Jazz pickups

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Jazz pickups

Bericht door Rolandboer »

Ik zit er over na te denken om nieuwe elementen in mijn Squier VM 70's Jazz bass te doen, maar omdat dit de eerste keer is dat ik zoiets overweeg heb ik een aantal vragen, waar ik op moet letten etc.
Mijn oog is op dit moment gevallen op Fender N3 noiseless Jazz pickups en Fender original jazz bass pickups, beide rond de 120 euro nieuwprijs.
Ik lees van veel professionele bassisten dat Jazz bassen vervelende bassen in de studio zijn vanwege een aanwezige brom door de Single Coil elementen, zou deze brom zo goed als volledig weg gaan door elementen als de Fender N3 Noiseless pickups?

Aangezien Squier nogal veel hardware net iets anders gemonteerd heeft dan de echte Fenders vroeg ik me af of Fender Pickups in de bas en slagplaat passen zonder iets aan te hoeven passen qua afmetingen en dergelijke.

Mochten jullie andere pickups aanraden, het budget ligt rondom de 100 euro, 130 is wel zo'n beetje de max.
Alvast bedankt voor de hulp!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De twee single coils HUMBUCKEN.... samen. Dus als beide singlecoils aanstaan is er geen hum. Zet je 1 pickup uit... dan hummen ze..... Maar niks wat een noisegate of handmatig editing niet op kan lossen..


https://www.wildepickups.com/Bass_Pickups.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bill Lawrence heeft veel ontwikkelwerk gedaan voor Gibson, Framus en Fender. Zijn vrouw Becky windt nog steeds pickups. Wellicht zijn deze pickups een goede keuze.... 64 dollar p.st. Met de gunstige verhouding dollar/euro wellicht een voordelige score...

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Haico

Bericht door Haico »

Weet je ook waarom je de elementen wil vervangen? Bevalt het geluid van de bas je niet? Of ben je bezorgd om de noise geraporteerd door pro spelers? Tsja, nagenoeg elke Jazz bas zoemt een beetje. Dit kan onhandig zijn, maar ik heb nog nooit meegemaakt/gehoord dat er onbruikbare opnames uit zijn voortgekomen. Zeker niet onwerkbaar voor incidentele keer dat een amateurbassist in een studio opneemt.

Die Fender Noiseless zijn geen single coils. Het zijn stacked humbuckers. Ze zijn een stuk stiller, maar ze klinken wel degelijk anders dan reguliere single coil elementen. Misschien vind je dat mooier, misschien ook niet. Algemene opvatting is dat die niet die old-skool vibe hebben. Als je écht die noise kwijt wil, zonder voor noiseless elementen te hoeven gaan, kan je de bedrading aanpakken en extra shielding in de control cavaty aanbrengen.

Maak een goede kooi van Faraday, en sluit niet achteloos overal de aarde aan. Elimineer ground loops (= zorg dat er altijd maar 1 pad naar het geaarde element naar de jack is). Eventueel kan je ook de pickup cavaties shielden en aarden. Dit alles zal wat hum wegnemen, zeker het hoge gesis wanneer je niet speelt, maar de bas zal nooit helemaal stil worden. Waarschijnlijk wel stil genoeg.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Ik vervang de elementen omdat ik niet heel tevreden over deze elementen ben, ik mis het echte 'jazz-bas' gevoel een beetje. Ik mis de warme volle lage tonen en de helderheid in de hogere tonen, vooral het brug element valt tegen als ik het geluid van mijn bas vergelijk met hogere kwaliteit fender bassen.
Ik heb ondertussen al veel onderdelen ge-upgrade en ik denk dat een upgrade in elementen deze bas een zeer degelijk instrument zullen maken.

Na een fantastische review video op youtube bevalt mij het geluid van de Noiseless jazz pickups niet bepaald, een vrij afgevlakt 'kaal' geluid. Misschien dat ik mijn budget iets verhoog en Fender Custom Shop '60's jazz pickups ga bestellen en d.m.v. shielding de hum-klachten ga verwerken.

Bedankt voor de adviezen!
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Kijk ook eens in de hoek van DiMarzio, Seymour Duncan, EMG of bijvoorbeeld Bartolini....
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Dees
Berichten: 360
Lid geworden op: 07 mei 2005, 16:37

Bericht door Dees »

Ik heb een tijdje geleden ook Custom Shop 60's gestoken, in een Squier Classic Vibe. Goeie upgrade alleszins, samen met het shielden.
Maar ik vond het heel moeilijk te beslissen op basis van opnames die ik op youtube e.d. vond. Meer dan de helft van de opnames is met absoluut crappy microfoon gedaan, en de andere helft begint er dan weer op los te slappen :roll:
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Ik heb op basis van deze review mijn mening min of meer gebaseeerd. https://www.youtube.com/watch?v=w0SbaT0UbPM" onclick="window.open(this.href);return false;
De noiseless komen er heel karakterloos uit, de custom shop 60's klinken in deze review precies zoals ik mij een jazz bas voorstel.
Ik ga aankomende week de custom shop 60's bestellen en de benodigdheden voor shielding, nieuw inputje en dergelijke.
Ik zal het nog laten weten hoe de pickups mij bevallen :)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Jazz pickups

Bericht door Muziekschuur »

Hoe bevallen deze custom shop '60 pickups nu na een paar jaar?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie