Review: Vintage V4 (precision kopie)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Review: Vintage V4 (precision kopie)

Bericht door Kaasbaas »

Merk en type: Vintage V4 | Prijs: 280 euro

Dit is mijn eerste review. Hij krijgt weleens updates. Maar als er grote veranderingen zijn post ik dat ook als reactie.
Ik heb deze basgitaar sinds 17 sept 2014. Hij heeft meerdere repetities, een podium en een studio gezien voor ik deze review schreef.

Aanschaf
Ik speel in een indierock bandje. Check: Liwets Eye https://www.facebook.com/LiwetsEye. Hierin speelde ik altijd met mijn Ibanez BTB 675. Dat werkte op zich prima maar ik speelde al een hele tijd op die Ibanez en was wel toe aan wat anders. Bij bijna alle bandjes in dezelfde stijl (Arctic Monkeys, Razorlight, Whitest Boy Alive, Satellite Stories, enz enz) spelen de bassisten op precision bassen. Dit wilde ik daarom een keer proberen. Dat kon met een Fender MiM precision van een vriend van mij. Deze: https://www.thomann.de/nl/fender_std_pr ... _mn_aw.htm. Alhoewel ik totaal niet warm word van de klank van de precision op zichzelf gaf het een bijzonder effect in de band en het werkte ontzettend goed. De plek die het basgeluid in de band had was totaal anders en ik was verkocht.

Ik ging op zoek naar een precision bas.
Zoals een mede forumlid ookal zei:
Hajvb schreef:Ik heb overigens ook genoeg Precision bassen gehad en gehoord die met goedkope standaard elementen en pisbakken stalen brug een ontzettend lekkere en typerende Precision ronk hadden.
Ik had zelf ook al het vermoeden dat een goede P bas helemaal niet duur hoeft te zijn omdat het zn simpele bas is, maar t duurde ff voordat ik er zo 1 tegenkwam. Ik ben eerst naar Eiland Muziek geweest en daar vond ik de Fender Nate Mendel erg tof spelen en klinken, de andere precisions was ik totaal niet weg van, ook de hele dure Fenders niet. Vervolgens ben ik naar Pauls Bass Matters geweest en heb ook daar alle precisions bespeeld. Paul heeft geen prijskaartjes hangen. Er waren 3 precisions die ik heeeeel erg tof vond. 2 Fenders en 1 Vintage. Dit waren de Fenders:
https://www.bassmatters.nl/nl/bassen/fe ... bass-10545" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bassmatters.nl/nl/bassen/fe ... bass-10372" onclick="window.open(this.href);return false;
Toen ik om de prijs van de bassen vroeg was ik heeeeel erg verbaast. Ik had verwacht dat ze alle 3 boven de 1000,- zaten. Die Vintage was 280,- en ik wilde ze bijna niet geloven. Koppig als ik ben moest ik nu alle goedkope precisions uitproberen die er waren en ik heb (ook hier) veel rondgevraagd over goede precisions. De Squier Vintage Modified, de SX en de Squier Classic Vibe 60's stonden erg goed aangeschreven. Op naar Music Store in Keulen omdat dat de enige winkel was die ze allemaal had...

Een aantal bassen waren daar slecht afgesteld dus ik kan er niet veel over zeggen, maar ik was daar niet weg van de Fenders, vanwege t prijskaartje ook niet allemaal geprobeerd. Ook de Vintage V4 viel best tegen (later bleek ook bij Paul dat de andere exemplaren van de Vintage V4 naar mijn mening minder waren dan degene waar ik op gespeeld had). De Squier Vintage Modified had niet de 'vuige precision ronk' die een precision naar mijn smaak moet hebben, ook de Nate Mendel miste dat een beetje. Het klonk alsof deze bassen de toonknop een stuk terug hadden en alsof de bass op de versterker een stukje geboost was. Ik vond de Classic Vibe 60's wel tof. Speelde heel fijn en klonk erg netjes.

Nu was het twijfelen tussen de Classic Vibe 60's en de Vintage V4. Dat komt dus omdat sommige Fenders wel net zo goed klonken, maar eigenlijk niet veel beter. Deze twee klonken zoals P bassen moesten klinken in mn hoofd, en dan nog voor een scherpe prijs.
Ik ben uiteindelijk voor de Vintage V4 gegaan omdat die in maple verkrijgbaar was en dat had mijn voorkeur. Ook vond ik de kleur van de maple Vintage mooier dan die van de Classic Vibe.

Uiterlijk, bouwkwaliteit en afwerking
Body: Eastern Poplar
Neck: Hard Maple – Bolt On
Fingerboard: Maple (andere modellen hebben rosewood)
Scale: 34"/864mm
Frets: 20
Neck Inlays: Pearloid Dot
Tuners: Wilkinson® WJBL200
Bridge: Adjustable
Pickups: Wilkinson® BP x 1 (M) WBP
Hardware: Chrome
Controls: 1 x Volume/ 1 x Tone

Deze Vintage V4 is in veel andere kleuren verkrijgbaar. Zie foto;s hieronder. De zwarte met witte slagplaat is ook linkshandig verkrijgbaar.

