Snaren op een fretless

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Æ

Snaren op een fretless

Bericht door Æ »

Onder het mom 'domme vragen bestaan niet', stel ik toch een domme vraag...
Ik heb sinds kort een fretless bas, en hoewel ik aan degene die 'm verkocht heb gevraagd of ik er speciale snaren op moet zetten, moet ik de vraag toch opnieuw stellen, omdat ik z'n antwoord niet meer weet...
Dus: moet ik op een fretless bas andere snaren gebruiken dan op een gefrette bas?
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Flatwounds zijn beter voor je toets, maar geven geen 'zing'. Roundwounds zijn dan welliswaar slechter voor je toets, maar geven wel een mooie 'mwah', en het laat ook geen schade na om je echt zorgen over te maken. Zo hard zal het slijten ook weer niet gaan, en je kan dan nog altijd je toets laten vlakken.
Er bestaat ook nog een soort van gulden middenweg dacht ik tussen roundwounds en flatwounds, groundwounds genoemd (dacht ik, maar nog nooit getest, volgens mij maakte d'addario ze ook).
Niets kan dus echt kwaad (misschien is met roundwounds hard gaan slappen op een maple fretless geen goed idee, maar goed).
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

Bericht door iglo »

domme vragen bestaan idd niet...zeker niet wat dit onderwerp aangaat;

mijn bescheiden mening:

zoals Q. al zei de schade zal best meevallen, wat is het je waard??
als je na een paar jaar je toets moet vervangen (ongeveer 150,-) maar je hebt al die tijd wel een lekker geluid gehad door bijv gewoon roundwounds te gebruiken...so what !?! zou ik zeggen

wil je het klassieke geluid, pak dan flatwounds (en spaar je toets)

weet je wat voor hout je toets is??
is dit ebben (zwart), zou ik me in beide gevallen niet zo druk maken; dit is echt keihard!!
is dit palisander (pao-ferro) is het misschien het overwegen waard om je toets te laten behandelen met een epoxy laag (harder dan hard!)
maple-fretless komt niet echt vaak voor...

nogmaals...wat is het je waard :lol:
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Ik vind flatwounds op een fretless wel lekker klinken hoor, absoluut.. Lekker stoffig en contrabassig.. Eigenlijk nog een piezootje erbij.. yammie
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

Q. schreef: Niets kan dus echt kwaad (misschien is met roundwounds hard gaan slappen op een maple fretless geen goed idee, maar goed).
idd.. ik ben zon freak.. ik heb niet zon hard-hout fretboard.. gewoon roundwounds erop.. die zingen idd lekker...

maar nu merk ik dat en groefjes in komen.. vooral me e en a snaar dan :P

en ook nog wel een beetje op me andere snaren..
maar dat ken dus ook gewoon omdat ik em ultra laag heb afgestelt..
lekker glijen :D het eerste wat me opviel toen ik em net had was dak geen fretbuzz had met deze lage actie :D

ehehhhe : :lol:
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Ik zou het zelf eeuwig zonde vinden om op een fretless te gaan slappen, maar goed, wat je zelf prettig vindt....... Het klinkt wel apart moet ik toegeven.
Nog vergeten te vertellen dat flatwounds idd een wat doffe contrabas klank hebben en dat ze het grote voordeel hebben dat ze extreem lang meegaan, ze zijn immers al vrijwel dood uit het pakje :) (nadeel is dat ze duurder zijn en moeilijker aan te komen dan roundwounds), een ander voordeel is dat ze heel prettig spelen (glad). Bob Marley kan je heel goed imiteren met flatwounds.
Je hoeft trouwens niet meteen je toets laten te vervangen hoor, uitvlakken kan ook en is een stuk goedkoper.
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

contrabas :S

naja.. dan zet ik meestal me neck pu vol en ga ik op de hals spelen.. en lekker glijen.. doe laatste tijd steeds meer walking base dingen ook...

maarreh.. slappen op een fretless is helemaal niet zo bijzonder en of zonde... maar cruciaal! :D

naja.. het klinkt allemaal mooier.. rustiger enzo.. maar ok.
Gebruikersavatar
astar
Berichten: 321
Lid geworden op: 03 dec 2003, 10:41

Bericht door astar »

Aangezien ik diegene was waar je niet goed naar geluisterd hebt :wink: zal ik je allereerst de flatwounds doorgeven waar ik mee speelde
https://www.ernieball.com/products_strings_bassflat.php
group 2 50-105, dik maar niet te, als je begrijpt wat ik bedoel. 90 piekermannen (ja ik reken nog in guldens) maar elke cent waard.

En nu de fabels,
Flatwounds (bijna) geen zing of mwah, sorry het was of wel de bas, de ernieball snaren(of elke andere degelijke set snaren) dan wel de combo ervan maar iets ging er bij de verteller van dit verhaal niet goed of was afwezig. Bij flatwound heeft de toon iets langer nodig om te komen maar mwah tekort...neeeeh
Niet slappen op een fretless??? does les claypool ring a bell... mocht je dan niet beschikken over de meest hoogwaardige apparatuur a la les... voor mijn nieuw versterking, daarna ook trouwens, gebruik(te) ik de boss equalizer voor wat extra punch voor slaps.

