Moeilijkheden leren

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Moeilijkheden leren

Bericht door clover4 »

Graag advies of tips voor het volgende ( a.u.b. :wink: )
Sinds een maand of 4 ben ik begonnen met leren bas spelen. Ik kom van een muzikale achtergrond en ben redelijk bekend met het notenschrift ( intervallen nog matig ). Tabs zijn wel handig maar dan mis ik de nootwaarde.
Naast m'n technische vaardigheden probeer ik ook nummers op papier mee te bassen met een dubbele notatie ( tabs en noten ). Ik ben nu b.v. bezig met 'Baby's in Black' van the Beatles ( 6/8 tempo 110 ).
Het probleem waar ik mee zit is dat ik me zo focus op de bladmuziek dat ik steeds achter de feiten aanloop ! Wat is een manier om dit los te laten en zodoende meer 'uit mijn hoofd' te spelen. Misschien dat ik wat ongeduldig ben na pas 4 maanden maar als jullie iets kunnen aandragen of afraden is me dat zeer welkom !
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15089
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Als je "achter de feiten" aanloopt, moet je het nummer gewoon wat trager spelen in het begin. gebruik een metronoom en zet die een stuk trager en probeer desnoods eerst gewoon te spelen wat er op je papier staat, zonder begeleidende muziek.
Je kan de muziek ook vertraagd afspelen (doe ik altijd) met Windows Media Player of (nog beter) Best Practice.
Pas als je het hele nummer traag kan spelen, kan je stilletjesaan het tempo verhogen. Gaandeweg ga je merken dat je vanzelf minder naar je papier moet kijken en je vingers zich prima zonder je ogen kunnen redden :wink:
(maar blijf wel altijd je oren gebruiken)

Staan er akkoorden bij je bladmuziek ? Het helpt enorm om de typische patroontjes te leren kennen en je vingerzetting er op aan te passen.
Bij een majeur akkoord kan je bijvoorbeeld best de grondnoot met je ringvinger van je linkerhand (als je rechtshandig bent tenminste) pakken. Dan zit de terts onder je wijsvinger op de volgende snaar, de kwint onder je pink op diezelfde snaar en het octaaf ook onder je pink op weer de volgende snaar.
Een mineur akkoord speel je dan weer gemakkelijker met je wijsvinger op de grondnoot. Ook dan zitten al de akkoordnoten onder je vier vingers zonder dat je van positie moet wisselen.
Hier wat meer info : https://www.studybass.com/lessons/interv ... intervals/

Beetje duidelijk ?
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Bedankt voor je reactie ! Hij is wel duidelijk. Ik ben al bezig met studybass.com maar op jouw hoofdstuk was ik nog niet gekomen. Met Guitarpro kun je ook vertraagd afspelen: ik zal dat eens meer gaan doen. Verder zou het inderdaad zo kunnen zijn dat ik me teveel vastklamp aan mijn bladmuziek en dat mijn routine op de bas daarom trager ontwikkeld.
Tips en commentaar blijven welkom !
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
arjen
webmaster
Berichten: 5005
Lid geworden op: 19 jun 2007, 12:21

Bericht door arjen »

ik oefen vaak eerst de coupletten en het refrein los van elkaar zodat ik die vlot kan spelen. Daarna begin ik pas met het gehele stuk. Mocht het een erg moeilijk stuk zijn dan oefen ik het zelfs per maat of een groepje maten. Verder kan ik alleen maar melden dat het een kwestie van ervaring is, je gaat vanzelf snelheid ontwikkelen door het vooral veel te oefenen.
hippie

Bericht door hippie »

True that, als t een beetje lukt, blijf t spelen totdat je erbij neervalt en het uiteindelijk perfect is.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik doe wat Arjan doet. Je knipt de stof zo in stukjes, en dat leert makkelijker. Pas ook rustig het tempo aan, en leer de partij zo uit je hoofd. Dan ga je de snelheid opvoeren. Als je de bladmuziek moet lezen verdeel je je aandacht, en als dat niet meer hoeft kan je je focussen op je spel.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Plaats reactie