+2wombatboter schreef:+ 1Didi schreef:Behalve de open E speel ik vrijwel nooit open snaren omdat je ze niet goed kunt dempen.
Gemakzucht of niet ?
- BlazingRiCO
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19
- Green Goblin
- Berichten: 4822
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48
+3Didi schreef:Behalve de open E speel ik vrijwel nooit open snaren omdat je ze niet goed kunt dempen.
En ik maar denken dat ik de enige was die open snaren vermeed, omdat ik niet zo goed kan dempen...
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Het dempen dus. Luiheid? Techniek? Gefrette noten klinken dikker. Gemakzucht? Techniek? Gehoor? Voordeel is ook dat je makkelijker in een andere toonsoort kun spelen als je niet zo afhankelijk bent van open snaren.
Ik merk de laatste tijd dat ik de neiging heb op juist wat hoger op de hals te spelen. Dat snijdt makkelijker door een mix (in mijn geval: die van de meespeelmuziek of een eigen kladopname). Dat pure laag is wel heel lekker, maar niet zo praktisch in gebruik.
Als ik het zo lees, is het wel de moeite waard om eens te luisteren hoe noten klinken in andere posities op de hals. Gewoon omdat het best verschil kan maken, zowel tijdens opnames als live (je komt er beter doorheen).
Verder ben je - zo te lezen - gewoon goed bezig!
Ik merk de laatste tijd dat ik de neiging heb op juist wat hoger op de hals te spelen. Dat snijdt makkelijker door een mix (in mijn geval: die van de meespeelmuziek of een eigen kladopname). Dat pure laag is wel heel lekker, maar niet zo praktisch in gebruik.
Als ik het zo lees, is het wel de moeite waard om eens te luisteren hoe noten klinken in andere posities op de hals. Gewoon omdat het best verschil kan maken, zowel tijdens opnames als live (je komt er beter doorheen).
Verder ben je - zo te lezen - gewoon goed bezig!
Het is makkelijker als je denkt.
valt me toch tegen dat veel mensen die open snaren vermijden
Nummers als The Chicken of Teen Town om maar wat te noemen bevatten toch aardig wat open snaren.
Veel bassisten spelen The Chicken in de 5e positie zonder losse snaren, terwijl Jaco hem zelf in de eerste positie speelt met open snaren. Daar klinkt hij ook wat crispier.
Nummers als The Chicken of Teen Town om maar wat te noemen bevatten toch aardig wat open snaren.
Veel bassisten spelen The Chicken in de 5e positie zonder losse snaren, terwijl Jaco hem zelf in de eerste positie speelt met open snaren. Daar klinkt hij ook wat crispier.
Laatst gewijzigd door bastaart op 08 mar 2013, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Ik pak 'm soms anders omdat een andere positie op een andere snaar meer volume heeft. 't is niet volledig dood, maar wel minder. En als me dat stoort zoek ik wat anders, simpel.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Daarbij nam hij vast die open snaren voor lief. Dichter bij de kop klinken tonen inderdaad meestal crispier.bastaart schreef:valt me toch tegen dat veel mensen die open snaren vermijden
Nummers als The Chicken of Teen Town om maar wat te noemen bevatten toch aardig wat open snaren.
Veel bassisten spelen The Chicken in de 5e positie zonder losse snaren, terwijl Jaco hem zelf in de eerste positie speelt met open snaren. Daar klinkt hij ook wat crispier.
Een ander nadeel van open snaren is dat je niet kunt benden en geen vibrato kunt toepassen. Ik gebruik wel eens een open snaar na een E of A of D die een octaaf hoger ligt op de snaar erboven. Om even een lage te laten volgen of meeklinken.
- wombatboter
- Berichten: 22567
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
Losse snaren zijn leuk als "pedaal-noot" die als basis kan dienen voor wat gepiel in het hoog..ik gebruik het nogal vaak op fretless als referentie om te controleren of de intonatie nog wat ok is.
Ik vermoed ook dat het iets is dat je gebruikt om bepaalde walking bass lijntjes te kunnen spelen en dat is nu eenmaal geen forte van mij (ik druk het nog zacht uit)
Ik vermoed ook dat het iets is dat je gebruikt om bepaalde walking bass lijntjes te kunnen spelen en dat is nu eenmaal geen forte van mij (ik druk het nog zacht uit)
what fools these mortals be
Er zijn wat nummers die ik regelmatig achter mijn bureau meespeel als 'oefening', bijvoorbeeld good times van Chic, juist de combinatie van een open A met de snelle afwisseling met F# en G maken dat stukje echt geweldig in mijn oren. Hetzelfde geld voor Rhiannon van FWM, die oefende ik laatst voor mijn band en ik vond het vanuit de eerste positie toch het lekkerste klinken. In de band(verder allemaal eigen materiaal) gebruik ik beide opties door elkaar.
Een stukje slap met af en toe een open G dat is toch heerlijk?
Een stukje slap met af en toe een open G dat is toch heerlijk?
Zo gebruik ik graag een open D in "I got shit" van Pearl Jam. Het intro (wordt herhaald voor ieder couplet) speel ik op een open D, en een hoge F#, F en E op de G-snaar. De open D laat ik doorklinken. Klinkt onwijs mooi (en ik had nooit verwacht dat een E en een D tezamen zo mooi kon klinken)
de grote storthoop heeft gesproken
Open snaren gebruik ik regelmatig om extra noten 'tussendoor' te spelen (en dan vooral E, soms A) om het geheel wat meer percussie te geven. Dus bv voor een C een korte E. Verder speel ik liever gefret dan los en liever vanaf de 5e positie dan aan het begin van de hals (korte armen en klinkt voller). En ook liever op E en A dan op D en G. Wat een voorkeuren allemaal, als ik dat zo terug lees!
Als ik een tab van internet pluk is dat altijd alleen als basis, als die tenminste klopt. Daarna kijk ik waar ik de noten op de hals wil zetten en pas de tab aan, gewoon in Word. Die tab met alleen 1x verse, 1x chorus, 1x bridge en wat opmerkingen (zoals bv intro start gitaar, of Drop D) zet ik op de iPad. Werkt voor mij...
Als ik een tab van internet pluk is dat altijd alleen als basis, als die tenminste klopt. Daarna kijk ik waar ik de noten op de hals wil zetten en pas de tab aan, gewoon in Word. Die tab met alleen 1x verse, 1x chorus, 1x bridge en wat opmerkingen (zoals bv intro start gitaar, of Drop D) zet ik op de iPad. Werkt voor mij...
- RedNeckBBQ
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34
ik maak het nog leuker.
ik speel op sommige momenten ook wel dit.
voorbeeld:
G ------------------------------7---------------
D -------------------------7----0---------------
A --------------------7----0--------------------
E --------------------0--------------------------
haha.
maar dit zijn ook alleen de enigte momenten dat ik een opensnaar aanslaa (op een open E na dan)
verder ben ik het ook wel eens met als je een A speelt op de E snaar dat die altijd wat lekkerder klink.
ik speel op sommige momenten ook wel dit.
voorbeeld:
G ------------------------------7---------------
D -------------------------7----0---------------
A --------------------7----0--------------------
E --------------------0--------------------------
haha.
maar dit zijn ook alleen de enigte momenten dat ik een opensnaar aanslaa (op een open E na dan)
verder ben ik het ook wel eens met als je een A speelt op de E snaar dat die altijd wat lekkerder klink.
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass