Voor wat Motörhead coverwerk heb ik nogal wat settings op diverse pedalen en pedaalcombinaties geprobeerd. Wat me het best bevalt is een goedkoop Digitech gitaarpedaaltje dat luistert naar de naam Death Metal. Voor circa 60 Euro staat ie op het pedal board.
...en zo klinkt ie:
Digitech Death Metal gitaar pedaaltje, goedkoop, maar...
-
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10
Ja, je moet de snaren resoluut raken, zonder ze door het fretboard te slaan. Een plectrum kan hierbij helpen. Voordeel van zo'n effect is de eindeloze compressie. Groot nadeel is het totaal ontbreken van een noise gate. Je hoeft de bas maar aan te raken of je hoort het, dus dempen, dempen en nog eens....Muziekschuur schreef:Goeie sound... Ligt ook heel erg aan gecontroleerd spelen heb ik gemerkt....
Dat is dus eigenlijk een compliment. Ik doe altijd mijn uiterste best om de originele baslijn te dempen. Bij veel bassisten breng ik dan het spectrum van circa 40 Hz tot 150 Hz zo'n 9 dB terug. Bij Lemmy ligt dat anders, die zit met z'n sound veelal dicht onder en tussen het bereik van de gitaar. Het vergt wat meer gepruts en gerommel om die Rickenbacker weg te poetsen. Daar ik de play-along covers niet wil smoren in basgeweld, probeer ik de uiteindelijke mix in balans te houden. Als je het origineel beluistert, zul je merken dat daar minder bodem in zit; Lemmy's bas klinkt daar zelfs wat iel.rensdus schreef:Ligt het nu aan mij; de geluidsopname onder de video is toch de originele opname van Motorhead?
Ik hoor geen (duidelijke) extra baslijn....