muiscman 3-band EQ, Welke elektronia?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

muiscman 3-band EQ, Welke elektronia?

Bericht door Julessss »

hallo,

Ik ben van plan een fame mm400 te kopen en de elektronica te vervangen met een basslines ceramic mm pickup en ook de potmeters en eq te vervangen. nu is mijn vraag welke eq (en potmeters) zitten er standaard in in musicman stingray 3-band eq???

Jules
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

De standaard pre-amp is van Ernie Ball/Music Man zelf en is niet los verkrijgbaar, tenzij je toevallig tweedehands eentje tegenkomt of dat je een zelfbouwer kan vinden met de schema's :) Kleine kans dus. Er zijn wel vervangingen te krijgen van Seymour Duncan of John East.

De potmeters zijn niet zo boeiend, gewoon een setje CTS erin gooien en klaar is kees (of Jules).
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

is de seymour duncan eq kwa sound en comonenten ongeveer hetzelfde (want ik las dat ze daar 3 100k tone pots en een 25k volume pot in hadden zitten). ik dacht dat de bass 25k moest zijn mid 250k en high 1000k.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Het geluid zal niet precies gelijk zijn :) En omdat het andere componenten zijn, zijn de waarden van de potmeters ook niet perse hetzelfde. Een 1 Mohm lijkt me trouwens wel erg groot, maar vooruit. Je zult er zelf naar moeten zoeken. Reviews van gebruikers, Youtube-filmpjes, geluidsopnamen...uiteindelijk zijn jouw oren de enige die kunnen beslissen of iets het geluid heeft dat jij zoekt.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

ik zoek eigenlijk de punchy flea sound van een 1992 musicman stingray. omdat die zo duur zijn dacht ik dan koop ik een goedkopere en vervang een aantal componenten met musicman componenten. Maar ik zou toch ook de potmeters aleen vervangen en de eq erin laten zitten?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Wacht eerst gewoon af hoe dat ding standaard klinkt, je kunt altijd de preamp nog vervangen.

En als je de preamp wilt vervangen moet je deze waarschijnlijk als complete set kopen waar dus ook de potmeters al bij en/of aan zitten, de eerder genoemde Seymour Duncan en John East preamps zijn bijv. alleen maar compleet te koop.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Daarbij...als je zoekt naar een punchy, strak geluid moet je de kwaliteit van de bouw van die bas ook niet onderschatten :) Dan is een goedkope bas niet altijd de juiste weg. Je kunt mazzel hebben natuurlijk.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Pluisje
Berichten: 1206
Lid geworden op: 24 mei 2010, 20:09

Bericht door Pluisje »

Zou je eigenlijk aanraden om dan een Sterling Sub te kopen.. Zijn nieuw 330 (2e hands +-200) en komen ernstig dicht in de buurt van het MM geluid maar met nog iets meer mid naar mijn idee (En hals die iets dunner is en meer op een jazz bass lijkt, speelt erg vlot). Dan heb je zonder iets te vervangen al een sound die zeker live 90% in de buurt komt en dan kan je daar altijd als nog in gaan rommelen mocht het niet naar je zin zijn.
Fender Jazz Bass 24 Flat Black
Sterling Sub Ray4 Walnut Satin
TC BH500 + BC210 + BC212

https://www.madisonavenue.nl/
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

ik heb die fame al een keer geprobeerd en ik vond hem fijner spelen en klinken dan een sterling ray 34 en hij kost 550 euro en heeft een ash body en rock maple hals met rosewood toets en is handgemaakt in duitsland. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Gebruikt flea niet een tweebands EQ ipv driebands? tweebands kan je zelf in elkaar knutselen (heb ik althans gedaan). zie verder bijvoorbeeld hier
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

nee hij heeft een 3-band
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Julessss schreef:handgemaakt in duitsland.
:nono: Fame bassen komen uit de Mayones werkplaats, dus Polen.
Handgemaakt in Duitsland voor die prijzen, no way! Verder niets mis trouwens met Fame, maar ken je feiten.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Julessss schreef:nee hij heeft een 3-band
Van een stingray die hij heeft gebruikt weet ik het niet maar voor de bassen die hij nu gebruikt:

modulus bas met lane poor pickup en aguilar obp-1 2 bands preamp
Gebruikersavatar
Pluisje
Berichten: 1206
Lid geworden op: 24 mei 2010, 20:09

Bericht door Pluisje »

Julessss schreef:ik heb die fame al een keer geprobeerd en ik vond hem fijner spelen en klinken dan een sterling ray 34 en hij kost 550 euro en heeft een ash body en rock maple hals met rosewood toets en is handgemaakt in duitsland. :jaaaaa:

sterling ray34 =/ Sterling sub ;)

Maar als je bereid bent er zoveel geld aan uit te geven dan is een fame zeker te doen, had verwacht dat die minder duur zouden zijn omdat ze idd uit polen komen
Fender Jazz Bass 24 Flat Black
Sterling Sub Ray4 Walnut Satin
TC BH500 + BC210 + BC212

https://www.madisonavenue.nl/
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

sorry hoor ik dacht dat ik mijn feiten wel kon omdat ik dacht dat de muziekwinkel dit zo schreef (musicstore)... Ik zal nog eens naar de musicstore gaan en de bassen grondig vergelijken.
Laatst gewijzigd door Julessss op 14 jan 2014, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie