Gemakzucht of niet ?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

wombatboter schreef:
Didi schreef:Behalve de open E speel ik vrijwel nooit open snaren omdat je ze niet goed kunt dempen.
+ 1
+2
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Didi schreef:Behalve de open E speel ik vrijwel nooit open snaren omdat je ze niet goed kunt dempen.
+3

En ik maar denken dat ik de enige was die open snaren vermeed, omdat ik niet zo goed kan dempen...
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Het dempen dus. Luiheid? Techniek? Gefrette noten klinken dikker. Gemakzucht? Techniek? Gehoor? Voordeel is ook dat je makkelijker in een andere toonsoort kun spelen als je niet zo afhankelijk bent van open snaren.

Ik merk de laatste tijd dat ik de neiging heb op juist wat hoger op de hals te spelen. Dat snijdt makkelijker door een mix (in mijn geval: die van de meespeelmuziek of een eigen kladopname). Dat pure laag is wel heel lekker, maar niet zo praktisch in gebruik.

Als ik het zo lees, is het wel de moeite waard om eens te luisteren hoe noten klinken in andere posities op de hals. Gewoon omdat het best verschil kan maken, zowel tijdens opnames als live (je komt er beter doorheen).

Verder ben je - zo te lezen - gewoon goed bezig!
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ik zal dan weer net zoveel mogelijk een open snaar spelen, ipv de gefrette noot, omdat ik een open snaar hoor "zingen" en de gefrette noot niet zo sterk. :wink:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2093
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

valt me toch tegen dat veel mensen die open snaren vermijden :D
Nummers als The Chicken of Teen Town om maar wat te noemen bevatten toch aardig wat open snaren.
Veel bassisten spelen The Chicken in de 5e positie zonder losse snaren, terwijl Jaco hem zelf in de eerste positie speelt met open snaren. Daar klinkt hij ook wat crispier.
Laatst gewijzigd door bastaart op 08 mar 2013, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Ik durf wel eens 'heen en weer' te vliegen over het fretbord (ipv alles op één positie te pakken) maar dat is meer voor het 'show-gehalte' tijdens optredens. :mrgreen:
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6144
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Bericht door LemmyNL »

Ik pak 'm soms anders omdat een andere positie op een andere snaar meer volume heeft. 't is niet volledig dood, maar wel minder. En als me dat stoort zoek ik wat anders, simpel.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

bastaart schreef:valt me toch tegen dat veel mensen die open snaren vermijden :D
Nummers als The Chicken of Teen Town om maar wat te noemen bevatten toch aardig wat open snaren.
Veel bassisten spelen The Chicken in de 5e positie zonder losse snaren, terwijl Jaco hem zelf in de eerste positie speelt met open snaren. Daar klinkt hij ook wat crispier.
Daarbij nam hij vast die open snaren voor lief. Dichter bij de kop klinken tonen inderdaad meestal crispier.
Een ander nadeel van open snaren is dat je niet kunt benden en geen vibrato kunt toepassen. Ik gebruik wel eens een open snaar na een E of A of D die een octaaf hoger ligt op de snaar erboven. Om even een lage te laten volgen of meeklinken.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Losse snaren zijn leuk als "pedaal-noot" die als basis kan dienen voor wat gepiel in het hoog..ik gebruik het nogal vaak op fretless als referentie om te controleren of de intonatie nog wat ok is.
Ik vermoed ook dat het iets is dat je gebruikt om bepaalde walking bass lijntjes te kunnen spelen en dat is nu eenmaal geen forte van mij (ik druk het nog zacht uit)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
arjen
webmaster
Berichten: 5005
Lid geworden op: 19 jun 2007, 12:21

Bericht door arjen »

Er zijn wat nummers die ik regelmatig achter mijn bureau meespeel als 'oefening', bijvoorbeeld good times van Chic, juist de combinatie van een open A met de snelle afwisseling met F# en G maken dat stukje echt geweldig in mijn oren. Hetzelfde geld voor Rhiannon van FWM, die oefende ik laatst voor mijn band en ik vond het vanuit de eerste positie toch het lekkerste klinken. In de band(verder allemaal eigen materiaal) gebruik ik beide opties door elkaar.

Een stukje slap met af en toe een open G dat is toch heerlijk?
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Zo gebruik ik graag een open D in "I got shit" van Pearl Jam. Het intro (wordt herhaald voor ieder couplet) speel ik op een open D, en een hoge F#, F en E op de G-snaar. De open D laat ik doorklinken. Klinkt onwijs mooi (en ik had nooit verwacht dat een E en een D tezamen zo mooi kon klinken)
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Petr@
Berichten: 269
Lid geworden op: 20 aug 2007, 14:02

Bericht door Petr@ »

Open snaren gebruik ik regelmatig om extra noten 'tussendoor' te spelen (en dan vooral E, soms A) om het geheel wat meer percussie te geven. Dus bv voor een C een korte E. Verder speel ik liever gefret dan los en liever vanaf de 5e positie dan aan het begin van de hals (korte armen en klinkt voller). En ook liever op E en A dan op D en G. Wat een voorkeuren allemaal, als ik dat zo terug lees!

Als ik een tab van internet pluk is dat altijd alleen als basis, als die tenminste klopt. Daarna kijk ik waar ik de noten op de hals wil zetten en pas de tab aan, gewoon in Word. Die tab met alleen 1x verse, 1x chorus, 1x bridge en wat opmerkingen (zoals bv intro start gitaar, of Drop D) zet ik op de iPad. Werkt voor mij...
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

Bericht door RedNeckBBQ »

ik maak het nog leuker.

ik speel op sommige momenten ook wel dit.
voorbeeld:

G ------------------------------7---------------
D -------------------------7----0---------------
A --------------------7----0--------------------
E --------------------0--------------------------

haha.
maar dit zijn ook alleen de enigte momenten dat ik een opensnaar aanslaa (op een open E na dan)

verder ben ik het ook wel eens met als je een A speelt op de E snaar dat die altijd wat lekkerder klink.
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Plaats reactie