De kleur van mijn Vintage (dat heet Vintage Maple White) is best vreemd. Op foto's verscheeld het ook steeds door belichting. Wat me ook gelijk opviel is de dikke laklaag op de maple hals. Ook dit geeft een wat vreemde kleur. Al met al vind ik t best mooi.

Pickups e.d. heb ik weinig verstand van. Maar het is wel op dezelfde manier geaard als oude fenders. (Als ik met mn versterker op een ongeaard stopcontact speel krijg ik een brom, die brom word harder als ik de volume op mn bas dicht draai. Dat heb ik ook met oude fenders en niet met andere nieuwere bassen). Pickups, tuners en de brug is allemaal Wilkinson spul, heel goed voor een budget bas. Niks te klagen.

Gewicht is redelijk licht.

Meteen toen ik de bas ophaalde bij Pauls Bass Matters vielen mij dingen op betreft slordige afwerking. De slagplaat past niet lekker (wat op zich voordelig is want daar passen mn plectrums in) en er was een klein stukje van de body afgebroken wat in de slagplaat zat. Gewoon verkeerd gemonteerd. Tip die ik kreeg van een basgitaarbouwer is, als je een nieuwe bas koopt, om dan gelijk alle schroeven aan te draaien. Niet te strak ofzo, maar wel gewoon vast. Dat doen ze nog weleens slordig bij montage. Dit deed ik dus, en ongeveer 1/4de van de schroeven waren al dol... Er was dan ook weinig schroefdraad te bekennen op de schroeven. Duszz.. gelijk alle schroeven vervangen. Alle schroeven waren slecht (bij de gitaarband, brug en slagplaat) alleen de schroeven waarmee de hals op de body zat waren goed.

Afstelling heeft Paul prima voor mij gedaan.

Bespeelbaarheid en klank
Deze bas speelt hetzelfde als de nieuwere mexicaanse Fenders. Geen Jazz hals maar wel een wat slankere hals dan de echt oude precisions. (Bij Paul licht ook nog een oud exemplaar, ander bouwjaar, die heeft een veel slankere hals) Geen neckdive of andere narigheden. Intonatie van noten is prima over de hele hals, dus fretjes zijn goed geplaatst.
Ik heb deze bas in de oefenruimte nog eens naast die mexicaanse Fender gehouden, en de afwerking van Fender is wat beter maar verder is er bijzonder weinig klankverschil. Ondanks dat dit Wilkinson pickups zijn imiteren ze de fender uitstekend! Ik had nieuwe bright Elixir snaren erop waardoor mn bas net wat lekkerder klonk.

Luister hier: https://www.youtube.com/watch?v=Hlng0Rx ... e=youtu.be
Het is de Vintage V4 met een DI en door een mic (geen idee welke) via mn EBS versterker op een 8x10 van Marshall uit mn hoofd...
Toonknop volledig open, bright elixir snaartjes, E snaar ietsje geboost met een Boss EQ pedaatje.
Het is nog niet gemixed en gemasterd. Als hij gemixed en gemasterd is update ik dat wel ff.

Ik speelde voorheen altijd op actieve bassen maar deed nooit wat met de toonregelingen omdat t geluid daar alleen minder van werd. Maar die ene toonknop die op deze bas zit gebruik ik best vaak en je hebt daarmee echt een lekker toonverschil. Voornamelijk klink deze precision lekker in de band als je met plectrum speelt. Dat vond ik ook al toen ik de Fender in band probeerde, maar dat is dus ook t geval met deze Vintage. Upgraden van de pickup heb ik op dit moment totaal geen behoefte aan.

Conclusie
Als je op zoek bent naar een goedkope precision die echt die vuige precision ronk geeft dan is dit echt de perfecte bas. Squier of andere precision kopieën kunnen ook lekker klinken, maar die missen vaak wel die ronk die ik zocht. Laat je niet misleiden door het prijskaartje wat max 280,- is want je hebt hiermee echt een goed klinkende bas die qua sound niet onderdoet aan de grote jongens. Als je dit niet geloofd dan heb je geen goed exemplaar 1 op 1 vergeleken met de Fenders. Of je zoekt gewoon een ander geluid dan dat ik zocht in een P bas :D

De afwerking is wel wat minder strak dan je tegenwoordig ziet bij Squier en Fender. Deze bas (280,-) vind ik net zo goed als de Squier Classic Vibe 60's (440,-) en de MiM Fender (500,-). Maar een paar schroefjes vervangen dat moet ook geen rocket science zijn.

