Metal, maar dan fingerstyle.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Ik ben het niet helemaal eens met de stelling die in de openingspost staat. Hier wordt gesteld dat je beide pups op een jazz open moet hebben staan, mijns inziens krijg je juist definitie door juist de brug pup open te zetten treble op neutraal, bass een beetje gecut. zo prik ik iig door de mix heen.
beide pups open geven nl een heel neutraal mellow geluid, of is dit gecut mijner zijds?
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Haico schreef:(want het is zo aanlokkelijk om een plectrum te pakken).
Gek, dat heb ik dus totaal niet. Ik ben nooit gek geweest op plectrici en zal het dus waarschijnlijk ook nooit worden. Ik gebruik ook wel het "eelt" op mijn wijsvinger en de zijkant van mijn duim om plectrum-achtige dingen te doen, maar ook dat erg weinig.

Wat de klank betreft: je bent natuurlijk wel afhankelijk van de bas die je gebruikt en de instrumenten waarmee je speelt. Met een 7-snaar-gitarist of met een toetsenist die veel in het midden zit, daar zit al enorm veel verschil in. In mijn laatste band (wat klinkt dat gek) speelde ik met beide dus ik moest af en toe goed zoeken waar mijn "ruimte' lag en daar werkte wat minder hoog juist goed.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Haico

Bericht door Haico »

rich13 schreef:Wat de klank betreft: je bent natuurlijk wel afhankelijk van de bas die je gebruikt en de instrumenten waarmee je speelt.

Precies, het zijn maar beginpunten he. :)
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Ik speel ook metal met m'n vingers. Speelde in een vorig bandje wel eens met plectrum, maar dan om de 'verkeerde' reden dat ik zo sneller kon, en niet omdat ik die sound prefereerde. Inmiddels kan ik sneller met m'n vingers dan met plectrum, hoewel ik geen tempi van 220 enzo trek zoals Haico.
Ik ben niet bezig mijn persoonlijke snelheidsrecord te verbeteren, omdat dat voor wat ik nu speel niet nodig is en snelheid voor mij geen doel op zich is. Ik speel lang niet altijd alle 'tussen' 16en op de lage B (we staan in B gestemd) mee met de gitaristen van m'n band, ik speel heel vaak achtsten of accenten op de kickdrum. Snelle loopjes pak ik wel mee. Naar mijn mening hoor je als je met je vingers elke gitaaraanslag meebast in metal al heel gauw óf een heel dof, laag ongedefinieerd gerommel, óf een heleboel te middig gekletter, wat ik allebei lelijk vind. In het laatste geval moet je héél strak en gelijkmatig spelen zodat dat overal-doorheen-snijdende gekletter niet uit de maat loopt.
Wat ik (van Haico, vooral) geleerd heb is dat je als metalbassist met zo'n middige klettersound wel het best door de mix komt, dus die sound is wel aan te raden voor fingerstyle-metal. Ik vind zo'n sound als ik alleen speel altijd lelijk, maar in de band valt het wel op z'n plaats.
Haico

Bericht door Haico »

Martine... Zo'n anderhalf jaar gelden, toen ik je die sound eens voordeed, toen was ik er veel extremer in. Toen gebruikte ik veel minder gain. Nu heb ik "mijn" overdrive gevonden in de Flipster en zal ik je binnenkort laten horen hoe het ook kan. 8) Mijn laatste ervaring is dat met gebruik van stainless steel snaren, met dat beetje overdrive erbij, het zowel in de band als "solo" lekker kan klinken. :D Nickelwound snaren klinken sneller "goedkoop" bij deze techniek.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik luister veel metal en hoor daardoor ook veel nuances in basgeluid. Dat kletterige van Brian Beller past goed bij sommige stijlen. Ik denk dan aan bijvoorbeeld Slipknot en Chimaira ofzo. Luister ook eens naar bands als Trail of Tears en Paradise Lost waar het basgeluid (met plectrum overigens) heel diep en rond is. Moonspell wordt gedaan met de vingers en is ook heel rond. Type O Negative is plectrum plus een bak effecten, maar weergaloos. My Dying Bride is plectrum maar amper hoorbaar tenzij je de plaat hard zet. Alles valt weg in de gitaren. Idem met Opeth.

