Fretloze akoestische bas
Fretloze akoestische bas
Mijn akoestische bas is eindelijk af. Ik heb er twee jaar aan gewerkt. Niet non-stop, maar om de twee weken een avond. En af en toe thuis in de verloren uurtjes. En eerlijk gezegd duurde het hele projekt veel langer dan dat de bedoeling was. Ik heb het veel te ingewikkeld gemaakt voor mezelf. Ik moest met mijn eigenwijze kop zonodig zo'n beetje alles anders anders doen dan hoe het normaal gaat met gitaren bouwen.
Maar goed. Het ding is af.
Fretloos
Shortscale (30 inch)
Esdoorn zijkanten
Gewelfd fichte bovenblad
Gewelf gevlamd esdoorn achterblad (bookmatched)
De hals bestaat uit twee delen esdoorn en een strook mahonie in het midden
De topkam, brug en staartstuk zijn van ebben.
De fretloze toets is van ebben met ingelegde mahonie fretlijntjes
Gotoh res-o-lite stemmechanieken
Pyramid flatwounds
De bas heeft aan de voorzijde twee klankpoorten. Dit zijn niet alleen klankgaten maar daadwerkelijk een soort sleuven waar het geluid doorheen gaat. Het geluid legt een iets langere weg af dan normaal.
Aan de zijkant -voor de bespeler- bovenkant zit nog een klankgat. Dit zorgt ervoor dat het geluid naar boven projecteert zodat de bespeler zichzelf goed hoort. De bas is namelijk vooral bedoeld voor mezelf thuis op de bank. Dit klankgat is af te sluiten door middel van een gebogen plaatje mahonie.
Het klankgat doet tevens dienst al "inspectieluikje" voor wanneer ik de stapel moet (her)plaatsen. De bas heeft namelijk een zangbalk en een stapel. Net zoals bij de constructie van een cello, viool of contrabas.
Het was mijn bedoeling om een bas te bouwen die zonder versterking zo luid mogelijk zou klinken. Dat is niet gelukt. De bas klinkt even hard of zacht als elke andere akoestische bas. Maar het karakter is wel van een soort mini-contrabas. Dat vind ik wel leuk.
Het was een leerzame ervaring. Op naar het volgende projekt.
Maar goed. Het ding is af.
Fretloos
Shortscale (30 inch)
Esdoorn zijkanten
Gewelfd fichte bovenblad
Gewelf gevlamd esdoorn achterblad (bookmatched)
De hals bestaat uit twee delen esdoorn en een strook mahonie in het midden
De topkam, brug en staartstuk zijn van ebben.
De fretloze toets is van ebben met ingelegde mahonie fretlijntjes
Gotoh res-o-lite stemmechanieken
Pyramid flatwounds
De bas heeft aan de voorzijde twee klankpoorten. Dit zijn niet alleen klankgaten maar daadwerkelijk een soort sleuven waar het geluid doorheen gaat. Het geluid legt een iets langere weg af dan normaal.
Aan de zijkant -voor de bespeler- bovenkant zit nog een klankgat. Dit zorgt ervoor dat het geluid naar boven projecteert zodat de bespeler zichzelf goed hoort. De bas is namelijk vooral bedoeld voor mezelf thuis op de bank. Dit klankgat is af te sluiten door middel van een gebogen plaatje mahonie.
Het klankgat doet tevens dienst al "inspectieluikje" voor wanneer ik de stapel moet (her)plaatsen. De bas heeft namelijk een zangbalk en een stapel. Net zoals bij de constructie van een cello, viool of contrabas.
Het was mijn bedoeling om een bas te bouwen die zonder versterking zo luid mogelijk zou klinken. Dat is niet gelukt. De bas klinkt even hard of zacht als elke andere akoestische bas. Maar het karakter is wel van een soort mini-contrabas. Dat vind ik wel leuk.
Het was een leerzame ervaring. Op naar het volgende projekt.
Laatst gewijzigd door Basvarken op 17 jul 2013, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Die zwarte binding op het bovenblad vind ik van dichtbij wat overbodig maar van veraf (eerste foto) nergens last van. Maar mooi ontwerp, erg smaakvol. Die oversized acoustische bassen vind ik normaliter erg tekenfilm-achtig (met die takamine b10 als uitzondering) maar deze mag er zijn zeg.