Ik zou deze bas dus zonder meer aanraden, al is het wel verstandig om bij aanschaf goed te letten op de details. Zorg dat je deze bas niet blindelings besteld maar bij een winkel haalt waar ie van te voren afgesteld kan worden zodat je weet of ie goed is. Ook dat als er wat mis mee is dat je kan terug gaan naar de winkel om t te laten fixen. Er is veel exemplaar verschil. Ik heb uiteindelijk 5 of 6 Vintage V4 bassen bespeeld, en ik vond er 2 tof en de rest vond ik heeel ruk.
- Dit exemplaar verschil kan ook door afstelling en snaren verklaard worden, maar daar kan ik niet doorheen luisteren.

Pluspunten:
+ lage prijs
+ lekker licht gewicht
+ goede klank
+ echte precision ronk
+ Veel verschillende kleuren verkrijgbaar en 1 in linkshandig.

Minpunten:
- afwerking niet perfect
- goedkope onderdelen (is overigens prima)
- veel exemplaarverschil (Van de 5 die ik bespeeld had vond ik er 2 zeer tof en 3 best ruk.)
Laatst gewijzigd door Kaasbaas op 16 mei 2020, 20:33, 18 keer totaal gewijzigd.
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Mooi volledig verhaal; daar heeft een aspirant-koper wel wat aan, lijkt me.
En je P klinkt prima in je clipje!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Nice. Wel weer GAS voor zo'n P (klank én kleur). :mrgreen:
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Bericht door Kaasbaas »

Hans58 schreef:Mooi volledig verhaal; daar heeft een aspirant-koper wel wat aan, lijkt me.
En je P klinkt prima in je clipje!
Danku! (=
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Bericht door DFA 79 »

I'll get the picture :wink: , toffe review
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Bericht door Kaasbaas »

Nja dan horen deze er ook bij:
Afbeelding

Afbeelding

En jeetje wat verschilt de kleur van de Vintage Maple White op jouw afbeelding met de daadwerkelijke Vintage Maple White die ik gekocht heb...
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Vintage is een merk wat je niet moet onderschatten! Onze gitarist heeft een Les Paul-gitaar van dat merk, het Peter Green-model, en die is beter als menige Gibson die hij had! Echt een supersound heeft dat ding. En dat voor een gitaartje van 400,- :jam:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Heja Koen, hoe is je Acoustic nu? (Offtopic)>..
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Muziekschuur schreef:Heja Koen, hoe is je Acoustic nu? (Offtopic)>..
*excuus dat ik hier ff offtopic blijf maar ik weet even niet waar anders te antwoorden*

Ja hij bevalt prima! In eerste instantie gebruikte ik hem enkel voor m'n Obscure Blues Cover Bandje, maar met een paar goeie overdrive's/fuzzen er voor kan hij ook wel mee met Swamp Machine (doom/stoner geblaas). Twéé 2x15 cabs is eigenlijk niet nodig (want erg gortig) (maar dan wel weer erg lekker) (en ze staan toch allebei in de oefenruimte dus ik kan ze altijd meepakken als het moet :jam: ) dus in de praktijk gebruik ik er meestal één. Als ik de juiste overdrive-sound gevonden heb overweeg ik m'n Orange weg te doen (want de Acoustic is een stuk veelzijdiger)
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Bericht door Kaasbaas »

Voor degene die hm in beeld willen zien
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=hUVk5iH ... e=youtu.be[/youtube]
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Bericht door Kaasbaas »

Afbeelding
Basje deed t goed op de EP release.
Ik ben er nog steeds zeer tevreden over.
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Cool ding, tof dat je er nog steeds blij mee bent! Zou zelf ook wel eens zoiets willen...
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Re: Review: Vintage V4 (precision kopie)

Bericht door Kaasbaas »

RIP Vintage V4 17/09/2014 - 16/05/2020
De halspen heeft het begeven. Hoe het precies is gebeurd is allemaal niet duidelijk, maar fixen of vervangen is te duur.
Helaas. Mooie herinneringen aan gehad. Nu ff kijken wat ik met het stuk hout ga doen..
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
ElcoHeijmans
verherbouwingen
Berichten: 4819
Lid geworden op: 14 mei 2019, 18:13

Re: Review: Vintage V4 (precision kopie)

Bericht door ElcoHeijmans »

Balen van de truss rod. Maar is deze gebroken of is de schroef dol?
Vaak is een truss ros nog goed te repareren hoor.
Als het een dolle schroef is kan deze vervangen worden, er zijn diverse filmpjes op Youtube te vinden. Stewmac heeft een erg duidelijk filmpje gemaakt hierover en welk tooltje je nodig hebt.

Het is ff wat werk maar als je handig bent kom je echt heel ver.
Gebroken truss rod, misschien krijg je deze alsnog eruit en kan een nieuwe geplaatst worden zonder toets eraf te halen. Toets eraf halen kan ook dmv opwarmen van het fretboard dmv strijkijzer zodat de lijm zacht wordt en de toets los komt van de hals. Ook daar zijn genoeg filmpjes van te vinden.

Maar goed, daar moet je dan wel zin in hebben en of het het nog voor je waard is.
Life begins at 40 Hz

Kost wat, maar daar betaal je ook voor! :mrgreen:

Bandpage: www.billdisney.nl
Plaats reactie