Yamaha BB 424 x VW

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Yamaha BB 424 x VW

Bericht door Sanbass87 »

Nadat ik deze revieuw in het BB topic is gepost denk ik dat hij in dit gedeelte van het forum ook niet zou misstaan.

Let op, hierin staat mijn mening en ervaring en kan afwijken van die van jou!
Tevens ook mijn eerste dus ik hoop dat er kaas van te maken is!
Mocht je aan of op merkingen hebben hoor ik die uiteraard ook graag :D :jam:

Deze Yamaha bas is de Yamaha BB424X Vintage White. De bas is in diverse kleuren te verkrijgen. Te verstaan in het Zwart, Metallic rood, Wit ( vintage white) , Caramel Brown en Tabacco Brown Sunburst.
Verder is dit model ook zonder slagplaat te krijgen en zou deze simpelweg Yamaha BB424 VW geheten hebben.

De X in deze serie staat dus voor de toevoeging van de slagplaat en chrome knobs.
Het mooie aan deze bas vind ik zelf dat je kan kiezen of de snaren op de brug gemonteerd worden of door de brug en door je body heen! het verschil is te merken kwa geluid en kwa sustain! (Standaard snaren en de Fender 9050 snaren geprobeerd)

Specificaties

Body: Alder
Hals: Maple-nato, 5 delig
Frets: 21 Frets
Fretboard Radius: 10" (25 cm)
Rosewood fretboard
Nut Width: 41 mm
Mensuur: 34" (86.36 cm)
Elektronica: Yamaha costum pick-ups
Neck: Split Single
Bridge: Bar single
Controls: Master Volume, Master Tone , 3-way switch
Brug: Vintage stijl
Hardware: Nickel/Chrome
Prijs: 389,- inc. btw , 27-06-2014
Levertijd: helaas 5 weken door omstandigheden
boot met of hout of de gitaren gezonken


Bouw- en afwerking

De bas is prima afgewerkt maar had om eerlijk te zijn ook niet anders verwacht. De 3-way switch voelt erg soepel aan maar tevens ook zeer degelijk. Een duidelijke '' klik '' is te horen maar geeft je niet het gevoel dat je iets hebt of kan breken in het mechanisme zelf. Om eerlijk te zijn was ik wel bang dat de tuners niet geheel van kwaliteit zouden zijn maar ik was er snel achter dat dit onnodig was. Nadat ik de snaren flink had opgerekt hoefde ik geen afstelling te doen en leek de positie van de tuners nagenoeg niet vergaan. Erg blij mee! De bas zelf voel ook als een degelijk geheel aan en is netjes uitgebalanceerd. De afstelling was goed maar of dat standaard zo uit de fabriek komt weet ik niet. Ik heb mijn bas gehaald bij een Yamaha dealer en verwacht eigenlijk dat de mannen er zelf even op gespeeld hebben en hem, mocht dat nodig zijn geweest, hebben afgesteld.

Klank

Kwa klank kan je door de switch een breed geluid krijgen. Neck, Neck en Bridge en enkel Bridge. De overschakeling tijdens de sustain van een noot is niet te horen. Je hoort geen tik oid. Je hoort natuurlijk wel het verschil tussen de elementen!

Kwa klank ga ik toch even een Fender P bass noemen. Het precision element van Yamaha komt erg dicht in de buurt van dit geluid. Je hoort natuurlijk wel een verschil maar de bas mag zich kwa klank zeker een concurrent noemen! Heerlijk geluid voor wat hard rock en metal sounds! ( met en zonder plectrum gespeeld )


Met beide elementen geselecteerd kon ik een erg lekker extra randje krijgen om het geluid wat ik toch wel lekker vond klinken bij wat blues rock nummers en wat pop nummers. ( Rival Sons, Kenny Wayne sheppard, CCR ) Wel bij vermelden dat het natuurlijk ook een kwestie van smaak is. Met mijn beperkte slap techniek en vaardigheden ook een erg leuk geluidje wat nog redelijk warm was kunnen produceren. Met plectrum is dit voor mij ook fijn daar je net een wat '' ruwer'' randje krijgt met naast het vertrouwde p geluid.

Met de zelfde beperkte slap technieken alleen het brug element geselecteerd en moet zeggen dat ik dit ook een lekker geluidje vond geven. Nou is mijn spelen niet helemaal je-van-het maar ook de bandleden konden het geluid waarderen. Verder vond ik dit met plectrum ook een mooie haast heldere klank produceren. Ik denk niet dat ik enkel dit element veel zal gebruiken omdat mijn slap nog wat aandacht verdient. Ik zal zelf deze wel mixen met het p element omdat ik daarmee op dit moment het geluid kan produceren wat ik wil.

