Het grote Squier JV topic
Het is een tijdje terug dat ik dit topic heb open getrokken... Die P en JB zien er mooi uit Fred!
Ben het wel eens met Stinky zijn opmerkingen eerder in deze draad. Iedereen heeft zijn eigen mening over welke bas of welk stuk gear dan ook. En dat is prima.. moet kunnen en kan interessante discussies teweeg brengen. En mede hierdoor veranderen onze meningen uiteindelijk ook weer (of juist niet). Maar het blijven meningen.. in de wereld van instrumenten zijn feiten nu eenmaal dun gezaaid.
Anyway, iedereen is het geluk wat hij heeft met het instrument/stuk gear van zijn keuze toch gewoon gegunt? Pick up whatever floats your boat and have fun!
Ben het wel eens met Stinky zijn opmerkingen eerder in deze draad. Iedereen heeft zijn eigen mening over welke bas of welk stuk gear dan ook. En dat is prima.. moet kunnen en kan interessante discussies teweeg brengen. En mede hierdoor veranderen onze meningen uiteindelijk ook weer (of juist niet). Maar het blijven meningen.. in de wereld van instrumenten zijn feiten nu eenmaal dun gezaaid.
Anyway, iedereen is het geluk wat hij heeft met het instrument/stuk gear van zijn keuze toch gewoon gegunt? Pick up whatever floats your boat and have fun!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...
wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Kleur is niet origineel, was waarschijnlijk sunburst. Niet de allermooiste spuitbeurt maar heeft wel een bepaalde uitstraling die me bevalt. Hals is wat platter dan mn Fender P en dat vind ik prettig spelen. Moet wel toegeven dat de Fender wat dikker klinkt maar toch pak ik vaker deze mee.
Marten
Marten
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Ik vind het allemaal práchtige bassen, jou JV P in het bijzonder Fred! Jammer dat ik vaak zoveel 'verkeerde' keuzes maak als het op basgitaren kopen aan komt, meestal omdat ik te 'zuinig' ben. Dan had ik nu ook zo'n goede P had kunnen bezitten (naast mijn TeleJazz, want ik heb eigenlijk nog nooit een bas in handen gehad die mijn gevoel van tevredenheid heeft kunnen overtreffen) als ik in één keer de juiste keuze had gemaakt.... (ik heb er ooit één gehad, een mooie witte '62 RI MIJ, maar ja... daar heb ik nu niets meer aan....)
- Freddy Lee
- Berichten: 5937
- Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20
Sorry, ik had je vraag niet gezien.zomnius schreef:Hello,Freddy Lee schreef:Dank je! Mag getest worden
Dat doe ik zeker graag een keer...
BTW
Hoe weet je of je een originele te pakken hebt?
Je kunt het zien aan de afwerking, het logo, het serienummer op de neckplate (JV.....), de strapbutton op de headstock, de reversed tuners, de pots, de pups en de handgeschreven datering op de hals (bij de trussrod).
Ook het verhaal van de verkoper geeft een goede indicatie, voorzover hij/zij op de hoogte is van de historie van de bas.
@Monkey: Rustig rond blijven kijken en geduld hebben, Herman.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
- VanderVeen
- Berichten: 8237
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12
- Freddy Lee
- Berichten: 5937
- Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20
- Freddy Lee
- Berichten: 5937
- Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20
Ik was de slab toets nog vergeten.Freddy Lee schreef:Sorry, ik had je vraag niet gezien.
Je kunt het zien aan de afwerking, het logo, het serienummer op de neckplate (JV.....), de strapbutton op de headstock, de reversed tuners, de pots, de pups en de handgeschreven datering op de hals (bij de trussrod).
Ook het verhaal van de verkoper geeft een goede indicatie, voorzover hij/zij op de hoogte is van de historie van de bas.
Onze Yoda kan het allemaal nog beter vertellen:
Sanders schreef: Het gaat hier dus om een laat 1982, begin 1983 Squier JV '62 Precision Bass, voor de "export market". De productiedatum staat op de halshiel geschreven, maar die laten we er dus mooi op zitten. De Japanse benadering van het Amerikaans origineel van 1960-juli 1962, op een paar details na ziekelijk nauwkeurig.
Specs
- dosse gezaagd maple hals, A-width (42mm breed @ topkam)
- slab-board rosewood toets, met de typische "uitpuilende" afronding aan de headstock, 7.25" radius.
- vintage trussrod met kruiskopregeling
- vintage frets
- clay dot inlays
- 3 piece alder body, exacte contouren van een '62 Fender, inclusief "router hump" aan de neckpocket
- 3 Tone Sunburst finish in dunne polyesterlak (hals is ook polyester)
- vintage threaded brug
- Japans splitcoil element, met shielding plate
- plastic-coated bedrading & japanse potmeters
- 4 ply celluloid slagplaat, na 30 jaar met de kenmerkende krimp.
