Hevos Midget & Super 12

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Hevos Midget & Super 12

Bericht door evertalbers »

Ik heb ondertussen de nodige Hevos-boxen bespeeld, dus laat ik hier eens iets over vertellen.

Ik speel allerlei stijlen, maar niet het hele harde werk. Daarom is een min of meer ongekleurde basissound voor mij wel prettig. Ook merk ik dat ik houd van spullen die de dynamiek van mijn spel (incl. speelfouten ja) goed weergeven. Reflexpoorten onderaan de voorzijde voor een wat directer geluid hebben meestal ook mijn voorkeur.

Midget / Power 210

Ik heb jarenlang over een Hevos Midget gespeeld. Het geluid van de Midget vind ik eigenlijk nog steeds het mooiste wat ik ken (en de Power 210 dus ook). Warm, breed (dwz ook echt lage tonen worden weergegeven) maar een goede definitie. Speakers met een laagmidbump (Ampeg bv) zijn niet mijn ding.
De Hevos-tweeter (of en andere goede hoorntweeter) is bij slapwerk veel mooier dan een goedkope piezo. Mocht je willen slappen, let hier dan op.

Ik heb ook wel eens opgetreden met een Power 210-115 combinatie. Om eerlijk te zijn vond ik die 15" iets teveel laag geven, waardoor het geluid een beetje 'afvlakt'. Ook een kwestie van smaak, en van de akoestiek in die zaal.

Super 12

Doordat in de écht lage tonen veel energie gaat zitten, is het rendement van de Midget laag.
Bij live-optredens moest ik de versterker soms echter zo ver open zetten dat dat ongekleurde karakter weer verdween. Aangezien ik niet van sjouwen hou, heb ik de switch gemaakt naar de Super 12. Deze is flink harder, en blijft zuiver tot onbetamelijk hoge volumes. De Super 12 heeft ongeveer hetzelfde geluid, gaat nog wel iets dieper, maar heeft vooral bij lage volumes een erg directe weergave van het hoogmid, dit schijnt door de neodymium magneet te komen.
Thuis schroef ik het hoogmid met wel 5db terug om een min of meer natuurgetrouw geluid te krijgen. Live laat ik de toonregeling neutraal, dat is dan juist weer mooi.

Tot zover, ik ga weer eens aan het werk. Tot slot: Ik schrijf hier een heel verhaal over de boxen, maar bedenk dat de opstelling van je box (vloer/stoel/podium/afstand tot muur) en de akoestiek van de zaal meestal bepalender zijn dan je spullen.

Misschien voeg ik nog iets toe over de contrabas, maar ik ben niet de beste contrabassist ter wereld, dus of ik hier iets goeds over kan zegen weet ik niet.
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Bericht door RobertG »

Omdat ik tegenwoordig steeds meer muzikale uitstapjes doe naast mijn rockcoverband (waar ik fantastische maar lomp zware spullen voor gebruik) werd het tijd voor een tweede setje dat wat mobieler is. Na flink wat zoekwerk kwam ik een mooi tweedehands setje van Hevos tegen: twee midgets en een 400t versterker. Heb het spul nu een week; hier even de ervaringen:

Die Hevos midget is een 1x10" + tweeter cabinet van ongeveer 13 kilo. Dat gewicht is trouwens ideaal omdat ik er thuis ook twee trappen mee op moet naar zolder. Degelijk gebouwd materiaal. Zwarte bekleding en stapelbare beschermhoeken. Input via speakons. Volgens de specificaties 400 watt; ik heb er dus twee (8 ohm).

De amp is een klein zwart boterhamtrommeltje van 4,5 kilo. Volgens de specificaties 400 watt op 4 ohm. Deze versterker heeft twee input met allebei hun eigen gain regeling. Een groen indicatorlampje wordt rood als de voorversterker zijn max bereikt (gain iets terugdraaien dus). Er it een mute schakelaar op die tevens de tuner uitgang activeert. Verder 4 bands toonregeling en master volume. Er is geen effect loop. De aansluitingen voor stroom, DI, speakers en tuner out zitten niet aan de achterkant, maar aan de bovenkant van de versterker. Dit ding in een rack bouwen kan je dus vergeten. Ik vind het een vreemde keuze. Ook omdat het er op een podium veel netter uit ziet als je niet allerlei kabels omhoog uit je versterker ziet komen. Maar goed, voor mij geen deal breaker... Het gaat om het geluid!

