Fender Modern Player Telecaster Bass (link naar filmpje)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Fender Modern Player Telecaster Bass (link naar filmpje)

Bericht door Mach1 »

Vorige week deze bas gekocht in de kleur Butterscotch. Het eerste wat opvalt aan de bas is inderdaad de kleur die wat doorzichtig is en waardoor je de houtnerf ziet. De hals is lekker donker/glans gelakt waardoor deze een lang gebruikte look krijgt. In combinatie met de zwarte slagplaat en het vele chrome ziet het er allemaal indrukwekkend uit; een klassieke look met een degelijke uitstraling. Ik wilde een bas erbij kopen die ter afwisseling zou gebruikt kunnen worden van mijn '65-er Precision. Deze wil ik niet altijd meenemen tijdens repeteren en optreden, ik wilde dus een werkpaard erbij.

Bij Feedback was hij het goedkoopst en dat is dicht in de buurt dus ben ik hem daar gaan proberen. Versterkt, want ik had hem onversterkt al ergens anders bespeeld waarbij mij opviel dat hij erg netjes was afgewerkt en zo al een dikke ronkende hout-klank liet horen. Versterkt wordt dit bevestigd maar wat vooral opvalt is dat hij enorm warm en diep klinkt zonder wollig te worden. Hij mist wat van de helderheid van mijn P-bas (kan ook komen omdat daar wel Elixers op liggen) maar heeft meer mid-laag waardoor het lijkt dat hij meer laag in het algemeen biedt. Het geluid is in het kort zo te omschrijven: basisgeluid van een Precision met wat knor van een Telecaster en het door alles heen kliefende van een oude Stingray.
Daarnaast valt de enorme sustain op en de twee humbuckers die in mijn geval beide gewoon open staan, maar waarvan ik me kan voorstellen dat anderen daarmee graag mengen en expirimenteren. Ik heb er inmiddels mee opgetreden en twee nadeeltjes zijn daarbij naar voren gekomen: de bas heeft geen duimsteun en steunen op de (schuine) slagplaat is voor mij niet stevig genoeg. Je kunt steunen op de elementen maar beide gevallen geven niet de juiste sound, die wordt echt verkregen als je tussen de elementen in aanslaat. Ik heb dus zelf een duimsteun bevestigd en dat werkt prima en valt niet uit de toom van het instrument. Nadeel 2 is dat je, in tegenstelling tot een Precision, een noot niet kunt faden met één volumeknop. Dat moet met beide en dat vond ik even wennen maar geen groot nadeel.

De bas is gemaakt in China en ik las daarover dat die heel wat goed te maken hebben qua afwerking en dat is meteen te merken: afwerking is prachtig en de bas was zonder afstellen meteen bruikbaar en heerlijk te bespelen! Alles zit goed vast en draait degelijk (knoppen en stemmeganieken), iets wat bij de Mexicaanse nog maar de vraag is.
De hals is heerlijk hoogglans gelakt, dik en behoorlijk breed (42 mm bij de kam). De snaren staan erg laag maar hij loopt niet aan en is vanuit de fabriek goed geïntoneerd. Je vliegt als het ware over de hals zonder uit de bocht te gaan.

Toen ik bijna had besloten de bas te kopen heb ik nog even snel 6 bassen ter vergelijking geprobeerd; snel achter elkaar inpuggen en spelen en vervolgens alleen letten op bespeelbaarheid en klank. Grappig wat je dan in een kleine 10 minuten ervaart en kunt concluderen: De mijne klonk veruit het mooist, dikst en diepst. Een goedkope bas kan veel lekkerder spelen dan een dure (Squier Infiniti tegenover Fender USA!!) en vooral BETER KLINKEN! Maar goed, dat heeft niks met mijn bas te maken, maar ik heb iig verschillende Precisions en Telecasters geprobeerd en er was er geen eentje bij die in de buurt kwam van de Modern Player Telebass.

Conclusie: een prachtige bas met een solide uitstraling en afwerking die zich ook nog eens onderscheidt door zijn klank met in de basis een P-bass. Voor het geld bijna niet te geloven; als hij 1000 euro duurder zou zijn en er stond niet op "China" dan kwam hij daar makkelijk mee weg. Ik denk dat het een veelzijdige bas is die ik als zodanig niet gebruik omdat hij met 'alles open' meteen super klinkt.
Tijdens het optreden waren de bandleden verrast door de prachtige uitstraling (gitarist was zelfs verliefd op het model) en ook de sound viel in goede aarde. De drummer vond hem zelfs beter klinken dan mijn oude P. Nou ja zeg!!


