blablas DHZ gedoe

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

De baas van het project is ook een lefty. :lol:
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Had toch wel ergens een stukje cocobolo als accentje verwacht. :mrgreen:
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Cocobolo is niet UHV compatible. :mrgreen:

En eigenlijk heb ik een hekel aan hout bewerken, metaal is mijn echte ding, het is alleen jammer dat hout zo mooi kan zijn. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Als ik een bas in elkaar kon solderen zou ik dat prefereren. Metaalbewerking is niet m'n vak, maar het gaat heel behoorlijk. Lassen, frezen en draaien kan ik allemaal. Hout is iets heel anders. Ooit (1979?) bouwde ik luidsprekerboxen in het formaat Amerikaanse koelkast. Elke box had 4 x 30 cm woofer, twee mid-rangers en een twee horn tweeters. Multiplex van zo'n 4 cm dik was het bouwmateriaal. Zo'n 25 jaar geleden bouwde ik in m'n vorige huis een keuken uit spaanplaat, met de bedoeling dat we er een jaar of vijf mee vooruit moesten kunnen. Het werd ruim twintig jaar. Ik heb ook een houten berging gemaakt. Niet van zo'n bouwpakket, maar zelf ontworpen en gebouwd. O ja, en 'n werkbank en... Als ik dit zo teruglees, denk ik dat een basje ook wel gaat lukken. ik denk er serieus over. Koploos en fretloos, want dat heb ik nog niet en misschien een beetje langer dan 34 inch.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

blablas schreef:Cocobolo is niet UHV compatible. :mrgreen:
Wist je dat wij hier in Nederland beschikken over een cleanroom waar we uhv-compatibele temperatuursensoren bouwen? Zonodig met restgasanalyse. Zelfs kalibratie in vacuüm behoort tot de mogelijkheden.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

blablas schreef:Dit onderdeel gaat in een ultra hoog vacuüm kamer komen, dient alleen maar voor magneet-veld afscherming en montage van de manipulatie onderdelen van de sample houder en daarop de sample houder zelf, deze samples en de op te dampen materialen kunnen ook nog eens verwisseld worden zonder het vacuüm te verbreken.
Hij gaat in deze opstelling komen, dit gaat (in leken termen) een stap worden naar materialen op de meetplek opdampen (met behulp van een laser bundel) en er direct aan kunnen meten.

Die magneet veld afscherming is trouwens nog niet echt nodig, op het het moment hebben we het wereld record wat betreft resolutie en kwaliteit zonder zo een scherm, degene die er nu in zit is ook nog steeds een dummy scherm van aluminium. :D
Pure beroepsdeformatie, maar over hoeveel vacuüm praten we dan?
Jay2U schreef:
blablas schreef:Cocobolo is niet UHV compatible. :mrgreen:
Wist je dat wij hier in Nederland beschikken over een cleanroom waar we uhv-compatibele temperatuursensoren bouwen? Zonodig met restgasanalyse. Zelfs kalibratie in vacuüm behoort tot de mogelijkheden.
Dat weet ik! :D
Vaak zat gebruik van gemaakt, want ik zit in de druk- en temperatuurschakelaar business.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Nardix schreef:Pure beroepsdeformatie, maar over hoeveel vacuüm praten we dan?
Eigenlijk hoe weinig. :wink:
10-9 tot 10-10 mbar.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

dat is bar weinig...

Vroeger op stage ook in een cleanroom mogen werken om met een plasma gun een polymeer laagje op chips te zetten.. maar dat is weer wat heel anders. Nu doe testengineer bij een navigatie ontwikkel bedrijf (met die twee handjes). We hebben hier wel een EMF testruimte :D
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

blablas schreef:
Nardix schreef:Pure beroepsdeformatie, maar over hoeveel vacuüm praten we dan?
Eigenlijk hoe weinig. :wink:
10-9 tot 10-10 mbar.
Dat is inderdaad bar weinig.
Ik doe hier soms testen op vol vacuüm. Het wil soms nog weleens gebeuren dat de vacuümpomp ineens herrie maakt doordat het membraan naar binnen wordt gezogen. Is men de vacuümzuiger vergeten :p
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Weer een paar plankjes gekocht op E-bay voor relatief weinig.
Gaan waarschijnlijk gebruikt worden in combinatie met eerder aangeschafte plankjes.
Links populier en rechts palissander
Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door blablas op 14 jul 2017, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Palissander:
Afbeelding Afbeelding
De 1e wordt de top, 2e de achterkant.

Populier:
Afbeelding Afbeelding
De 1e wordt waarschijnlijk de top (ga dit beslissen als ik ze in het echt naast elkaar kan bekijken).

Nu nog een twee basjes verzinnen hiermee. Eén van de twee sets gaat in ieder geval gebruikt worden voor een mk5-5f (mijn SG variant, ik ga voor vijf snaren en fanned frets).

De bouw drang begint weer te kriebelen, dit weekend maar weer eens achter het tekenbord kruipen en de mk5-5f verder uitwerken, kan ik daarna onderdelen gaan bestellen.


Er begint intussen ook al een idee te borrelen voor de tweede set, iets met 12 snaren (4 + dubbele octaaf set) gebaseerd op een mk4 (mijn single-cut) body.
Weer lekker onrust in m'n kop :twisted:, ik ga hier fijn op broeden de komende weken.
Laatst gewijzigd door blablas op 14 jul 2017, 14:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Okay......
Die 12 snaar gaat voorlopig niet leuk worden, ben even aan het speuren geweest naar bruggen, weinig te vinden en wat er is vind ik of niet mooi en-of is godsgruwelijk duur. Ik heb ook geen zin om er zelf een te maken (been there, done that! - Veel werk, weinig lol!)........ Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ik heb een brug gevonden die mij wel bevalt, een Schaller 3D-8.
Deze brug kan in potentie ook 12 snaren dragen, een paar bouwers op TalkBass gebruikten dezelfde voor hun 12 snaren project, en als ik zo de foto's bekijk van dit ding heb ik hier wel een goed gevoel bij.
Afbeelding
Is intussen besteld, lekker mee aan het ontwerpen slaan als hij binnen is.
Ik denk wel dat ik nog een paar kleine modificaties ga doen voor ik echt volledig tevreden ben met dat ding, maar dat is verder geen probleem.

Mocht het onverhoopt niets worden met 12 snaren kan ik altijd nog voor 8 snaren gaan. :wink:
Laatst gewijzigd door blablas op 14 jul 2017, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

blablas schreef:...eigenlijk heb ik een hekel aan hout bewerken...
Dit bracht een glimlach op mijn gezicht. :lol:
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Laat ik het iets anders stellen: Hout is niet mijn favoriete materiaal om te bewerken. :)
Plaats reactie