Review: Gibson Victory Bass Artist 1981

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Review: Gibson Victory Bass Artist 1981

Bericht door PMJ »

Ik heb onlangs een Fenix PJ bass ingeruild gekregen. De hals hiervan ligt mij helaas niet lekker, maar ik wist desondanks wel al snel dat ik wat stevigs in mijn geluid miste dat de jazz niet geeft, en wat de PJ wel heeft. Het kriebelde en ik ging dus even rondkijken op diverse sites voor een interessant exemplaar.

Nu kwam ik een mij onbekend Gibson model tegen (met een PJ achtige configuratie) op de bekendste marktplaats, welke mij wel interessant leek. Zeker tegen de prijs waarvoor hij weg mocht. Deze bas heb ik uiteindelijk gekocht, en bij deze doe ik een poging om er een fatsoenlijke review over te delen. Het is m'n eerste review, en ik moet zeggen dat het schrijven ervan best wel leuk is :). Voor de opzet heb ik een beetje afgekeken van andere reviews op 't forum.

Het betreft een Gibson Victory Bass Artist, geboren in 1981.

Grts Patrick

------------------------------------------------------------------------------------------------

REVIEW: GIBSON VICTORY BASS ARTIST 1981

Afbeelding
Afbeelding

Achtergrond:

De Gibson Victory Artist is 1 van de 3 typen welke Gibson produceerde onder de modelnaam ‘’Victory bass’’. Andere versies welke geproduceerd zijn, zijn een passief model met 1 pickup en een passief model met 2 pickups. Het model met 1 pickup is samen met de Artist in 1981 op de markt gekomen, het passieve model met 2 pickups een jaar laten in 1982.

Gibson produceerde de bassen om in het vaarwater te gaan zitten van de zeer succesvolle Precision bass van Fender. De bedoeling was om Fender-spelers te interesseren voor de moderner gevormde bassen van Gibson. Voor meer info een kort interview met Charles Burges, de ontwerper van de Victory Bass:

https://www.flyguitars.com/gibson/bass/C ... ictory.php" onclick="window.open(this.href);return false;

De Artist is geproduceerd gedurende de periode 1981-1986. Mijn exemplaar is gebouwd op 23 november 1981.

Specs:

- Serie: Victory
- Model: Artist
- Geproduceerd: 1981-1986
- Schaal: 34’’
- Hout body: Esdoorn
- Hout hals: 3 delen esdoorn (messing topkam)
- Pickups: 2 series VIIIB humbuckers
- Elektronica: Actief/passief
- Hardware: Volume, bass and treble controls, pickup selector switch, 3-way mode selector switch, Gotoh machine heads (in principe niet voor de artist series bedoeld geweest, maar in de praktijk wel gebruikt).
- Finish: De bas was origineel Candy Apple red (gezien in batterij-ruimte, maar afgeschuurd en blank afgelakt). Andere verkrijgbare finishes waren Antique fireburst, Ferrari red, Ebony, Antique gold en rebel Victory.

Eerste indruk:

De bas heb ik gebruikt gekocht, en hij heeft gedurende enkele jaren op een zolder vertoefd alvorens weer tevoorschijn te komen voor de verkoop. Met deze wetenschap hoopte ik op het beste, maar was ik mij er ook van bewust dat er wellicht wat werk aan zou zijn.

Uiterlijk
Mijn eerste indruk m.b.t. het visuele aspect was Maple+zwart=tof. Deze kleurstelling in combinatie met de bodyvorm en de schuine voet van de toets deed me direct denken aan de Washburn RB-2502 die ik ooit had. Hoewel de bassen naast elkaar totaal niet op elkaar lijken was dat wel wat in me opkwam, het is nou eenmaal zo.

Toen ik de bas in mijn handen kreeg heb ik hem natuurlijk eerst eens goed bekeken. Dingen die direct opvielen waren de stevige brug, en het iets forse gewicht (uit naweging blijkt ruim 5kg). Hiermee viel ook op dat de balans wel fijn is, waardoor het gewicht niet noodzakelijk vervelend hoeft te zijn. Al zal dit natuurlijk per persoon verschillen.