Groet,
Erwin

Ps. Als je vragen hebt over deze bas, stel ze hier gerust.
Laatst gewijzigd door Mach1 op 25 dec 2012, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Schreeuwt om foto's en filmpjes :D
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Bericht door DFA 79 »

China lijkt wel het nieuwe japan :-)
Maakt het voor mij weer moeilijk om te gaan voor een fender mex p-bas of zo'n modern player, ahrg
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

DFA 79 schreef:China lijkt wel het nieuwe japan :-)
Maakt het voor mij weer moeilijk om te gaan voor een fender mex p-bas of zo'n modern player, ahrg
Heb op beide gespeeld en de keus was niet moeilijk.

Groet,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Hierbij een foto. Op de foto lijkt hij een dekkende kleur te hebben maar dat is dus doorzichtig in het echt:

Afbeelding
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Kleine update: Ik heb inmiddels een paar keer gerepeteerd en opgetreden met de bas en dit is een keeper! Tijdens optredens heerlijke sound en makkelijk te bespelen dankzij de zalige hals en lage aktie. Gedraagt zich zeer constant en ontstemt amper.
Tijdens repeteren is het een feest om zijn veelzijdigheid te testen; elementkeuze en balans daartussen, tone zorgt ook voor leuke verrassingen en natuurlijk de plek van aanslaan zorgen voor een enorme diversiteit aan geluiden met steeds het klievende (mid)laag als basis. Hoe meer ik hem leer kennen, hoe betrouwbaarder hij wordt en ik er meer mee kan. Ik kan echt geen nadeel aan deze bas bedenken of het moet je smaak niet zijn.

Tot zover,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
GroovingM
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2012, 00:20

Bericht door GroovingM »

Erwin, ik heb er een geprobeerd, klank bevalt mij wel. Ik ben benieuwd hoe goed de klank definieert in een band. Wordt het geen moeilijk te onderscheiden brei met al dat (mooie) ronde, vette, laag?
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Ik snap je twijfel. Ik klief er echter lekker doorheen en wij spelen met 2 gitaristen, een toetsenist en 5 stemmige zang. Ik krijg steeds te horen dat de bas goed te horen is en lekker draagt.
Mocht je het geluid te wollig vinden kun je met je amp nog veel; ik heb gisteren het beste geluid gemaakt met amp op stand 'flat' en de toonregeling in het midden. Heerlijk!!

Succes!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
GroovingM
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2012, 00:20

Bericht door GroovingM »

Ik speel contrabas en P-bas en houd van een lekkere vette volromige klank die voldoende definieert. Ik vrees dat ik niet aan de modern player tele bass voorbij kan. Dank voor je berichten en je reactie
Gebruikersavatar
Barabass
Berichten: 159
Lid geworden op: 13 jun 2011, 17:35

Bericht door Barabass »

Waar heb je de duimsteun geplaatst en hoe?
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

GroovingM schreef:Ik speel contrabas en P-bas en houd van een lekkere vette volromige klank die voldoende definieert. Ik vrees dat ik niet aan de modern player tele bass voorbij kan. Dank voor je berichten en je reactie
Leuk! Houd me op de hoogte hoe hij bevalt.

Groetjes,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Barabass schreef:Waar heb je de duimsteun geplaatst en hoe?
Tussen de 2 elementen in het hout (voorgeboord) geschroefd, schuin boven de E-snaar. Werkt super en ziet er uit alsof het zo hoort.

Groetjes,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Het is en blijft een prachtige bas, hoe reageert ie op een plectrum? Ik zoek een andere bas voor mijn hardrockband, en daar gebruik ik in 95% van de gevallen een plectrum. In die hardrockband trekt mijn Jazz Bass het niet echt en gebruik ik mijn Epi, een wollige bas met nog dat randje treble, da's wat ik eigenlijk zoek!

Btw; prachtige bas, hij is echt bloedmooi!
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Bedankt! Hij is in het echt nog veel mooier dan op foto's! Ik zal hem nog ff proberen met plectrum, dat zal vast lekker klinken zeker in een rockband. Ik laat het nog weten hier.

Groet,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Super brute bas. Deze wil ik ook zeker een keer intens aanraken!! Probleem dat ik wel zag is inderdaad dat er geen standaard duimsteun op zit...die zou ik er dan ook zeker wel opzetten. Een gewone P trekt mij qua uiterlijk niet zo, maar deze looks: 8)
Plaats reactie