Speelgemak

Zoals eerder genoemd zijn de mechanieken gewoon goed en je zal hierdoor dus ook veel gemak van hebben en houden over de jaren heen. De nek voelt lekker solide aan maar speelt ook lekker snel en soepel. Sneller en soepeler dan mijn Cort in ieder geval! Hierbij gelijk een kanttekening dat de nek wel breed en redelijk dik is. Ik vind dit prettig maar kan mij voorstellen dat er mensen zijn die dit totaal niet prettig vinden. De vorm van de body is redelijk grof maar ook ergonomisch. Zowel staand als zitten spelen valt de bas in een positie die voor mij haast perfect is. Het gewicht valt ook mee en kan er de gehele repetitie mee om blijven staan zonder last van mijn nek of schouder te krijgen.

Mijn conclusie

Ben je op zoek naar een veelzijdige bas met een leuk prijskaartje is deze bas zeker de moeite waard om te bekijken. Kwa sound is hij breed inzetbaar en voor de prijs ontzettend goed afgewerkt. Persoonlijk ben ik blij dit model gekocht te hebben boven een Mexicaanse P. Naar mijn mening is de BB meer en beter zijn geld waard dan een Mex P. Deze bas kan zich zeker een concurrent noemen van een mexicaanse p en is nog eens ongeveer 200-250 euries goedkoper!


Pros:

- afwerking
- geluid
- bad ass look ( mening ;) )
- goede degelijk hardware
- zeer goede sustain
- lekkere stevige hals

Cons:

- goedkoop ogende topkam
- brug element fade minder lang uit, stopt abrupter dan het p element alsnog monsterlijk lang hoor, je mag het eigenlijk niet noemen
- andere kleur slagplaat lijkt niet te bestellen zal je denk ik dus moeten maken. dit is overigens voor mij geen con maar kan mij voorstellen dat iemand anders er standaard een andere kleur slagplaat op zou willen hebben.
- persoonlijk vind ik de chrome knobs niet zo mooi en ga ik waarschijnlijk een keer vervangen
- een stevige dikke hals, kan voor mensen niet fijn zijn.
Fowtows:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De snaren die gebruikt zijn voor de test zijn fender flatwounds 9050M
Versterker Hartke LH500 met een Fender Rumble 410 cab.
Zowel met vingers, plectrum en (poging tot) slap
Bijlagen
DV020_Jpg_Jumbo_712814.413_vintage_white.jpg
Laatst gewijzigd door Sanbass87 op 12 sep 2014, 19:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ontzettend mooie bas met veel doordachte details...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Bericht door McDreads »

Mooi basje inderdaad, alleen voor mij zou het grootste nadeel zijn dat er alleen yamaha pu's in passen, 'standaard' /makkelijk te verkrijgen/goedkope pu's lijken niet te passen zonder hak- en breekwerk of geklooi met afdek raampjes.......
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

McDreads schreef:Mooi basje inderdaad, alleen voor mij zou het grootste nadeel zijn dat er alleen yamaha pu's in passen, 'standaard' /makkelijk te verkrijgen/goedkope pu's lijken niet te passen zonder hak- en breekwerk of geklooi met afdek raampjes.......
daar kan ik mij inderdaad wel iets bij voorstellen. zelf ben ik erg tevreden met deze bas en is ook mijn eerste echte nieuw gekochte bas. ik verwacht ook niet dat ik veel aan deze zal versleutelen. koopk wel een P voor :roll:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Die Yamaha's hebben ontzettend goede pickups... Waarom zou je andere willen...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Bericht door McDreads »

Omdat 't kan! Verandering van spijs (in dit geval meer spice) doet eten. Nou ja, in dit geval dus niet..... En er gaat wel eens wat kapot.
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Bericht door Heinz »

Fijne review! Wat ik me alleen afvraag: 44,5 mm bij de topkam, weet je dat wel zeker? Ik had een BB1024X, de vrijwel identieke "grote broer" van deze bas, en die had een hals die tussen een jazz en precision inzat, met iets van 41 mm bij de topkam. Ik vond die ook niet zo heel dik. Het zou kunnen dat er toch verschil zit tussen deze twee modellen, maar dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Ik heb hem nagemeten en inderdaad, hij is iets meer dan 41 maar ook zo maar net. I stand corrected! :dance:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Plaats reactie