Gitaar laten klinken als een bas

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Gitaar laten klinken als een bas

Bericht door Len »

Tsja, het is een beetje vloeken in deze kerk natuurlijk. Maar ik vraag me al een poosje af wat voor opties er zijn om een elektrische gitaar te laten klinken als een basgitaar en of er bands zijn waar dit ook gedaan wordt!

Met het oog op loopstation-projectjes en/of live performance kom ik voor mezelf automatisch op een effectpedaal uit, dat lijkt me het handigste (met één druk op de knop het gewenste resultaat zonder van instrument te wisselen). Een beetje zoals Royal Blood dat doet, maar dan omgekeerd want ik zou idealistisch gezien een normale elektrische gitaar willen gebruiken.
(Ik heb doorgaans het idee dat er betere opties zijn als het gaat om een octaaf omlaag voor gitaar dan octaven omhoog voor bas (wat betreft tracking) maar het is waarschijnlijk om het even?

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=gkhQmzJ_qnk[/youtube]

Een dubbelnek-gitaar-bas combinatie is wellicht een voor de hand liggende optie, maar daar krijg ik acute twijfels bij betreft bespeelbaarheid (en verkrijgbaarheid). Een bas besnaard met piccolo snaren en die vervolgens downtunen met een pedaal heb ik al een keer geprobeerd heb en dat was teleurstellend, qua textuur gewoon geen overtuigende bas-sound vanwege de toch al iele snaren.
M'n squier Bass VI is erg gaaf maar ik mis daar het hoge bereik van een gitaar. Ik heb het geprobeerd te evenaren met een Whammy5 maar die heeft jammer genoeg geen blend mogelijkheid (zonder je voet te gebruiken), en een EHX Hog/Pog2 vond ik te steriel. Er zijn ook diverse synth pedalen met octave mogelijkheden maar deze zijn meestal ongeschikt voor een cleane tone, glitchy onder de 12de fret op een gitaar en niet polyfoon. Ik moet wel nog een keer de EHX octave multiplexer proberen (maar ook die is monofoon).

Kennen jullie nog andere mogelijkheden of wellicht weet iemand zelfs bands die op deze manier het laag ten gehore brengen? Wellicht volstaan eerder genoemde pedalen gewoon en moet ik deze slechts een keer in bandverband horen ter referentie :).

edit: voor wie geinteresseerd is; ik heb op pagina 2 een klein testje gehouden met verschillende octavers:
viewtopic.php?p=1390211#p1390211" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Len op 05 mei 2014, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

"Seven Nation Army" is the first track on the album Elephant by American alternative rock band The White Stripes. It was released as a single in 2003 and is arguably the band's best-known song. "Seven Nation Army" reached #1 on the Modern Rock Tracks for three weeks and won 2004's Grammy Award for Best Rock Song. It also became 3rd best performing alternative song of the decade on the same chart. The song is known for its underlying riff, which plays throughout most of the song. Although it sounds like a bass guitar (an instrument the group had never previously used), the sound is actually created by running Jack White's semi-acoustic guitar (a 1950s style Kay Hollowbody) through a DigiTech Whammy pedal set down an octave.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Ik denk dat je met octavers aan de slag moet, om het beste resultaat denk ik dat je twee versterkers moet gaan gebruiken om de combo bas/gitaar het beste te laten klinken. Exact zoals Royal Blood dus, maar dan omgekeerd. :D
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Exact wordt het niet. Met midi kan je een eind komen, de rest blijft nep klinken net als White Stripes en Deap Vally bijvoorbeeld.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Je Vader
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 jul 2013, 08:15

Bericht door Je Vader »

7-snarige gitaar met een dubbele amp setup. Schakelen mbv een A/B box. Als je op de bas amp (of een zwaar ingestelde gitaar amp) speelt, doe je dat op je laagste snaren met octaver en andere effecten ingeschakeld. Het gitaarkanaal is dan zoals je het "normaal" zou doen.