De Victory ziet er ondanks zijn leeftijd nog heel aardig uit, en naar mijn idee onversleuteld. Enkel de lak betreft een refinish, maar dat wist ik van tevoren. De bas is immers nooit in naturel uitgevoerd geweest. Voor zover inmiddels bekend zijn alleen 2 kleine schroefjes niet origineel (truss cover, battery cavity), en is de voorste strapbutton verzet.

Afbeelding

Sound/bespeelbaarheid
Vervolgens heb ik de bas natuurlijk ingeplugd en wat aan de knopjes gedraaid. Het bekende werk. De snaren die erop zaten leken nog uit de 80s te komen, zo dood waren ze. Een eerlijk oordeel was dus erg lastig, maar het was me wel vrij duidelijk dat er veel mogelijk zou zijn qua sound. In de passieve stand was er veel volumeverlies wanneer er geschakeld werd, echter gezien ik mij nog niet helemaal in de werking van de elektra had verdiept dacht ik dat er misschien een logica achter zou zitten. Iets voor later.

Wat mij ten zeerst opviel tijdens het eerste speelmoment was de hals. Hij ligt prettig in de hand (niet te breed, ook niet te smal) en de frets zijn dunner dan dat ik op een bas ooit gehad heb. Ik heb het idee dat de bas hierdoor meer ‘’Zingt’’, vooral in het hoog.

Constructie:

De body is gemaakt uit 4 delen esdoorn, de hals uit 3 delen esdoorn met rosewood toets. De bas is voorzien van een stevige brug en messing topkam waar ik niets op aan te merken heb. De tuners doen ook prima hun werk. Origineel zouden er andere tuners op moeten zitten, omdat dit type niet voor de artist bedoeld was. In de praktijk werden ze echter weleens gebruikt. Zowel de brug als de neckplate als de tuners dragen het Gibson logo .

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Victory ziet er goed verzorgd gebouwd uit, en voelt gewoon goed aan. Enige minpuntje vind ik dat de neck niet strak in de pocket zit bij de voet van de hals/toets (het afgeschuinde deel). Dit had wel wat netter gekund.

Afbeelding

Configuratie/elektra:
In de body zitten 2 elementen, een schuin geplaatst element dat op deze manier aan een P-pickup doet denken, en een element bij de brug. Het betreft elementen genaamd series VIIIB humbuckers, ik had er nog nooit van gehoord. Tezamen doet het geheel aan als een modernere P-J configuratie.
De controls bestaan uit een volumeknop, en een bass- en treble- boost/cut. De laatste 2 genoemde zijn het duidelijkst aanwezig wanneer de elementen actief zijn geschakeld. De bas is namelijk passief te bespelen, maar ook actief en actief met mid-filter waardoor de accenten op het hoog en laag komt te liggen. Ook is er een pickup-switch aanwezig waardoor je kan schakelen tussen de elementen, of ze gecombineerd kan gebruiken.


Klank:

Eenmaal thuis had ik er direct een nieuw gebruikt setje op gezet die nog prima meekunnen. Het merk weet ik niet.

Akoestisch klinkt de Victory al prima. Lekker resonant en wat zangerig in het hoog. Ingeplugd kan er van alles gebeuren.

Passief
In de passieve stand met de toonknoppen op neutraal is de output vrij laag, en ik denk inmiddels dat dit zijn natuurlijke gedrag is. In de passieve stand klinkt hij overigens prima, maar met de toonknoppen komt er weinig variatie in. De pickup-switch doet een stuk meer met de sound.

Actief
Als je eenmaal weet wat er gebeurt met het schakelen naar de actieve stand, pik je die passieve houding niet langer:). We luisteren eerst even naar de bas met de toonknoppen op neutraal, in de full active mode. Met het schakelen naar een van de actieve standen, neemt het volume iets toe. De sound wordt iets bijtender met een diepe helderheid.

