Welke (voor)opleiding?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
picturit
Berichten: 1497
Lid geworden op: 27 mei 2005, 20:14

Welke (voor)opleiding?

Bericht door picturit »

Mijn zoon (bassist, aartje naar z'n vaartje :) ) heeft vandaag auditie gedaan bij de Herman Brood Academie in Utrecht. Hij is echt goed, beter dan ik, maar hij is niet toegelaten omdat ze vonden dat z'n techniek (nog) niet goed genoeg was..

OK, dat mogen ze vinden, en je doet er niks aan. Het plan is nu om volgend jaar weer een poging te gaan doen, en in de tussentijd klaar te stomen daarvoor.

Daarom mijn vraag: heeft iemand goeie tips voor een (voor)opleiding waar je vrij makkelijk kan instromen, en waar je toch veel opsteekt? Liefst regio Amsterdam/randstad, liefst richting pop/rock.

Anyone?

Dank alvast!
https://volbeatz.nl
https://rockbassist.nu
[ Brooks EB-RBL, Brooks EB-RBL-Q, Gibson RD, Gibson Thunderbird, Waterstone TP-12 Elite 12-string bass, a.o.
[ Eich T900 + Barefaced Big Twin 2
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Gewoon een goede leraar zoeken, die moeten er genoeg zijn in die buurt. Misschien iemand van het conservatorium in Amsterdam? Ik denk dat bassisten van de afdeling pop daar hem prima kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Veel in bandjes spelen, dat helpt ook. Gewoon veel ermee bezig zijn, en kritisch zijn op hoe je speelt. Dat plus een leraar.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Techniek leer je het snelst met een docent :) Wat David zegt was ook mijn eerste ingeving; zoek een goede docent en dat is dan vooropleiding genoeg.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Hey! Hoe laat moest jouw zoon?
Ik ben vandaag ook op auditie geweest, en tot mijn verbazing toegelaten...

Helaas moet ik wel afwachten of ik niet word geschrapt van de toelaat-lijst ivm te veel toelaatbaren. :roll:
Gebruikersavatar
picturit
Berichten: 1497
Lid geworden op: 27 mei 2005, 20:14

Bericht door picturit »

VanderVeen schreef:Hey! Hoe laat moest jouw zoon?
Ik ben vandaag ook op auditie geweest, en tot mijn verbazing toegelaten...

Helaas moet ik wel afwachten of ik niet word geschrapt van de toelaat-lijst ivm te veel toelaatbaren. :roll:
11:30. Ik was er ook, als chauffeur :)
https://volbeatz.nl
https://rockbassist.nu
[ Brooks EB-RBL, Brooks EB-RBL-Q, Gibson RD, Gibson Thunderbird, Waterstone TP-12 Elite 12-string bass, a.o.
[ Eich T900 + Barefaced Big Twin 2
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Aaah, ik was pas om half vier aan de beurt.
Jammer, maar helaas. Volgend jaar beter, goed dat hij het niet opgeeft!
Haico

Bericht door Haico »

Waarom zou hij een jaar moeten weggooien? Ik stel een arternatieve route voor...

Zet hem op een opleiding MBO Marketing of Commercieel Ondernemen. Leren basgitaar te spelen, muziek schrijven, ervaring opdoen en een netwerk opbouwen kan namelijk ook buiten school. Hoe dan?
- Schrijf hem in voor band-workshops
- laat hem les volgen bij een conservatoriumleerling voor zijn techniek
- Laat hem spelen in een kerkcombo om het lezen van bladmuziek te leren. (Je krijg dezelfde ochtend de bladmuziek in je handen gefrot en een half uur later sta je te spelen voor een publiek. Uitdaging genoeg.)
- ... en nagenoeg elke studio biedt tegenwoordig wel een audiocursus aan.

Wil hij deze dingen niet doen? Dan is centen verdienen met muziek misschien niet zo goed idee. Om succesvol te zijn hoef je niet "goed" te zijn. Je moet vooral een goed netwerk hebben, weten hoe je jezelf (of je bandje) kan verkopen, niet vies zijn van het spelen van muziek van anderen en héél hard werken.