Kortom, het moet bij de rest van de muziek passen.
Haico

Bericht door Haico »

Natuurlijk moet je je altijd aanpassen naar de situatie! :) En tjsa, bij metal blijkt nog wel eens tijdens het mixen dat er weinig ruimte is voor bas. Nogal een cliché, maar dan laten ze de bas dan wat minder hoorbaar. Een vette gitaarsound verkoopt immers beter dan een vette bass sound, in dit genre.

Los daarvan: Dit wil niet zeggen dat rustigere metal per definitie om een meer laid-back basgeluid vraagt. :) Nightwish is eigenlijk een heel liefelijk bandje, maar het basgeluid van die gozer is ontzettend agressief. :D
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

En volgens mij speelt die gast nog met zijn fikkies ook...
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Unlord schreef:En volgens mij speelt die gast nog met zijn fikkies ook...
Die speelt volgens mij juist heeeel veel met plectrum


Ik speelde in al mijn metalbandjes altijd met vingers, nooit problemen gehad. Wel consequent pijnlijke wijsvinger na repetities bij 1 band, wat waarschijnlijk met hoorbaarheid te maken heeft gehad. Maar was maar 1 gitarist dus mijn lijnen vielen nooit écht weg.

Heb bij plectrum altijd het vervelende punt dat ik meteen mijn laag verlies en dat is het me meestal niet waard.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
tin
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 sep 2010, 18:13

Bericht door tin »

Mooie aanvulling op het eerste filmpje.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=meKxa_oedh0[/youtube]
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ha, zo steek je weer eens wat op! :yes:

ik gebruik de laatste jaren weleens vaker mn wijsvinger als een soort plectrum die constant heen en weer gaat om dingen te spelen die eigenlijk te snel voor me zijn maar het nadeel vond ik altijd dat ik mn vinger niet lange tijd "strak en recht" kon houden waardoor er verschil in intensiteit vd aanslag kwam en de lijn de k*t op ging.

nog nooit, écht nooit, heb ik er aan gedacht om hier twee vingers voor te gebruiken... :facepalm:
ik zie hem net hetzelfde doen maar hij gebruikt hiervoor zn wijs- en middelvingers samen zodat zodat ze gezamelijk als één werken en daardoor sterker zijn waardoor uithoudingsvermogen geen probleem meer hoeft te zijn!

ge-ni-aal! en oer-oer-oer dom van mij dat ik nooit verder gedacht heb dan mn neus lang is...

thx voor het filmpje Tin!
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Bericht door McDreads »

Overgehouden aan 5 string banjo maar ook prima bruikbaar voor bas
Afbeelding
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Stinky schreef:ha, zo steek je weer eens wat op! :yes:

ik gebruik de laatste jaren weleens vaker mn wijsvinger als een soort plectrum die constant heen en weer gaat om dingen te spelen die eigenlijk te snel voor me zijn maar het nadeel vond ik altijd dat ik mn vinger niet lange tijd "strak en recht" kon houden waardoor er verschil in intensiteit vd aanslag kwam en de lijn de k*t op ging.

nog nooit, écht nooit, heb ik er aan gedacht om hier twee vingers voor te gebruiken... :facepalm:
ik zie hem net hetzelfde doen maar hij gebruikt hiervoor zn wijs- en middelvingers samen zodat zodat ze gezamelijk als één werken en daardoor sterker zijn waardoor uithoudingsvermogen geen probleem meer hoeft te zijn!

ge-ni-aal! en oer-oer-oer dom van mij dat ik nooit verder gedacht heb dan mn neus lang is...

thx voor het filmpje Tin!
Echt een aparte techniek die echt nog eens bruikbaar kan zijn!
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Riekelt
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2014, 15:32

Bericht door Riekelt »

Ik heb altijd al metal met vingers gespeeld, en ik kan er niet echt over klagen eigenlijk.
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Beetje laate rectie. Ik snap argumenten hier, maar ik heb een PJ bas en om eerlijk te zijn heb ik gene problemen om door de mix te komen. Verder kan ikzelf beter en strakker spelen met mijn vingers dan met een plectrum. Is denk ik ook een kwestie van voorkeur en oefenen. Ik denk dat je met effecten ook wat kan doen. Een kennis van mij, en ikzelf ook wel eens, gebruik net een klein beetje overdrive. werkt ook wel nice :D Is af en toe wel lastig te regelen en ben nog steeds op zoek naar een goede setting daarvoor maar gebruik het misschien 3-4 nummers vna de set. Ben op het idee gekomen toen ik met de pedalen van een van de gitarist aant klooien was :P
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Plaats reactie