Overdrivepedaal IN basgitaar?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Benjabas
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 sep 2013, 18:45

Overdrivepedaal IN basgitaar?

Bericht door Benjabas »

Hallo allemaal,

Omdat ik van mijn Epiphone EB-3 eigenlijk de knoppen niet gebruik, alles staat op 10 :facepalm: , wil ik proberen of het mogelijk is om er een overdrive in te bouwen.

Het idee is dus om de electronica helemaal om te gooien. Nu heb ik twee elementen met allebei een volume en toneknop. Daar wil ik dan bijvoorbeeld een volumeknop van maken en een blendknop. Dan houd ik nog twee knoppen over. De bedoeling is om die twee te gebruiken voor een overdrive. Als ik van het weekend mijn basgitaar weer bij de hand heb zal ik foto's maken van de electronica, ik heb namelijk geen idee of het wel past, en mogelijk is.

De batterij hoef niet teveel problemen op te leveren, die kan wel ergens aan de buitenkant van de bas gelaten worden.

Wat denken jullie ervan? Heeft het kans van slagen of kan ik mijn tijd beter ergens anders aan besteden?
"You see, I speak English well, I learned it from a book."

Don't kill the messenger!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Is in de 70's al vaker gedaan (zelfs door Fender in een obscuur Jazz-prototype), dus mogelijk is het zeker :)

Volgens mij hoeft het ook geen enorm gevaarte te worden, maar of het in de holte van een EB3 past zou ik niet weten.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Tuurlijk kan dat hoor
Overdrives zijn niet al te groot, deze OCD-kloon vind ikzelf gaaf.
De OCD heeft 3 knopen (Gain, Toon, Volume) en een HP/LP schakelaar.
De HP/LP schakelaar kun je dan bijvoorbeeld weglaten en gewoon doorverbinden op de pcb.
Qua knoppen kun je dan OD-Gain, OD-Toon, Blend, Master Volume doen.
Het OCD Pcb'tje wat ik heb is ongeveer 4,5cm bij 3 cm (en geëtst door medeforumlid Jarno)

De OCD is overigens maar een voorbeeld waar ik tevreden over ben, je kunt natuurlijk ook gewoon iets anders pakken :)
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Beter nog, Gibson heeft het zelf gedaan in de jaren '60. Die bouwden een "Maestro Fuzz" (bekend van "Satisfaction van The Rolling Stones) in in een EB0, de EB0F.

Afbeelding

Afbeelding
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Benjabas
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 sep 2013, 18:45

Bericht door Benjabas »

Da's wel vet!
Ik ben echter niet van plan om een extra gat te frezen zoals bij die EB0F, ik wil het het liefste in de elektronicaholte prutsen.
En als zo'n printplaat maar 3 bij 4,5 cm groot is, denk ik dat het wel moet lukken... :D
"You see, I speak English well, I learned it from a book."

Don't kill the messenger!
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Ik heb een jaar of twee geleden eens een Delay-inbouwkitje voor ín een gitaar (of bas) gekocht. Dat bedrijfje maakte ook inbouw-distortions, fuzzen en pre-amps. Was ook niet duur en heel klein. Volgens mij is dat precies wat je zoekt. Ben er nooit meer aan toegekomen om het ook daadwerkelijk in mijn gitaar te bouwen, maar ik denk dat die gasten wel precies maken wat jij zoekt. Ik ben alleen de naam kwijt! :oops:

...Ik ga ff op zoek voor je!
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

Ik heb een tijdje deze Asama jazz bas gehad met ingebouwde fuzz

Afbeelding

Afbeelding

misschien een beetje spijt van dat die weg is
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Dit ga ik even volgen, ontzettend gaaf idee. Leuk om in mijn allereerste basje te bouwen, speel er af en toe nog op maar dat ding is toch al compleet afgeragd door ondergetekende... :lol:
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Zoiets?

https://artecsound.com/pickups/electronics/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Benjabas
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 sep 2013, 18:45

Bericht door Benjabas »

Ik zat inderdaad aan iets van die grootte te denken ja. Zaterdagavond maar even overleggen met de gitarist van mijn band, die heeft er meer verstand van. Kan hij me mooi helpen, en dan moeten we binnenkort maar eens wat proberen! :jaaaaa:
"You see, I speak English well, I learned it from a book."

Don't kill the messenger!
Gebruikersavatar
Benjabas
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 sep 2013, 18:45

Bericht door Benjabas »

Daar zijn ze dan, de plaatjes!

Ik heb er een liniaal langs gelegd, zodat het voor de kijker thuis ook duidelijk is hoe groot het gat is.
Het gat is aan de bovenkant 16 cm breed, en aan de onderkant 9 cm.
Een printplaat van 3,5 bij 4 cm moet dus met gemak passen qua lengte en breedte.
Hoe diep kan zo'n printplaat zijn? Diepte tot de potmeters is 2 cm, en diepte tot de onderkant is 3,5 cm.

Afbeelding

Hoe ik het nu in mijn hoofd heb met de knopjes:

Afbeelding

Van links naar rechts van boven naar onder:
Links: Schakelaar tussen clean en overdrive
Middenboven: Mastervolume
Middenonder: Blend
Rechtsboven: OD gain of tone
Rechtsonder: OD gain of tone

En ja, het is een knutselbas!



En mijn mainbas, en mijn enige basgitaar... :facepalm:
"You see, I speak English well, I learned it from a book."

Don't kill the messenger!
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Bij een overdrive zul je geen gekke componenten tegen komen, dus die zal max 1cm diep zijn.
Past dus goed in de lege ruimte rechtsonder!
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Wel even opletten dat je er iets omheen doet zodat er geen ongewild contact is met de aarde. Denk hierbij aan de pots, maar ook de zwarte verf: deze is aangebracht om de cavity af te schermen. Afscherming houdt in dat je het verpakt in een geleidend materiaal en dit aardt. In de praktijk is die verf niet zo geleidend, maar ook een weerstand van een tiental Ohm naar de aarde kan problemen opleveren. Dus ik zou iets isolerends om het printje heen doen (bijv. plastic zakje, schuim, envelop)
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Fuzz is niet alleen door Gibson ingebouwd. De VOX ASTRO IV V273 BASS GUITAR & Vox Sidewinder IV Bass +;
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=oXyTW_sqU2s[/youtube]
Zijn andere voorbeelden, ze hebben o.a een actief fuzz circuit.


Höfner heeft ook fuzz electronica, maar die werkt bij mijn weten zonder batterijen.

Afbeelding

HOFNER ACTIVE ELECTRONICS
Afbeelding

Hofner 500/8BZ bass with built-in fuzz
Certifiable
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 dec 2011, 17:28

Bericht door Certifiable »

Lijkt me stug dat er niet iets van een batterij aanwezig is... In de tekst wordt er gesproken over een 1,5volt en het woordje 'active' en het feit dat je niet zomaar iets kan 'opwekken'...
Plaats reactie