Hulp: Op gehoor

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Met Audacity (gratis !) kan het inderdaad, gebruik het zelf ook.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

Ja inderdaad, en ondertussen m'n excuses aan Padawatje...

die suggestie vormt blijkbaar de hoofdmoot van het artikel waarnaar hij verwijst!

(maar "den dezen hier" reageert nogal dikwijls voor dat hij nadenkt :facepalm: - slightly adhd...)
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

Green Goblin schreef:Met Audacity (gratis !) kan het inderdaad, gebruik het zelf ook.
idd met audacity

je kan een stukje selecteren en in loop zetten (desnoods noot voor noot :-))
je kan het ook nog eens vertragen zonder dat de toonhoogte veranderd.

onmisbaar voor mij.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik gebruik BestPractice : https://bestpractice.sourceforge.net/. Kan je ook mee vertragen, loopen, ... erg handig en gratis !

Ik ben er ook nog lang niet bedreven in, dat uitzoeken op gehoor, maar heb er samen met mijn basleraar al heel wat tijd aan gespendeerd. Hier wat tips :
  • Probeer grondtoon, toonaard en akkoordenprogressie van het nummer uit te zoeken. (akkoordenprogressies ga je mettertijd vanzelf herkennen als je er een beetje op oefent) Als je de akkoorden weet, is het al véééél gemakkelijker om de baslijn uit te zoeken. En als je er niet uit geraakt, kan je altijd de gitaarakkoorden of tabs opzoeken om je daarbij te helpen.
  • Oefen jezelf in het herkennen van intervallen. Als je een baslijn kan meezingen/neuriën en je herkent een aantal van de noten, kan je aan de hand van de intervallen de rest ook wel vinden.
  • Gouden tip van mijn leraar: als je niet zeker bent, speel dan de baslijn die je denkt te horen een octaaf hoger dan hoor je meteen waar het goed of fout zit! Het menselijk gehoor is namelijk niet erg geschikt om lage tonen uit elkaar te houden, met hogere tonen gaat dat al een stuk beter :jaaaaa:
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Oh ja: erg goede site om je muzikaal gehoor te trainen is https://www.earplane.com/

Helaas wordt die al een tijdje niet meer up-to-date gehouden.
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

padawatje schreef: [*]Gouden tip van mijn leraar: als je niet zeker bent, speel dan de baslijn die je denkt te horen een octaaf hoger dan hoor je meteen waar het goed of fout zit! Het menselijk gehoor is namelijk niet erg geschikt om lage tonen uit elkaar te houden, met hogere tonen gaat dat al een stuk beter :jaaaaa: [/list]
Hey, dat herken ik: als ik niet zeker ben, dan draai ik alle bas weg en de treble helemaal open.
En als ik wel "zeker" was, dan herken ik plots al mijn fouten met deze methode :facepalm:
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Bericht door Muller »

Scapal Wedeldi schreef:
padawatje schreef: [*]Gouden tip van mijn leraar: als je niet zeker bent, speel dan de baslijn die je denkt te horen een octaaf hoger dan hoor je meteen waar het goed of fout zit! Het menselijk gehoor is namelijk niet erg geschikt om lage tonen uit elkaar te houden, met hogere tonen gaat dat al een stuk beter :jaaaaa: [/list]
Hey, dat herken ik: als ik niet zeker ben, dan draai ik alle bas weg en de treble helemaal open.
En als ik wel "zeker" was, dan herken ik plots al mijn fouten met deze methode :facepalm:
Haha, zo doe ik dat ook altijd! Ik ben inmiddels zo ver dat ik tabs maar irritant vind, en dat ik liever op gehoor de dingen uitzoek.

Verder geef ik als tips: meezingen/neuriën met basnoten: dan heb je bijvoorbeeld al door of ze omhoog of omlaag gaan en zet de muziek dan op pauze en zing/neurie/speel zelf verder.
Ik luister soms echt fragmenten van 3 of 4 seconden en soms steeds opnieuw. Daar heb je wel even werk van, maar als je eenmaal de basis te pakken hebt is het alleen nog maar de details toevoegen.

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Muller schreef:Verder geef ik als tips: meezingen/neuriën met basnoten: dan heb je bijvoorbeeld al door of ze omhoog of omlaag gaan en zet de muziek dan op pauze en zing/neurie/speel zelf verder.
:stupid: Als je deze tip combineert met de eerdere tip van liedjes waar de baslijn behoorlijk goed is te volgen, kom je een heel eind.
Het is makkelijker als je denkt.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Vroeger.... Om het signaal te monitoren in zendstations waren er de Auratones.... Die moesten het geluid weergeven dat via de televisie te horen was. In de jaren '70 werden die speakers geadopteerd in de recordingstudios. Ze isoleren de midrange. En daarop moet de beat (bas/drums) en zang goed te horen zijn... Dat soort speakers zijn ideaal als hulpmiddel om een nummer uit te zoeken...

Behringer en een paar andere bedrijven maken ze weer.. Nu met ingebouwde versterker... MP3 speler erop en gaan...

https://www.bax-shop.nl/dj-studio-monito ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6144
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Bericht door LemmyNL »

Ik ga in de auto zitten :oops:
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

MaartenV schreef:
Muller schreef:Verder geef ik als tips: meezingen/neuriën met basnoten: dan heb je bijvoorbeeld al door of ze omhoog of omlaag gaan en zet de muziek dan op pauze en zing/neurie/speel zelf verder.
:stupid: Als je deze tip combineert met de eerdere tip van liedjes waar de baslijn behoorlijk goed is te volgen, kom je een heel eind.
Het neuriën gaat over het algemeen wel maar ik blijf toch moeite hebben met het vinden van de goede noten. Moet ik er wel bij zeggen dat de basis lijn vaak redelijk snel gevonden wordt alleen met de
versierinkjes/loopjes loop ik wel eens spaak. Misschien ook een beetje gebrek aan theorie?
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

dat is ook heel normaal hoor en hoort ook gewoon bij je leerproces.
eerst de basis lijnen, dan pas de fills en versieringen.
zo heb ik het ook langzaam zelf geleerd.

meer theoretische kennis kan echter nooit kwaad en helpt wel degelijk, vóóral bij het ontcijferen vd noten die gebruikt worden in fills en verbindingslijntjes.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Muziekschuur schreef:Vroeger.... Om het signaal te monitoren in zendstations waren er de Auratones.... Die moesten het geluid weergeven dat via de televisie te horen was. In de jaren '70 werden die speakers geadopteerd in de recordingstudios. Ze isoleren de midrange. En daarop moet de beat (bas/drums) en zang goed te horen zijn... Dat soort speakers zijn ideaal als hulpmiddel om een nummer uit te zoeken...

Behringer en een paar andere bedrijven maken ze weer.. Nu met ingebouwde versterker... MP3 speler erop en gaan...

https://www.bax-shop.nl/dj-studio-monito ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding
Ofwel: draai het laag en hoog er uit en het moet al een stuk beter te horen zijn?
Plaats reactie