wat maakt iemand een goede bassist?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
EDV
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 jan 2013, 14:05

wat maakt iemand een goede bassist?

Bericht door EDV »

De vraag spreekt eigenlijk voor zichzelf. Het antwoord wellicht niet dus enige context is niet overbodig (en ik kon de vraag niet (zo snel) met de zoekfunctie vinden)

Ik speel nu dik een half jaar bas en 't bevalt me prima. Het ligt me ook wel, een bas is gewoon wat groter dan een gitaar en met 1.90m en vrij lange armen voelt een gitaar soms echt te klein. Nou heb ik niet de ambitie om een toonaangevende bassist te worden, ergens toonaangevend in zijn is sowieso m'n aard niet, eerder is er sprake van een chronisch minderwaardigheidscomplex (dat de laatste jaren wel aan 't afbrokkelen is). Toch wil ik weleens weten waartoe ik op dat ding in staat ben.

Wanneer je een beginner bent, da's mij wel duidelijk. Maar wanneer ben je een gevorderde beginner, een redelijk amateur, een begenadigd amateur en wanneer behoor je tot de goeie bassisten? En wie is een kansloze prutser die 't desondanks toch al jaren volhoudt omdat 't gewoon lekker is?
Met vriendelijke groet,

Albert

"assumption is the mother of all fuck-ups"
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Ik stel wel voor om m naar Overig te verplaatsen...
Ben benieuwd of er nog zinnige dingen te berde worden gebracht.
Gebruikersavatar
Blikje
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 feb 2013, 18:16

Bericht door Blikje »

Ik behoor tot de laatste categorie ..... Gewoon een prutser die het geweldig vind muziek te maken met mijn bandje.

Laat ik het zo zeggen er is er altijd wel een( of meerdere) die zich zelf beter vind. Mooi laten zo . En doen wat jij leuk vind , en met meer oefenen, word je wel beter.
Fender,Dingwall,Sire, Markbass,
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik dacht dat we al eens zo'n topic hebben gehad maar ben benieuwd wat er gaat geschreven worden...
Voor mij zijn troeven :

-goeie timing hebben (welk genre je ook mag spelen, strak spelen is voor mij het belangrijkste)
-je instrument beheersen, dwz hoe simpel je baslijnen ook mogen zijn (zelfs al is dat meer één noot om de vier maten) : zorgen dat de noot krachtig gespeeld wordt met panache en overtuiging (geen meetrillende snaren, goed afgedempt) en geen lauw getwijfel.
-fantasie hebben en weten wanneer die los te laten of te muilkorven
-niet in het vaarwater van de zanger zitten, een opdringerige bassist kan een zanger storen...de juiste balans is moeilijk te bepalen en hangt van geval tot geval af.
-dynamiek beheersen en aanvoelen hoe je een groep kan "sturen". Bassisten hebben meer dan iemand anders de kracht om een groep te dirigeren, maak daar al eens gebruik van en jut je maten al eens op wanneer ze in slaap vallen of net te wild rond zich heen slaan, experimenteer met de verschillen tussen vierden, achtsten en zestienden.
-naar de drummer luisteren en weten hoe je een net kan weven rond zijn accenten..afhankelijk van het feit of hij echt goed is kan je keuzes maken...een zwakke drummer moet je duidelijke informatie geven met meer staccato noten die heel rechtlijnig zijn en een duidelijk beeld vormen, bij een goeie drummer kan je zelf al eens wat meer de teugels loslaten omdat hij toch de boel beheerst.
- luisteren naar de anderen : luister hoe de anderen de gaten opvullen en neem gas terug wanneer de anderen druk spelen, ken dan je plaats en dring je niet op.
- laat smaak niet onderdanig worden aan techniek.. het is niet omdat je een techniek goed beheerst dat je die in elk nummer moet proppen.
- wees een goeie gids, wanneer de akkoorden veranderen : geef al een hint door je baslijn waar iedereen naartoe moet.
Laatst gewijzigd door wombatboter op 27 feb 2013, 18:23, 2 keer totaal gewijzigd.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Dit is in ieder geval een topic waar mensen verschillende dingen zeggen over wat men na 1 jaar zou moeten/willen kunnen:
KLIK!

Nogal uiteenlopend, ik denk dat die lijstjes ook wel ongeveer opgaan voor wat men een 'redelijke bassist' vindt.

Het belangrijkst lijkt mij 1) hoe goed jouw spel klinkt en 2) in een hoe breed gebied dat het geval is (tempo, improvisatie en creativiteit, etc)

EDIT: terwijl ik dit zat te typen heeft wbb je vraag beantwoord :facepalm:
Laatst gewijzigd door Freak op 28 feb 2013, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Ik vind mezelf wel een goeie bassist, nu de rest van de wereld dat nog wijsmaken :lol:

Maar bedoel je met goed, technisch goed of creatief goed of in bandverband goed of allemaal tegelijk?!
Wordt waarschijnlijk net als het vorige topic hierover weer een eindeloos oneens wezen tot het langzaam doodbloed...
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
EDV
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 jan 2013, 14:05

Bericht door EDV »

Blikje schreef:Laat ik het zo zeggen er is er altijd wel een( of meerdere) die zich zelf beter vind. Mooi laten zo .
och, 'beter' vind ik ook niet zo belangrijk...dat ík beter word wel, maar dat er anderen beter zijn, tja het zij idd zo.