Het verkopen leer je op een dergelijke MBO opleiding. Of je nou mobiele telefoons, waspoeier of je band verkoopt. Het maakt niet uit. Het boekhouden wat je erbij leert is ook niet onhandig. En mocht het niets worden met de muziek, dan kán hij tenminste nog wat met zijn papiertje.

Ik steek dit verhaal vaker af, maar niemand luistert. Logisch hoor. Het lijkt mijzelf ook ontzettend gaaf om op school lekker met muziek bezig te zijn. Het is leuk, als 2e opleiding ofzo. Want helaas ken ik té veel mensen met een dergelijke artistieke opleiding die op dit moment thuis zitten (of achter de kassa bij de appie).

Het lijkt mij helemaal stom om een jaar weg te gooien voor iets wat je zelf ook kan leren/doen, met de kans dat je voor een 2e keer geweigerd wordt...
Gebruikersavatar
picturit
Berichten: 1497
Lid geworden op: 27 mei 2005, 20:14

Bericht door picturit »

@Haico: persoonlijk helemaal mee eens, maar ik ben mijn zoon niet. Zelf heb ik mijn "broodloopbaan" ook apart gezet van mijn muzikale carriere, en dat was maar goed ook :wink: .

Meneer mijn zoon is geen studiehoofd. Hij heeft met enige moeite zijn VMBO-T gehaald, maar daarna was hij helemaal klaar met de boeken. Na het VMBO is hij naar het Media College gegaan voor de opleiding voor geluidstechnicus, maar de techniek boeide hem totaal niet. Hij wou alleen maar muziek maken, maar dat was maar een kwart van de opleiding. Vandaar de keuze voor de HBA.

Ik onderschrijf (de HBA trouwens ook) dat een diploma van zo'n opleiding absoluut geen baangarantie geeft; daarom leer je daar ook netwerken en managen, naast de muziek. Zoonlief zou het liefst daarna doorgaan naar het conservatorium. Weer een paar jaar extra aanloop naar de arbeidsmarkt :wink: ;)

Ik ben gezegend met creatieve kinderen: een dochter op de Rietveld, en een zoon die muziek wil/gaat studeren. In beide gevallen zegt ik: doe niks tegen je zin, en volg je passie; de rest komt dan vanzelf wel.
Uiteindelijk ben ik als webdeveloper ook in de crea-hoek beland. Eind goed al goed :)

We gaan het zien allemaal, maar dank allen voor de feedback!
https://volbeatz.nl
https://rockbassist.nu
[ Brooks EB-RBL, Brooks EB-RBL-Q, Gibson RD, Gibson Thunderbird, Waterstone TP-12 Elite 12-string bass, a.o.
[ Eich T900 + Barefaced Big Twin 2
TimG
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2009, 15:33

Bericht door TimG »

Als ik een tip mag geven: die Herman Brood Academie uit z'n hoofd praten en 'm een andere opleiding laten doen. Ik heb echt geen hoge dunk van die opleiding gekregen sinds wij een keer een stagiair bij de band kregen die aan de HBA zat. Het werk waar die jongen mee aan kwam zetten was niet om over naar huis te schrijven. Maar goed, hij zit daar op school om het te leren, maar hij kreeg erg slechte begeleiding vanuit zijn opleiding. De opdrachten die hij kreeg waren slecht geformuleerd, er was geen enkele bijsturing door docenten of stagebegeleiders. Maar hij vond het maar wat tof om één keer in de maand naar de verhalen van de vierde of zesde of negende gitarist van Anouk te luisteren, of tips te krijgen van een roadie van een band die in zijn vaders tijd al niet meer hip was.

Meer in het algemeen heb ik 't idee dat een dergelijke opleiding vooral werkverschaffing voor oudere muzikanten oplevert. Als ik bovendien verder zie wat daar onderwezen wordt (mede gebaseerd op bovenstaande ervaring, en verhalen van derden), dan kun je beter (pardonné moi cette cliché) een vak gaan leren. Netwerken en managen? Dan kun je prima zelf door het gewoon te gaan doen. Je zoon is 16: hij moet een goeie leraar zoeken, lekker in bandjes gaan spelen en zichzelf met z'n bandleden gaan managen, daar leert 'ie echt veel meer van. Ga lekker de oefenruimte in, maak wat nummers en ga zelf langs de podia in de buurt. Zo krijgt hij ook vanzelf z'n netwerk en leert hij ook wat netwerken is.