Dus: het geluid! Dit setje klinkt fantastisch. Vooral de allerlaagste tonen komen in vergelijking met veel ander basspul heel goed door, wat zorgt voor een vol, rijk, dragend geluid. De tweeter is duidelijk van hoge kwaliteit en voegt echt iets toe aan het geluid. Vooral bij slappen hoor je dat goed, uiteraard. Tijdens mijn zoektocht speelde ik ook eens over een Markbass 121p die dus een piezo tweeter heeft... dit is zeker qua hoge tonen wel andere koek. Ik heb voor mijn rockcoverband trouwens een set van Eden (wt-1205 amp met een extra QSC poweramp met 410xst en 210 xlt cabs), en ik vind de set van Hevos beduidend beter klinken. Clean (ik hoor mijn Fender Jazz bass zoals deze hoort te klinken... Dit in grote tegenstelling tot het Orange combo dat ik geprobeerd heb...), maar wel dynamisch en dus zeker niet kil of klinisch vind ik.

Verder kan het setje redelijk hard. Niet zo hard als je op een groot festivalpodium zou willen, en ook niet hard genoeg voor als je de bassist bent van Peter Pan Speedrock (ik noem maar wat :-)), maar wel zodanig hard dat me er in heel veel live situaties mee uit de voeten kunt. Dus prima geschikt voor optredens in kroegen en eigenlijk alle situaties waar het niet oorverdovend hard hoeft te zijn. Deze week heb ik het setje gebruikt op een theaterpodium tussen een stuk of 20 slagwerkers (inclusief 2 drummers) en vlak voor een 8-persoons blazerssectie. Dan gaat het dus behoorlijk hard, en dat ging net. Wel met de versterker op z'n tenen. De beperkende factor in volume is trouwens inderdaad de versterker... Ik had de gain net onder het clippen en het mastervolume 100% open, en die midget speakers leken te zeggen: "is that all you've got?". Vooraf dacht ik dat 400 watt wel wat optimistisch zou zijn voor een enkel 10" kastje, maar ik begin het te geloven. Als ik ooit nog eens tegen een 800 watt Markbass versterker aan loop wil ik die weleens proberen op dit setje.

Kortom: echt top spul wat mij betreft. Hopelijk een nuttige review!
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3022
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

RobertG schreef:Er it een mute schakelaar op die tevens de tuner uitgang activeert. Verder 4 bands toonregeling en master volume. Er is geen effect loop. De aansluitingen voor stroom, DI, speakers en tuner out zitten niet aan de achterkant, maar aan de bovenkant van de versterker. Dit ding in een rack bouwen kan je dus vergeten. Ik vind het een vreemde keuze. Ook omdat het er op een podium veel netter uit ziet als je niet allerlei kabels omhoog uit je versterker ziet komen. Maar goed, voor mij geen deal breaker... Het gaat om het geluid!
Aanvullingen:
1)De mute schakelaar staat ACHTER de DI. Dus, als je het signaal mute, geeft de DI nog altijd door naar de PA. (ik kwam hier achter toen ik ging stemmen terwijl de git*rist nog een intieme outro speelde: een lage B los over de PA :facepalm: ) Voor mij de enige design-fout in de 400T.
2)De aansluitingen zitten bovenaan de versterker omdat die oorspronkelijk voor een combo is ontworpen. Het ziet er niet uit... maar het gaat toch om het geluid... en daar ben ik al 7 jaar zeer tevreden over.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Bericht door RobertG »

Mute achter de DI? Die had ik nog niet opgemerkt! Dank voor de tip! Wel suf inderdaad...
Plaats reactie