Het kwam bij me op toen ik mezelf online had aangemeld als bassist. Ik werd al vrij snel gebeld of ik in een coverbandje mee wilde spelen. Het gebeurt me niet zo vaak maar toen heb ik mezelf wel overschat. Overduidelijk een echte beginner. Met een aantal weken flink oefenen heb ik wel voldoende krediet gekweekt om te mogen blijven maar een redelijke amateur wil ik mezelf nog even niet noemen.

Ik vroeg me gewoon af of er een soort van ijkpunten zijn waaraan je kunt aflezen wat je skills zijn

ter vergelijk: met motorrijden mag ik mezelf wel een goede motorrijder noemen. Jaren gedaan, aantal keer gemerkt waar de grens was en door schade en schande geleerd wat ik wel en niet kan. Ook wel gemerkt dat anderen mij dan soms maar beter niet moeten proberen te volgen. Hoe iemand een bocht neemt, hoe iemand een noodstop maakt, hoe iemand een berg op- of afrijdt, aan zulke dingen kun je de beheersing van een motor zien.

Maar op de bas raak ik al onder de indruk als iemand als een razende toonladders speelt....terwijl dat voor een crack wschl slechts opwarmoefeningen zijn

(iig ben ik blijkbaar niet zo goed in het zoeken :? )
Met vriendelijke groet,

Albert

"assumption is the mother of all fuck-ups"
Gebruikersavatar
EDV
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 jan 2013, 14:05

Bericht door EDV »

laagislaag schreef:Als je het bassen nu net zo leuk of leuker vindt dan toen je begon, dan lig je op schema.

En een band zoeken is sowieso gaaf! Als iedereen zou wachten met in een band gaan tot ze "goed" waren, dan waren dr lang zoveel gave bands niet.
mja, ik denk dat dit wel een goeie is om te onthouden
Met vriendelijke groet,

Albert

"assumption is the mother of all fuck-ups"
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Als jijzelf of anderen blij zijn met wat je doet dan ben je goed! :mrgreen:
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Weten wat een nummer nodig heeft.
Een drummer belangrijker vinden dan een goede basgitaar.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
tzwaans
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:56

Bericht door tzwaans »

Naar mijn idee ben je een goede bassist al je samen met de drummer het luisterend publiek zn lichaam kan laten bewegen ook al willen ze dat misschien zelf niet. Of te wel een dikke groove neer zetten. Daarlangs speelt natuurlijk beheersing van je instrument en het functioneren van bassist een grote rol. Iemand die onwijs kan soleren en freaky shit kan doen op zijn of haar bas, maar vervolgens niet eens een simpele groove kan spelen is voor mij nog steeds een prutsers.

Ik vraag me meer af waarom je het zo belangrijk vindt wat andere mensen van jou spel vinden? Je kan toch niet meer doen dan je best? Ik begrijp goed dat je ergens goed in wilt zijn, lijkt me een prima motivatie om je door het taaie begin heen te boksen. Ik zou gewoon proberen de lat niet zo hoog voor jezelf te leggen, beter een paar kleine doelen zetten en die alsmaar halen ,dan een onmogelijk doel voor ogen te hebben en dat nooit halen.

Als je maar plezier hebt in wat je doet! :dance:
DM Jazz #0001 , klinkt gewoon beter Barrie! #Schnapte?
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ik denk dat je wel doelen kan stellen, maar deze het beste kan onderverdelen in subdoelen.

Ik heb zelf een aantal hoofddoelen voor gitaar, o.a. sweeppicken op 200 bpm. Dit verdeel ik weer onder in twee dingen:
- Het sweeppicken zelf
- De beweging van de vingers van de linkerhand, zonder te sweepen.

Op deze manier ontwikkel ik mijzelf breder (want het bewegen van je vingers zonder sweepen is voor heel veel andere technieken ook hele handig) en daarnaast staar ik mij niet blind op dat hoofddoel wat veeeel verder weg ligt.

Verder kan ik niet anders dan het eens zijn met Geert (Wombatboter). Wat hij typt geldt eigenlijk voor muzikanten in het algemeen.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Als de fans naar je toekomen en zeggen dat de band veel beter is gaan klinken sinds jij meespeelt 8)
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

Bericht door samuel »

Als publiek naar je toekomt en zeggen dat je optreden tof vinden :jam:
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Maar serieus: eigenlijk is de vraag niet te beantwoorden. Een dosis creativiteit, een goed oor en instrumentbeheersin zijn wel essentieel.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Plaats reactie