pickup reparatie

Dit subforum is uitsluitend bedoeld voor de commerciëlen onder ons om de leden van BGF op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen en producten.
Gebruikersavatar
stijnkenens
Berichten: 304
Lid geworden op: 17 jun 2010, 19:25

Bericht door stijnkenens »

ach, ik doe dat ook, ook al is het maar de beginletter met een puntje. Beetje beleefdheid, denk ik ...

Welkom trouwens !


s. (voila)
If we can't fix-it, you better bin-it !!!
stijnkenens.eu
facebook
pauls pickup place
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 jun 2013, 10:47

pickup repartie

Bericht door pauls pickup place »

Hallo Nardix, dank je wel, het is een heel nieuwe wereld voor mij en zoals stijnkenens zegt, een beetje oude gewoonte om een handtekening te zetten.

Het is wel verfrissend dit forum, de leden zijn erg behulpzaam, dus er is nog hoop voor Nederland.
Gelukkig is de verhuftering niet doorgedrongen tot de low frequency peoples, goed bezig.
Een reden te meer om lekker bas te spelen.

Vr........................ach daar doe ik het weer! :D
pauls pickup place
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 jun 2013, 10:47

pickup reparatie

Bericht door pauls pickup place »

Hallo Peterbuilt, heb even naar je site gekeken, wauw wat een mooie instrumenten.
Dat '51 P-bas model spreekt me erg aan. Misschien heb je de foto's gezien van het setje '51 P-bas, met aangepaste spacing voor de brug pickup, die bestond nog niet.
Rickfender
Berichten: 737
Lid geworden op: 27 apr 2008, 20:51

Bericht door Rickfender »

Hey Paul!
Ik heb hier een Rickenbacker hals-element liggen, wat geloof ik, niet meer werkt. Ik zou deze graag laten herstellen. Kun je me een prijsopgave doen?
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8234
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Hoi Paul,

Leuk dat je het forum hebt gevonden. Vond het al vreemd dat er op dit forum weinig over jou(w kunsten) te vinden was. Zeker als je ziet wat een kwaliteit je levert en hoe het geluid verbetert t.o.v. de originele elementen. En die waren al zo goed...

Groetjes,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
pauls pickup place
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 jun 2013, 10:47

pickup reparatie

Bericht door pauls pickup place »

Hoi Erwin, dank je wel voor het plaatsen van je bericht, heb al heel wat reacties van bassisten gehad. Ben met dit werk wel al sinds 1999 bezig, maar pas iets meer dan een jaar geleden uit de kast gekomen. Was ook niet bezig met beroemd te worden, wil gewoon graag mooie goed klinkende pickups maken.

Neem aan dat je je "Fender Precision bas AVRI 1957 Two tone Sunburst", vanaf nu "..... with Hendrix upgraded pickup" mag noemen. :wink:

A propos, de pickups veranderen nog een beetje van klank in de 2 a 3 weken na het waxen, heb je wellicht al gehoord.
De wax die in de kern van de spoel zit, heeft die tijd nodig om volledig te drogen,
tot die tijd is het geluid iets meer microfonisch.

Misschien een leuk item om aan te halen in dit verband, is mijn nieuwe methode om de magneten te isoleren tegen roestvorming. Normaal worden de magneten samen met tape of lak geïsoleerd, dit heeft tot gevolg dat de wax (parafine met bijenwas) niet aan de binnenzijde van de spoel komt. Door de magneten in twee delen in tape te wikkelen, kan de wax via het gaatje in het midden van de bobbin direct in de spoel dringen. (Zie foto). Het voordeel is een kortere tijd in de waxpot, minder stress voor de pickup en een betere, door en door impregnering van de coil.
Foto 1. is niet van jouw pickup maar van de P-bas pickup van een bekende Nederlandse bassist.
".....wauw, wordt ik nou toch nog beroemd!" 8)
2. P-bas '51 set, 3 J-bas.
Bijlagen
Coil tape P-bas.jpg
Coil tape P-bas.jpg (58.07 KiB) 7371 keer bekeken
Coil taped P-bas 51.jpg
Coil taped P-bas 51.jpg (40.06 KiB) 7371 keer bekeken
Jazz%20bas%20Wax.jpg
Jazz%20bas%20Wax.jpg (30.38 KiB) 7374 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10770
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Ziet er goed uit!

Is het misschien ook mogelijk een pickup opnieuw te maken in een andere behuizing?
Denk aan reverse engineering.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8234
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

pauls pickup place schreef:Hoi Erwin, dank je wel voor het plaatsen van je bericht, heb al heel wat reacties van bassisten gehad. Ben met dit werk wel al sinds 1999 bezig, maar pas iets meer dan een jaar geleden uit de kast gekomen. Was ook niet bezig met beroemd te worden, wil gewoon graag mooie goed klinkende pickups maken.

Neem aan dat je je "Fender Precision bas AVRI 1957 Two tone Sunburst", vanaf nu "..... with Hendrix upgraded pickup" mag noemen. :wink:

A propos, de pickups veranderen nog een beetje van klank in de 2 a 3 weken na het waxen, heb je wellicht al gehoord.
De wax die in de kern van de spoel zit, heeft die tijd nodig om volledig te drogen,
tot die tijd is het geluid iets meer microfonisch.

Ben er nog steeds super-blij mee! Het geluid is inderdaad wat veranderd, maar ten goede; het is directer en voller. Heerlijk in combinatie met een buizenamp!


