Dikke brom in de zangmonitor

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bor
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:51

Dikke brom in de zangmonitor

Bericht door bor »

Ik heb een vraagje aan de techneuten van het Forum. Ik ben zelf technisch maar matig onderlegd en vaak onder de indruk van de verzamelde kennis hier op het forum dus daarom hier mijn "probleem" even voorgelegd.

Ik heb een set monitoren van HK, de powerworks serie. 1x actief, 1x passief (RS122MA en RS122). De actieve monitor kan de passieve monitor voeden. Het is een erg bruikbaar monitorgeluid, echt heel goed voor zang.
- De actieve monitor is behoorlijk lawaaiig, erg gevoelig voor storing van dimmers en zonder iets aangesloten is al een lichte brom hoorbaar. Nog niet heel vervelend maar zeker niet stil.
- Aangesloten op een electronisch drumstel geen probleem, aangesloten op mijn bas geen probleem, aangesloten op een MP3 speler geen probleem.
- Sluit ik hem aan op een Roland stage piano dan wordt de brom enorm overheersend, zo erg dat het volledig onbruikbaar is. Dit probleem treed op als je de piano aansluit en de stroom van de Piano aanzet. Het volgende al geprobeerd:

- Monitors en piano op andere stroomgroepen
- Geaarde en ongeaarde stekkers gebruikt in elke configuratie.
- Piano eerst op mengpaneeltje en dan in de monitor

Mijn vragen...
- Is dit dan maar de aard van het beestje en is de versterker van de monitor dus gewoon niet beter?
- Is het mogelijk de unit eens door een echte electrotechnicus onder handen te laten nemen en de brom te laten verwijderen of is daar geen beginnen aan? Of is het wellicht mogelijk een andere versterkerunit in zo'n monitor te laten zetten?
- Is het mogelijk de versterker unit desnoods af te laten koppelen en de actief monitor passief te gaan gebruiken? Dan hang ik wel een apart extern versterkertje aan.

Ben nogal gek van het geluid van de kasten, ik wil ze dus niet per se kwijt. Ik wil die brom echter wel graag kwijt.

Hopelijk heeft iemand er wat advies over.

Vriendelijk dank alvast.
Jazzbas USA Fender
Fender Nate Mendel Precision
OLP MM3 5 snaar
Squier VM Precision
EBS Fafner
SWR Goliath III 4x10
Maruszczyk Barabass
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7893
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Ik denk dat het eerder aan je piano ligt, of aan de kabel die je gebruikt om de piano aan te sluiten.
Gebruikersavatar
bor
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:51

Bericht door bor »

Sorry Kees, nog even vergeten te melden. Stagepiano is echt een professioneel ding. Heb nogal wat spullen hier thuis. Maakt niet waar ik hem op aansluit, is altijd fluisterstil. Slechte kabels gaan hier altijd direct in de afvalbak :wink:
Jazzbas USA Fender
Fender Nate Mendel Precision
OLP MM3 5 snaar
Squier VM Precision
EBS Fafner
SWR Goliath III 4x10
Maruszczyk Barabass
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Klinkt naar een aardlus.
Dit voorkom je door alle apparatuur die is doorgelust aan te sluiten op hetzelfde stopcontact en op zoveel mogelijk apparaten de 'aarde' te ontkoppelen. In de hele ketting mag er slechts één geaard zijn.

Je kunt ook eens proberen de stekker van de piano om te draaien (oftewel nul en 220 v omdraaien).

Het kan aan de stroomvoorziening liggen. De waarde 220 Volt is theoretisch. In de praktijk fluctueert dit ergens tussen de 200 en 240 volt, hetgeen doorgaans geen problemen zal opleveren. Sommige apparatuur daarentegen kan hier heel gevoelig voor zijn. Stel dat dit de brom veroorzaakt dan is het op te lossen met een stabilisator.
Gebruikersavatar
bor
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:51

Bericht door bor »

Het klinkt inderdaad als een aardlus. Dat omdraaien van de stekker had ik ook geprobeerd. Alles op één groep met alleen de monitor geaard, de piano op een niet geaarde doos geprobeerd. Het haalt allemaal niets uit. :(

Als ik het overigens anders aansluit. Piano in een powermixer, monitoruitgang (passief) van de powermixer in de actieve monitor dan is er geen brom. Wat me vooral zo stoort is dat de monitor als je hem direct aansluit dus blijkbaar zo enorm gevoelig is voor die storingen. Ik vraag me dus vooral af of een technicus daar wat aan kan doen of dat daar niet zo veel eer aan te behalen valt. Ik zou hem namelijk graag hoe dan ook wel wat stiller willen hebben, de standaard bromtoon is eigenlijk ook best wel irritant.
Jazzbas USA Fender
Fender Nate Mendel Precision
OLP MM3 5 snaar
Squier VM Precision
EBS Fafner
SWR Goliath III 4x10
Maruszczyk Barabass
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Passieve DI met scheidingstrafo tussen je piano en actieve box, dan is het gegarandeerd opgelost.
Gebruikersavatar
bor
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:51