Heb je nog meer foto's van het maken?
Heb je nog meer foto's van het maken?
And the silence that followed was louder than a cannon.
Erg mooi geworden, Rob!
Alleen had de headstock toch wel iets van een vormpje mogen krijgen van mij
Alleen had de headstock toch wel iets van een vormpje mogen krijgen van mij
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"
Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"
Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
't Is een best fiks ding, heb 'm op de zelfbouwmeeting toen vastgehouden
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"
Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"
Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
I like!!
Mooi gedaan, ziet er heel fraai uit.
Dit is ook mijn favoriete manier van bouwen, anders kun je netzogoed een kant-en-klaar bouwpakket in elkaar zetten.
Mooi gedaan, ziet er heel fraai uit.
Dat is uiteindelijk de leukste manier, alles lekker zelf uitdokteren.Ik moest met mijn eigenwijze kop zonodig zo'n beetje alles anders anders doen dan hoe het normaal gaat met gitaren bouwen.
Dit is ook mijn favoriete manier van bouwen, anders kun je netzogoed een kant-en-klaar bouwpakket in elkaar zetten.
Mijn zelfgebouwde 'de afwerking' basgitaren.
Mijn eigen 'DHZ gedoe' topic hier op BGF.
Alles wat me niet bevalt kan ik aanpassen!
Mijn eigen 'DHZ gedoe' topic hier op BGF.
Alles wat me niet bevalt kan ik aanpassen!
Dank dank.
Het is inderdaad een flink apparaat. De zijkanten zijn op het dikste punt 14 cm breed. En dan komt er nog de extra ruimte van de welving bij aan weerszijden.
De body is op het breedste punt 43 cm breed.
Ik heb nog geen gelegenheid gehad om actiefoto's te maken.
Het bovenblad was een halffabrikaat. Er zat al een welving in. Ik heb hem alleen moeten aanpassen aan het model van mijn ontwerp.
De zijkanten zijn gebogen met behulp van een buigijzer. Ik heb eerst een mal gemaakt van MDF en toen met een plantenspuit in de aanslag stukje bij beetje vochtig gemaakt en in de vorm gedwongen.
De stapel en zangbalk zorgen echt voor een significant ander geluid. Een korte droge toon.
De zwarte binding aan de bovenzijde heb ik gedaan om de viool-achtige contouren een beetje te benadrukken.
Ik zal nog wat foto's van het bouwproces opduikelen. Staan op diverse computers, dus kan even duren.
Ik twijfel nog of ik er een element in ga zetten. Ik was het niet van plan omdat ik de bas echt puur voor thuis gebruik heb gemaakt. Maar omdat het karakter zo anders is (dan verwacht) zou het een aanvulling op het arsenaal kunnen zijn voor de zeldzame keren dat we met de band akoestisch spelen.
Het is inderdaad een flink apparaat. De zijkanten zijn op het dikste punt 14 cm breed. En dan komt er nog de extra ruimte van de welving bij aan weerszijden.
De body is op het breedste punt 43 cm breed.
Ik heb nog geen gelegenheid gehad om actiefoto's te maken.
Het bovenblad was een halffabrikaat. Er zat al een welving in. Ik heb hem alleen moeten aanpassen aan het model van mijn ontwerp.
De zijkanten zijn gebogen met behulp van een buigijzer. Ik heb eerst een mal gemaakt van MDF en toen met een plantenspuit in de aanslag stukje bij beetje vochtig gemaakt en in de vorm gedwongen.
De stapel en zangbalk zorgen echt voor een significant ander geluid. Een korte droge toon.
De zwarte binding aan de bovenzijde heb ik gedaan om de viool-achtige contouren een beetje te benadrukken.
Ik zal nog wat foto's van het bouwproces opduikelen. Staan op diverse computers, dus kan even duren.
Ik twijfel nog of ik er een element in ga zetten. Ik was het niet van plan omdat ik de bas echt puur voor thuis gebruik heb gemaakt. Maar omdat het karakter zo anders is (dan verwacht) zou het een aanvulling op het arsenaal kunnen zijn voor de zeldzame keren dat we met de band akoestisch spelen.