12 " bas speakers

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Noltie
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:20

12 " bas speakers

Bericht door Noltie »

Eej dan,

Mijn vraag is de volgende, ik kan een basversterker en box kopen, nu horen de versterker en de box niet origineel bij elkaar en heeft de box
4 x 12" speakers ! Bas boxen hebben vaak 10" of een 15" speaker, kan het zijn dat deze box wel 12" bas speakers heeft ? Of zou het net zo goed een gitaarbox kunnen zijn ??
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Er zijn ook wel bascabinets te koop met 4x12" speakers, maar deze zijn inderdaad minder gangbaar. Voordat je hem koopt moet je eigenlijk zeker weten dat het geen gitaarcabinet is, want daar moet je geen bas over spelen omdat je hem dan sloopt.

Check trouwens ook even hoe het zit met de Ohms en vermogen etc..

Groeten Niels
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Niels schreef: Check trouwens ook even hoe het zit met de Ohms en vermogen etc..
ja, hoe zit dat precies, als hij op 8 ohm 120 watt aankan, is dat beter dan bijv. 120 watt op 4 ohm, of 3 ohm?
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Nope, 8 ohm is de impedantie van de kast. Stel dat je versterker 300 watt afgeeft op 4 ohm, dan moet je om de volledige 300 watt te gebruiken, twee 8 ohm (=4 ohm) kasten aansluiten of één 4 ohm kast.
Sluit je twee 4 ohm kasten aan (=2 ohm) dan blaas je je versterker op en dat wil je niet :wink: .
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

en goeie versterker kapt er dan gewoon mee voordat ie door begint te branden... maar inderdaad, een versterker heeft een minimale uitgangsimpedantie nodig...
en een cabinet kan gewoon een bepaald vermogen aan (voordat de magneten eraf smelten), en het maakt voor een cabinet niet uit of de totale weerstand van het hele cabinet/versterker systeem nou hoog of laag is. Dat maakt alleen uit voor de versterker.

Verder is het wel zo dat in princiepe een versterker beter klinkt bij een hogere weerstand maar dat is tegenwoordig ook bijna verwaarloosbaar want veel versterkers klinken bij 4 ohm nog steeds perfect (en 4 ohm is niet veel).. Dit heeft als voordeel dat er niet veel vermogen in pure warmte wordt omgezet en juist veel vermogen in geluid...
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

RobertoEDB605 schreef:.. Dit heeft als voordeel dat er niet veel vermogen in pure warmte wordt omgezet en juist veel vermogen in geluid...
Volgens mij heb je nog steeds een hele goede versterker als hij meer dan 5% van zijn vermogen omzet in geluid (en dus 95% in warmte).

:|
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Er moet ergens wel een goede link te vinden zijn waarin alles wordt uitgelegd (ik zal 'em proberen te vinden).
Echt veel weet ik er ook niet van, maar blijf onthouden dat je nooit onder minimum impedantie van je versterker gaat zitten (dit zal in de meeste gevallen 4 ohm zijn). Als je maar één cabinet gebruikt hoef je je nergens zorgen over te maken uiteraard (over het doorbranden/uitvallen van je versterker dan, het blijft altijd wel handig om te weten hoeveel watt je door je cabinet heen jaagt).
En Roberto heeft gelijk, weinig mensen zullen het verschil horen tussen 4 en 8 ohm, dat valt te verwaarlozen.

12" speakers schijnen ook in basland steeds meer in de mode te komen. Ze geven meer laag dan 10" speakers en zijn sneller dan 15" speakers (uitzonderingen bevestigen de regel).
Vraag gewoon even van welk merk/type de box is, dat lijkt me altijd wel handig als je de box wilt kopen :wink: . Test het spul op vol volume uit, als die gast 'em verkoopt als baskast dan mag dit geen probleem opleveren 8) .
Plaats reactie