dynacord BA300 Wie kent em?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

dynacord BA300 Wie kent em?

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding

Binnenkort in huis. Maar dan nog moet ik em reviseren. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die er wel eens op gespeeld hebben...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

Ik heb er een die al jaren defect op m slaapkamer staat...

Ik heb dus geen idee hoe hij klinkt. Tot zover mijn nutteloze bijdrage aan dit topic :mrgreen:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Dan ben je er vast aan gehecht.... Offe, slaap je op de bank en staat je slaapkamer vol met versterkers (zou kunnen natuurlijk)...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Is de jouwe compleet trouwens?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

Definieer compleet?

Het front deksel heb ik niet...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Gisteren net naar gevraagd. Die zit er bij mij wel bij. Maar 1 hengsel naar z'n grootje. Maar gelukkig diverse donors aanwezig.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Heb em wel eens binnen gehad

Erg leuk ding maar teveel naar de huidige stroom van Dynacord....... teveel 'HiFi'
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ja, maar dat zoek ik ook. Ik denk als je hem op z'n donder geeft (denk heel hard zetten) dat je dan een mooie eindtrap vervorming kan krijgen. Ik heb andere versterkers voor "smeuiig" en "smerig"...

Volgende week ophalen...

Ik kreeg te horen dat de bassist van " Nasmak" op een BA300 speelde. Op youtube zijn er enkele filmpjes... Niet mijn muziek. Maar wel een goed beeld van de basversterker... Als je de andere filmpjes hoort, dan hoor je dat ie in bandverband toch redelijk begint te grommen...

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Y_nS778di8E[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3E5N4wFF ... re=related[/youtube]
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Mooi!

De BA300 is eigenlijk erg close op de B1000 of de B2000; SS preamp, tube eindversterker. Heeft 4x EL34 die lopen op ongeveer 700V wat de amp zo rond de 200W geeft.

Leuke sound hoor...... enige nadeel is dat op deze voltages de BIAS zo laag moet komen te staan dat de amp gewoon KOUD staat! OK, dat heeft zo zn voor als nadelen......
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Vertel? Ik weet niet wat dat betekent?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

Lampen gaan langer mee, maar minder "ballen". Alleszins, ik denk dat het dat is ;)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Hier de B1001. De 2000 en de 1000 kon ik niet vinden...
Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Hmmm, bedoelde denk ik dan de 1001 en de 2002 :D

Maar goed. De BIAS zet je koud / lampen zet je koud. Dit heeft tot gevolg dat de amp minder dynamisch wordt maar ook minder OD't. Het wordt ahw een ideale basbak: luid, direct en aanwezig, maar dus met minder dynamiek en karakter. Het vermogen echt te kunnen overdrijven is er nog wel maar het is anders, minder mooi in mijn oren, dan een amp die normaal gebiased staat.

Nu, waarom staat hij zo koud

Een eindbuis moet je instellen op 'vermogen'. Dit vermogen is afhankelijk van het voltage over de buis heen en de stroom door de buis heen (en de stroom is hierbij rechteveredig met de BIAS). Hierbij is de formule hiervan zo simpel dat het zo is dat als de ene toeneemt de andere moet afnemen en vice versa.
EL34 buizen kun je belasten met een hoger voltage dan bv 6L6 buizen. Het gevolg hiervan is dat met dit hoger voltage de wattage ook omhoog gaat (naar ongeveer het dubbele). Bij dit hogere voltage hoort dus ook een lagere stroom / BIAS.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Mijn dank is groot...

Met name dat een EL34 dus die grotere voltages aankan omdat de stroom minder is (rechtevenredig)... Wat wel bijzonder is is dat er dan toch meer watts uitkomt... Maar dus een verklaring voor het feit dat er nu ineens bijna 200 watt uit een quad set EL34's kan komen waar het bij een gitaartop niet verder komt dan 100 watt (& een berg vervorming... ).

Maar goed. De kwaliteit van de pudding zit 'm in het proeven... Gaan we dus binnenkort doen...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Zeker! Een gitaartop kan ook wel 200W halen hoor maar dan moet ie dus ook op een hoger voltage lopen!

En meestal doen ze dat niet;
a. vanwege de grotere trafo's en zo die nodig zijn
b. omdat het geluid niet echt hetgene is wat gitaristen willen hebben

In de datasheets van de buizen staan dit soort dingen gewoon gemeld!


Succes met proeven!
Plaats reactie