euro ofzo. Daar koop ik dus bijna een Sandberg TM5 voor, standaard dan. Maar hoe ik hem wil moet ie ook standaard. En dan heb ik dus een buckert ipv een J-element, een 2 EQ erbij, en nog paar dingen, en dat terwijl ik hem ook als normale Jazz kan schakelen.

Dus mijn keuze op dat gebied valt op de Berg. Maar ik zou ze op de meet graag naast elkaar proberen, en anders ruilen voor mijn Jazz IV? :oops:
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

D-d-doooi. :mrgreen:
Plaats reactie