Ik heb vroegâh in metal bands gespeeld waar de gitaren lagere frequenties afgaven dan de bas. Dikke snaren gebruiken, je amp EQ vol bas geven en alle treble eruit halen. Hatsikidee.

Of gewoon een bas én een gitaar om je nek :)
Al eens een natte eend geprobeerd te knijpen?
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6147
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Bericht door LemmyNL »

Ik vind het wel interessante materie Len... ben er zelf ook meermalen over aan het malen geweest. Volgens mij hinkel ik op dezelfde gedachtes als jij.... :P
Wat is je doel uiteindelijk? Zoiets als je voorbeeld? Want da's lekkar :jam:
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Zou je deze vraag niet beter in een gitaristenforum kunnen stellen?
Begrijp me niet verkeerd, maar een bassist wil een zo fraai mogelijk basgeluid. Jij vraagt hier om een imitatie.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

En gewoon dit?:
Afbeelding
Maar dan de pogs etc instellen op laag ipv hoog.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

Bericht door thefuzz »

Len, ik heb m'n Bass VI stereo gewired misschien dat dit een optie voor je is :-)
Facebunker
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

thefuzz schreef:Len, ik heb m'n Bass VI stereo gewired misschien dat dit een optie voor je is :-)
Das wel cool trouwens! Zat ook wel eens na te denken over pickups die alleen de bovenste snaren pakken en pickups die alleen de onderste snaren pakken. Als je dan dikke en dunnere snaren gebruikt kun je ook aardig die kant op komen...... moet ie wel stereo zijn ja.
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

Bericht door thefuzz »

Ja, klinkt echt waanzinnig. Ik heb de pawnshop versie. De voorste PU gaat via een Bass Octaver Deluxe naar een Fender Studio Bass en de mid en brug PU gaan via m'n pedalen naar een Yamaha Stereo gitaar amp.
Facebunker
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Klinkt wel heel vet voor experimentje.. :jam:
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Vergelijkbaar met de Chapman Stick of War Guitar en andere varianten:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=PvuiAobq2_Y[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=FE9o0kT11Xw[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Bnpttxy8Hgg[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=lo5mvTfYSQY[/youtube]
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Goeie tips wat betreft meerdere amps en stereo-outputs, dat was nog niet in me opgekomen. Ik realiseer nu ook dat ik er nog geen seconde aan heb gedacht om ook echt een bas- én gitaarsound naast elkaar te willen horen. Het is niet een wens om die sound van eerder genoemd voorbeeld na te maken, ik ben meer aan het onderzoeken met welk instrument (en bijbehorende pedalen) 'je het beste wegkomt' om de ander te emuleren.

De reactie van Hagen zag ik al aankomen, ik had vroeger ook altijd zoiets van 'wat doe je hier' als er gitaargerelateerde content werd besproken. Maar ik heb het toch ook juist op BGF gevraagd omdat ik benieuwd ben of er juist een bassist is die gitaar-achtige sounds met zijn bas maakt, want wie weet zoek ik het in de verkeerde richting (ik wil beide opties nog open houden). Maar ik zal het inderdaad ook eens bij de gitaristen polsen want ik kom meer Jack White achtige toestanden tegen (gitaar tot bas) dan Royal Blood (bas tevens gitaar).

edit: ah cool Wiro, zo'n Chapman stick heb ik ooit op gespeeld en helemaal vergeten... da's inderdaad ook nog een goed alternatief!
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik snap soms het idee niet om een gitaar als bas of een bas als gitaar te laten klinken..... daar heb je toch andere mensen voor??

Tegelijk snap ik het wel degelijk...... niets is strakker dan een bassist die ook de gitaarpartijen doet, gewoon omdat het vanuit dezelfde timing doet. Royal Blood vind ik daarom een goed voorbeeld hoe het ook echt breed kan klinken. Normaal mis ik altijd OF de bassist OF de gitarist.......... En met zn tweeen op een podium staan is toch gemakkelijker en intiemer dan met zn drieen......
Plaats reactie