De uiteindelijke keuze tussen flatwounds etc, hangt denk ik af van de muziek die je wil spelen. Flatwound is idd "stoffiger", voller een beetje de contrabas achterna. Roundwound al gauw wat meer direct en scherper... en dan nu de dooddoener. PROBEREN IS LEREN helaas niet elke round of flatwound merk kan worden gespecificeerd voor jouw sound dat moet je testen, niet alleen door de veelzijdigheid van het aanbod in snaren maar ook nog eens omdat je fretless speelt en geen enkele fretlessbas is gelijk, zelfs de productiemodellen niet...
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

astar schreef: En nu de fabels,
Flatwounds (bijna) geen zing of mwah, sorry het was of wel de bas, de ernieball snaren(of elke andere degelijke set snaren) dan wel de combo ervan maar iets ging er bij de verteller van dit verhaal niet goed of was afwezig. Bij flatwound heeft de toon iets langer nodig om te komen maar mwah tekort...neeeeh
Niet slappen op een fretless??? does les claypool ring a bell... mocht je dan niet beschikken over de meest hoogwaardige apparatuur a la les... voor mijn nieuw versterking, daarna ook trouwens, gebruik(te) ik de boss equalizer voor wat extra punch voor slaps.
In vergelijking met roundwounds laken flatwounds wel ´zing´, ik bedoelde meer de ´pastorioussound´. Een gloednieuwe set roundwounds zou beter zijn voor een heldere klank met veel ´zing´ dan een set flatwounds. ´Mwah´ en ´zing´ zijn in mijn ogen (of oren) ook beiden wat anders. Voor veel ´mwah en zing´ is er in mijn ogen maar één keus. Maar goed, meningen verschillen. Misschien ben je het er wel mee eens dat roundwounds veelzijdiger zijn.

Verder zeg ik nergens dat het vreemd is om te slappen op een fretless, het helpt alleen je toets in sterk versneld tempo naar de klote en daarom zou ik het persoonlijk niet doen.
De bassen van Claypool zijn dan ook wel van iets beter hout dan de gemiddelde bas (en uiteraard ken ik claypool wel, hoewel ik primus uitermate kut vind).
And Button is not yet a zebra
Bo
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 dec 2003, 19:25

Bericht door Bo »

Daar heb ik het al eens met iemand over gehad... slappen op een fretloze bas... Ik geloof dat hij toen zei dat de hals niet zo veel meer leed als je 1 fretje zette op het begin van je hals.... ik weet niet of het waar is hoor :?
Peter

Bericht door Peter »

Het is overduidelijk dat er qua sound enorme verschillen zitten (even afhankelijk gezien van speeltechniek) tussen flatwounds en roundwounds. Ik heb er anderhalf jaar overgedaan voordat ik een fretloze bas kocht omdat ik zowel het donkere aanzwellende geluid van flatwounds (de mwah, lekker jazzy) en het "knapperige" geluid van roundwounds (de zing, Pino Palladino/Tony levin) fantastisch vind. Ik kon deze combinatie niet in één bas vinden. Hoewel de sound voor een groot deel in je vingers zit, moet je er ook het geschikte materiaal voor hebben.

Dus in plaats van een dure bas (Lakland, Jazz USA) te kopen, heb ik gekozen voor twee verschillende fretloze bassen uit de budgetcategorie en die vervolgens wat "tweeken". Dus kwamen er:

* een nieuwe mexicaanse Fender Jazz met flatwounds (d'Addario Chromes) upgraded met een Gotoh brug en DiMarzio UltraJazz elementen (humbuckers) voor die lekkere klassieke fretless sound.
* een OLP (voor $125 tweedehands op Ebay) met een Bartolini MMK element en vervolgens door een prof fretloos gemaakt (jazeker MAPLE toets, maar gelakt met tweecomponenten lak) en d'Addario slowwounds erop. Echt een aanrader, dit vlamt en knort en heeft een zeer transparant geluid.

Ik kan elke fretloze sound produceren die ik maar kan verzinnen (behoudens de beperkingen van mijn eigen speeltechniek)! Zo kan het dus ook!
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

gruwelijk!

lijkt me ook een optie...
gewoon een fender mex en dan upgraden.. want daar ken je wel de donkere tonen uithalen.

ik heb het zo met me yamaha: hij is vrij licht,.. en egt super basserrig is ie niet.. maar hij knort wel lekker.. en daarom en mede omdat ik wat actiever../hier en daar pluck.. slap.. pop.. alles door elkaar speel gewoon voor de roundwoud gegaan...
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

Ik heb momenteel "gewone" roundwounds eropliggen,van elixir.
Mede door het laagje wat eropzit vind ik ze geschikt voor mijn fretloze bas.Gewoon eropzetten wat je het mooiste vind klinken,de slijtage van je fretboard valt best wel mee...
Plaats reactie