- 2 messingen "dome knobs", met montageschroef
- "SQUIER" logo, onder de laklaag
- Kluson reverse tuners, zonder infrezingen voor de lipjes
En waarin verschilt dat dan tov het oude origineel
Ten eerste is de lak van polyester (alleen de "Top Line" modellen hadden nitro-lak), en is de electronica van Japanse makelij, zo zijn bvb de polepieces van de pickup gewoon rechte staafjes, terwijl de originelen licht afgeronde topjes hadden, ontbreekt de aluminium "shielding plate" onder de slagplaat zijn er geen schroefgaten te zien waar de mallen op geschroefd werden, geen nail-holes maar wel een paint-stick-afdruk van tijdens het lakken (gebeurde pas vanaf '64), en vooral: er zijn geen kappen of duimsteun meegeleverd. De slagplaat heeft wel gaatjes voor de elementkap, maar niet voor de duimsteun. Voor de rest is het echt zoals een oude Fender, inclusief de "ronde" overgang tussen rosewood toets & maple halshout aan de kop (de ReIssue's van Fender, en Allparts, en... hebben allemaal een rechte overgang), en het gat voor de trussrodschroef loopt ook mooi nog net in het stukje rosewood.
Bouw & feel
Deze bas is gebouwd als een tank, de lak is harde polyester, en perfect aangebracht, ik kan werkelijk geen foutje ontdekken. De burst is mooi evenwichtig aangebracht, en de overgang tussen de kleuren is erg mooi gedaan. De hals heeft een A-width, en is dus ietsjes smaller & dunner dan de B-width, die erg vaak op oude bassen voorkwam. Dit maakt dat de hals erg prettig in de hand ligt, en dat snelle loopjes er zonder veel krampen uitgeperst kunnen worden. De vintage frets (smal & dun) zijn mooi afgewerkt, en vertonen na al die jaren nog steeds geen tekenen van inslijting. Kluson tuners draaien vrij stroef, maar behouden de stemming tot in de eeuwigheid en nog een stuk erna. Enig "minpuntje" is dat de potmeters lijden aan het "Marshall-syndroom", namelijk dat ze al draaien vanaf je ertegen blaast. Als ik aan een potmeter wil draaien, heb ik graag dat ze een beetje weerwerk bieden. De actie kan extreem laag afgesteld worden (dit heb ik ook gedaan Jack ), met als gevolg dat je nu over de hals vliegt
Klank
bomBAStisch!!! Ik heb hier een eigen versie van de '62P bas, met C-width hals, en Seymour Duncan Ant.I element, die iets meer output geeft en wat donkerder klinkt dan de JV, maar klankgewijs staat deze JV als een huis. Mooie gebalanceerde klank, met genoeg definitie als je tegen de brug aan speelt (nee Wombatboter, een brugelement is niet altijd nodig, mits wat vingervaardigheid krijg je hier ook genoeg mids uit ), en een heerlijke vintage Motown-ronk als je meer richting de hals speelt. Met plectrum komen die stuwende P-bas mids echt naar voren. Een kwaaltje waar wel meer Fender-achtigen aan lijden is een dead-spot op de 5e tot 7e positie op de G snaar, maar dat is hier niet het geval, een piano-achtige sustain & "sprankel" die echt LANG blijft nazinderen. Door de slabboard rosewood toets klinkt deze bas iets donkerder & mellow dan een mapleneck P, maar het Japanse element, dat vrij veel hoog geeft (500K potmeters misschien) trekt het zichzelf mooi in balans.
Is het zijn prijs waard
Jammer dat de JV's gehyped worden door handelaars en andere gelukzoekers, waardoor je al erg veel neertelt voor het feit dat er "JV" op de neckplate staat, maar als ik het geld opzij had liggen, zou ik er direct ook eentje kopen. Sommige mensen hebben die psychische "klik" dat het woordje "squier" op de headstock automatisch een inferieuriteitsgevoel triggert, maar dat is bij JV's absoluut niet waar. Ik wik m'n woorden, maar de kans is erg groot dat de(ze specifieke) JV een American ReIssue of zelfs een vintage exemplaar naar huis speelt zowel qua feel, bouwkwaliteit als klank. Deze bassen komen uit de tijd dat Fender USA op apengapen lag na het CBS-debacle, en ze werden toen geprofileerd als "the best of the best", tezamen met de "Fullerton ReIssues" uit de USA. Ze waren destijds ook niet echt goedkoop in aanschaf (de nominale waarde zou nu rond de 900€ liggen). Als ik zou mogen kiezen tussen een standaard Fender USA of een JV uit dezelfde periode, zou ik instinctmatig een JV kiezen.
Dus: heb je het geld, wil je een enorm goede bas, met vintage vibe & feel, en je ziet een JV voorbij komen: direct erop springen. Ik hoop van ganser harte dat Jack nog een lang & voorspoedig leven tegemoet gaat, gevuld met veel plezier & genot, maar als de tijd van gaan dan toch gekomen is, hoop ik dat hij deze reviewer niet vergeten is in z'n testament
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
- Freddy Lee
- Berichten: 5937
- Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20
Leuke site voor de JV fanboys: https://stratomaniac.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...