Nu gaan we aan de bass- en treble- knoppen draaien. Dichtdraaien hou ik niet zo van, dus we doen de boel even een stukje open. Het volume neemt vrij snel erg toe, en hiermee de diepe helderheid en agressie waarvan we eerder een hint kregen ook. Vooral de treble knop heeft hier een flink aandeel in. Met de treble een klein stukje open of op neutraal, en de bass boost wat verder, wordt het alweer wat bedeesder maar nog steeds krachtig.

De middenpositie belooft een midfilter, ik weet echter niet hoe ik dit moet beoordelen. Ik merk wel een klankverandering….maar ik zou niet durven zeggen dat de mids gefilterd worden. De sound is iets warmer en minder agressief dan in de full active mode. De bas klinkt dan namelijk wat scheller en meer hi-fi.

Er zitten zeer bruikbare sounds in deze bas, en ik ben telkens als ik inplug weer verbaasd over die lekker diepe helderheid (dar hou ik persoonlijk van) welke subtiel of prominent aanwezig kan zijn. Dit afhankelijk van de instellingen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de actieve sounds van deze bas, welke een hoop karakter meegeven.

Speelgemak:

De hals voor het speelgemak erg belangrijk, en die is op deze bas erg fijn. Hij speelt heel natuurlijk weg. De actie kan prettig laag worden afgesteld, waardoor in combinatie met de dunne frets soepel te spelen valt. De bas is wel wat aan de zware kant, maar hangt wel prima in balans en voelt prima aan. Een stevige strap is wel aan te raden.

Het halselement is zoals te zien vrij dicht op de hals geplaatst. Slappen is hierdoor niet makkelijk, mocht men dat willen.

De hoge tonen zijn goed te bereiken door een diepere cutaway.

Conclusie(s):

De Gibson Victory Bass Artist is een veelzijdige bass met een diepheldere toon in de actieve standen. De passieve stand is minder boeiend. Ik denk dat de bass het vooral in rock erg goed zou doen, maar is zeker ook voor andere stijlen inzetbaar. Hij is wat aan de zware kant, maar daarentegen wel goed in balans. Het is een bas die zich gemakkelijk laat bespelen, ook lager op de hals. Hoewel het geen passieve PJ bas is waar ik eigenlijk naar op zoek was, ben ik toch blij verrast door de sound en bespeelbaarheid. Al met al een prettige bas waarvan ik hoop dat hij me lang gaat bevallen.

+ Veelzijdig, met diverse bruikbare sounds
+ Zeer comfortabele nek. Hoewel ongeveer 43mm bij de topkam prettig bespeelbaar voor de (mijn) kleinere handen.
+ Ondanks het gewicht een prettige balans
+ Zowel actief als passief te bespelen
+ Stevige, mooie brug

+/- Vrij onbekend model
+/- Gewicht
+/- Lastig slapbaar

- Volumeverschil passief<->actief
- Neck bij de hiel niet helemaal netjes in de pocket
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Supermooie basgitaar, zou 'm graag eens in het echt horen.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

:thumbsup:
Goede informatieve review! Mij heb je ook benieuwd gekregen naar die 'diepe helderheid'
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Freak schreef::thumbsup:
Goede informatieve review! Mij heb je ook benieuwd gekregen naar die 'diepe helderheid'
Thnx. Ik vind het moeilijk uit te leggen omdat iedereen misschien een ander beeld heeft bij de term ''diepe helderheid''. Ik vind het te vergelijken met het geluid dat met bijvoorbeeld de hartke bass attack verkregen kan worden. Het geluid is warm maar toch helder :)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Proficiat met deze bijzondere en vrij zeldzame bas, Patrick!
En grappige bijkomstigheid: zoals je in het Music Maker-artikel dat ik je gestuurd heb, kunt lezen, kom je in het algemeen op dezelfde pro's en contra's uit als Jaap van Eik ruim 30 jaar geleden. Leuk.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Hannesstinkt
Berichten: 7076
Lid geworden op: 09 jul 2009, 21:49

Bericht door Hannesstinkt »

Ik heb die dingen altijd al cool gevonden!
Goede uitgebreide maar prettig te lezen review.
Haico schreef:The jury is still out on that one. Beiden rossig, druk en sexy as hell. :facepalm:

Persoonlijk gepraat
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Hans58 schreef:Proficiat met deze bijzondere en vrij zeldzame bas, Patrick!
En grappige bijkomstigheid: zoals je in het Music Maker-artikel dat ik je gestuurd heb, kunt lezen, kom je in het algemeen op dezelfde pro's en contra's uit als Jaap van Eik ruim 30 jaar geleden. Leuk.
Leuk artikel Hans, tnx :D. Zo hier en daar nog lekker in oud-Hollandsch geschreven :) . In grote lijnen is het inderdaad herkenbaar. Alleen dat van die nekplaat niet, zal wel exemplarisch zijn geweest.

Tnx @ Hannes
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10780
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Gaaf ding!

De headstock past niet echt bij het geheel, maar voor de rest is dit toch wel een van Gibson's betere 'rare' modellen.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

De headstock hebben ze waarschijnlijk in thunderbird stijl uitgevoerd om de bas herkenbaar te maken als een Gibson :)
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Goede recensie! Wat mij overigens opvalt is dat die fretjes echt heeeel plat eruit zien. Je kan em eventueel in de toekomst (laten) herfretten, dan speelt en klinkt ie waarschijnlijk nog wat beter :)

Verder een erg mooie bas, vind het ontwerp mooi in balans (inclusief headstock).
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Dat had ik inderdaad nog willen vermelden ja, het zeer dunne fretdraad. Ik heb het zo dun nog nooit gezien. Het lijkt zo bedoeld te zijn, ik heb er in een topic op een andere site namelijk ook al een vermelding van gelezen. Daarnaast is de dunheid egaal, niet ingesleten. Of ze moeten al eens bijgevijld zijn natuurlijk, geen idee :).
Op zich is het niet onprettig, maar het is qua speelgevoel wel een heel verschil met dikkere fretjes.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

https://www.vintageandrare.com/product/G ... -Red-36516

Hier kun je zien hoe de fretjes eruit horen te zien. Die van jou zijn gevlakt, maar niet door iemand die echt snapt hoe vlakken werkt :mrgreen: Het maakt wel wat uit qua spelen, maar als ie het doet dan doet ie het :)
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ha Pelle, kijk eens aan. Ja ik vond ze ook al onwaarschijnlijk plat, maar op een ander forum had iemand het er ook al over....dus geloofde het wel. Ik zou zelf overigens ook geen idee hebben hoe goed gevlakte fretjes eruit horen te zien :oops:.

Maar goed, hij speelt verder prima. De actie staat prettig voor mij zonder problemen (alleen bij hardere aanslag buzz). Want wat zou echt het verschil kunnen zijn volgens jou?
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Bericht door bardo »

Deze bas staat nu te koop, dus ik ben bij PMJ langs geweest om 'm eens te proberen.
Het eerste wat me opviel was hoe degelijk hij aanvoelt; zwaar en massief met een stevige hals, daar hou ik wel van.
Het geluid is, zeker voor een Gibby, erg veelzijdig, vooral in aktieve stand is er voor de knoppendraaiers genoeg te ontdekken.
Ik heb heel hard getwijfeld, volgens mij is de prijs prima voor een USA Gibson en hij voelt aan alsof je ermee een gat in een muur kunt slaan, vervolgens inprikken en niks aan de hand. Het knoppendraaien is weer niet mijn ding, ik hou van alles op max en klaar.
Om te voorkomen dat hij voor eeuwig aan de muur komt te hangen (ik doe nooit bassen weg als ik ze eenmaal heb), laat ik hem staan.

Ik krijg net een berichtje dat de prijs nog verder naar beneden is gegaan naar € 500,- ivm een nieuwe aanschaf.
Dus als je een bulldozer van een bas zoekt, sla dan je slag! Voordat ik weer in de verleiding kom...
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Bedankt voor de reclame Bardo! :wink:. Inderdaad, hij mag nu voor een lage 500,00 i.v.m. een geplande aanschaf welke zaterdag verwezenlijkt zou moeten worden :)
Plaats reactie