Nogmaal bedankt en ik hoop dat je meer bassisten kunt upgraden! :-)

Groet,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
pauls pickup place
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 jun 2013, 10:47

6 snarige, single coil single poles basgitar pickup

Bericht door pauls pickup place »

Hallo basgitaristen, heb net een nieuwe set voor een 6 snarige basgitaar afgeleverd.
Hoop dat dit een leuk thema is om te lezen.

De bas, hand-gebouwde Human Base uit Duitsland, met Bartolini soap-bars erop die niet onaangenaam klonken.
De bassist op zoek naar een 'Jaco' sound, zat behoorlijk ver van zijn target.
Een maple body met Yew-root top en een birds-eye maple hals met ebben toets.

Mijn advies was een: single coil, single poles ('51 P-bas) 6 string met een ebben blokje op de zijkant voor de duim.

Omdat die niet te koop schijnen te zijn, heb ik een set op zijn afmetingen gemaakt.
30x118x20, spacing: brug 17 mm, hals 16 mm.

Alles paste meteen de eerste keer, gelukkig, omdat het bij single poles erg nauw luistert.
Een beetje scheef onder de snaar en het volume zakt weg.

Wat eerst wollig en bonkig klonk, werden strakke lage tonen, de voldoende aanwezige boventonen gaf de bas een transparant hoog.
Het beetje 'growl' in het midden, of zeg maar nasale geluid, zodat je niet in de mix of in een loeihard spelende band verzuipt, was m.i. voldoende aanwezig.

De bassist is nu het podium op, de repetitieruimte en studio in en geeft zijn ervaringen door.
Overigens werkt de pickup nog drie weken na, voor wat het drogen van de wax in zijn massa betreft. Dit indrogen, is maar beperkt hoorbaar in het laag.

Wordt vervolgd.

Vriendelijke groet, Paul Hendrix, pickup bouwer en reparateur.

De bassist is nu
Bijlagen
DSCF7083.jpg
DSCF7083.jpg (39.97 KiB) 7037 keer bekeken
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Jep, leuk thema om te lezen. :jaaaaa:
face down in the dirt
pauls pickup place
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 jun 2013, 10:47

6 snarige, single coil single poles basgitar pickup

Bericht door pauls pickup place »

Dank je wel Bobbelmans, hier komt ook al meteen het vervolg.

Een bekende basgitaarbouwer in het oosten van het land heeft naar aanleiding van deze 6 snarige set een J-bas (4 snr) besteld.
Hij wil de single poles beluisteren en omdat hij het land heeft aan het uitfrezen van de oortjes, komt dat goed uit. De bevestiging zit bij deze pickups tussen de polen.
Komende week ga ik de J-bas set maken en zal een foto plaatsen. Wordt vervolgd.

In het gesprek met de bouwer, kwamen we te praten over de bouw van een 5 snarige bas.
Voor de inmiddels welbekende basgitaar- en contrabas-bouwer Jan Knooren, die ik al 40 jaar ken, heb ik een 5 snarige symmetrische P-bas pickup gemaakt. De kapjes van een 4 snarige zijn groot genoeg om 5 polen in te verwerken waarvan de middelste pool van elk deel samen de A snaar oppikken.
Toen ik er over dacht was ik er van overtuigd dat het een of andere tegen-fase of een ander vreemd geluid zou geven. Fender heeft n.l. gekozen voor twee verschillende delen van de split-coil. Twee bassisten hebben de pickup uitgeprobeerd, die overigens in gesloten kapjes zat en konden niets vreemds aan de bas horen. Ook na hen te vragen naar de balans van de snaren onderling bleven ze bij hun oordeel.
Had het zelf ook gehoord, maar als je iets bouwt, ben je daar zo mee bezig dat je nog wel eens hoort wat je wilt horen.
Enkele mooie voordelen van deze pickup:
- de kapjes zijn overal verkrijgbaar
- de basgitaar bouwer kan dezelfde mal gebruiken als voor de 4 snaar P-bas
- de pickup bouwer kan twee dezelfde bobbins bouwen
- de twee identieke spoelen zijn beter in balans te brengen ter compensatie van de snaardikte

Op de foto staat wat er onder de kapjes zit van de 5 snarige symetrische basgitaar pickup.
Deze is met de spoelbreedte van een J-bas op verzoek gemaakt, uiteraard kan ook de brede P-bas spoel erin.

Vriendelijke groet, Paul Hendrix pickup bouwer en reparateur.
Bijlagen
5 sn symetrisch J-bas klein.jpg
5 sn symetrisch J-bas klein.jpg (46.74 KiB) 6934 keer bekeken
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Nice Paul! Ik hou er wel van als mensen even out of the box durven denken.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26234
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Slim bedacht inderdaad. 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Hoi Paul,

Leuk je hier te zien; je hebt al eens voor mij een Lakland Hanson Pup op de originele manier opnieuw bedraad, overigens naar volle tevredenheid!
Sowieso leuk om een dorpsgenoot op het forum te zien.
:)
pauls pickup place
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 jun 2013, 10:47

Bericht door pauls pickup place »

Hey Viersnaar, ka me die Lakland Hanson pickup nog herinneren, had nog even contact met Hanson.
Mooi dt je nog steeds tevreden bent, dat hoort ook zo.
Wist niet dat je in Heerlen woonde, mooi.
Dit is gewoon een heel goed forum, mijn allereerste, hier krijg je tenminste serieuze bassisten aan de lijn.
Moet zeggen dat er regelmatig aanvragen komen met allerlei vragen maar ook reparatiewerk, prima dus.

Groet Paul.
Plaats reactie