Het stikt bovendien overal van de bandcoachingtrajecten voor jongens van zijn leeftijd die in zes weken net zoveel doen als een jaar op de Herman Brood Academie. Ik kan me dan ook helemaal vinden het in betoog van Haico. Zo'n MBO-opleiding tot artiest leidt vooral op tot een WIK- of bijstandsuitkering met bijbehorende frustratie en spijt. En als hij dan per sé een dergelijke opleiding wil, mik dan wat hoger en ga voor een HBO-opleiding (Academie voor Popcultuur of Rockacademie, o.i.d.).
Gebruikersavatar
picturit
Berichten: 1497
Lid geworden op: 27 mei 2005, 20:14

Bericht door picturit »

TimG schreef:En als hij dan per sé een dergelijke opleiding wil, mik dan wat hoger en ga voor een HBO-opleiding (Academie voor Popcultuur of Rockacademie, o.i.d.).
Als VMBO'er zal je dan toch eerst een MBO moeten doen, toch? (bijvoorbeeld de HBA)
https://volbeatz.nl
https://rockbassist.nu
[ Brooks EB-RBL, Brooks EB-RBL-Q, Gibson RD, Gibson Thunderbird, Waterstone TP-12 Elite 12-string bass, a.o.
[ Eich T900 + Barefaced Big Twin 2
TimG
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2009, 15:33

Bericht door TimG »

Zeker, maar dan kan hij beter Marketing of Commercieel Ondernemen, zoals Haico voorstelde. Dan kan hij later tenminste ook nog 's solliciteren.
Haico

Bericht door Haico »

Weet je... Iedereen moet het zelf weten. Ik heb dit verhaaltje al zo vaak verteld. Ik zeg het toch altijd maar, zodat mij achteraf geen verwijt kan worden gemaakt. :D Het vooruitzicht om onder schooltijd lekker muziek te maken is te mooi om goedbedoeld advies serieus te nemen.

Maar goed. Het is niet zwart/wit, hè. Door een andere MBO opleiding te kiezen, hoeft hij zijn droom niet te laten schieten. Als hij die route bewandeld, durf ik zelfs te beweren dat hij een streepje voor geeft op de HBA jongens.
picturit schreef:Hij wou alleen maar muziek maken, maar dat was maar een kwart van de opleiding.
Een beroepsmuzikant is ook niet 100% van zijn tijd bezig met het maken van muziek. Ik denk dat je niet eens aan een kwart komt.
Gebruikersavatar
Lyske
Berichten: 605
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:04

Bericht door Lyske »

picturit schreef:
TimG schreef:En als hij dan per sé een dergelijke opleiding wil, mik dan wat hoger en ga voor een HBO-opleiding (Academie voor Popcultuur of Rockacademie, o.i.d.).
Als VMBO'er zal je dan toch eerst een MBO moeten doen, toch? (bijvoorbeeld de HBA)
In Hasselt (bel) is er ook phl music, misschien kan hij daar ook terecht,
is wel wat verder van huis natuurlijk maar ook een zeer goede en fijne school.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Haico schreef: Maar goed. Het is niet zwart/wit, hè. Door een andere MBO opleiding te kiezen, hoeft hij zijn droom niet te laten schieten. Als hij die route bewandeld, durf ik zelfs te beweren dat hij een streepje voor geeft op de HBA jongens.
Doe eens uitleggen?

Ik snap niet dat er binnen een paar posts al een mening is over de Herman Brood Academie. Wat ík ervan heb gezien (open dag, inschrijvingsprocedure, auditie) zit het allemaal prima in elkaar.

TimG, misschien had je net een slecht exemplaar als stagaire (studenten zijn net Fenders).
Heb je van hém gehoord dat de begeleiding en opdrachten slecht zijn, of heb je die zelf gezien?

Ik blijf gewoon blij dat ik de toelaatbaar ben verklaard... Als het niks is kan ik altijd nog stoppen.
Plaats reactie