Bericht door bor »

Ok, dank je wel. Dan ga ik dat ook eens bekijken. Zo'n DI kost toch meestal ook niet de hele wereld toch?
Jazzbas USA Fender
Fender Nate Mendel Precision
OLP MM3 5 snaar
Squier VM Precision
EBS Fafner
SWR Goliath III 4x10
Maruszczyk Barabass
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Voor drie tientjes heb je al een goede:
https://www.fritz-events.nl/product/Gelu ... tAodd0oA9Q
Gebruikersavatar
bor
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:51

Bericht door bor »

Top. Dank je wel. Ga ik misschien wel aanschaffen dan.
Jazzbas USA Fender
Fender Nate Mendel Precision
OLP MM3 5 snaar
Squier VM Precision
EBS Fafner
SWR Goliath III 4x10
Maruszczyk Barabass
Gebruikersavatar
bor
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:51

Bericht door bor »

Ik heb nog een laatste vraagje over de actieve monitor. Deze actieve monitor heeft een externe speakeruitgang waarmee de passieve monitor van geluid voorzien kan worden.

Afbeelding

Het is de speakon onder op de foto. Niet gehinderd door technische kennis :? heb ik eens geprobeerd de monitor te gebruiken als passieve monitor. Geen stroom aangesloten, kabel in de actieve speakeruitgang gedaan en die in een versterker gestopt... en verdomd er kwam geluid uit. Nu is mijn vraag of ik op deze manier de monitor ook als passieve monitor kan gebruiken of maak ik kans als ik er echt volume op gooi dat ik iets stuk maak?
Jazzbas USA Fender
Fender Nate Mendel Precision
OLP MM3 5 snaar
Squier VM Precision
EBS Fafner
SWR Goliath III 4x10
Maruszczyk Barabass
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

Als je met "actieve speakeruitgang" de uitgang voor externe speaker bedoelt, dan is het inderdaad een risico. Het signaal komt zeg maar van de verkeerde kant. Als de eindtrap van de versterker daartegen niet is beschermd, dan kun je die opblazen.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Er staat bij: External speaker, minimal 8 ohm.
Deze is bedoeld om een externe passieve speaker op aan te sluiten.
De speaker in de actieve kast is 8 ohm, waarbij je slechts een deel van het beschikbare vermogen van de ingebouwde versterker benut. Als je er een extra passieve 8 ohm speaker op aansluit, is de gezamenlijke impedantie 4 ohm waardoor je het vermogen van de ingebouwde versterker kast ten volle benut.
Gebruikersavatar
bor
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:51

Bericht door bor »

Wat A-J schrijft is precies wat ik bedoel. Ik voed inderdaad moedwillig het signaal van de verkeerde kant naar de speaker toe. Via de uitgang die bedoeld is voor een externe speaker voer ik dus actief signaal naar de speaker. Mijn vraag was of de versterker (die dan dus uit staat) daar een probleem mee kan hebben en ik ben bang dus dat dat inderdaad een beetje lopen over dun ijs is, het gaat goed totdat je erdoor zakt.

Het benutten van de interne versterker met een extra kast van 8 Ohm dat is me verder helemaal duidelijk. Met 8Ohm weerstand (enkel de eigen speaker) lever de monitor ongeveer 80 Watt. Met de externe speaker erbij aangesloten (samen 4 ohm) levert de versterker 120 watt.
Jazzbas USA Fender
Fender Nate Mendel Precision
OLP MM3 5 snaar
Squier VM Precision
EBS Fafner
SWR Goliath III 4x10
Maruszczyk Barabass
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

Inderdaad: of de versterker aan of uit staat maakt niet uit. De aan/uitschakelaar zit ook niet tussen de eindtrap en de speakers (gelukkig maar :-) ), en dus staat de eindtrap helemaal bloot aan het "verkante keer" signaal. In dit soort eindtrappen zitten meestal transistors, en die kunnen er niet tegen.

Ik heb wel eens een gerucht gehoord over een bepaalde eindtrapconstructie die er wel tegen zou kunnen, maar weet daar niets over.
Lemmy
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 jun 2012, 21:13

Bericht door Lemmy »

Gezellig, powerworks. Heb er ook mee gewerkt en die dingen bromden bij ons ook als een malle. Een DI er tussen met groundlift of de aarde van de stekker aftapen hielp meestal wel.
“Good evening… We are Motörhead… and we play rock ‘n’ roll.” - Lemmy Killmister
Plaats reactie