Review Ampeg V4BH (uit 2000)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Review Ampeg V4BH (uit 2000)

Bericht door Chino »

Inleiding:
Na zo’n drie jaar met tevredenheid over een London City Sherman 300 te spelen (zie ook mijn review van de LC) kwam ik in een studio de AmpegV4BH tegen. Eens uitgetest en het was gelijk net iets meer mijn smaak. Meer karakter, meer pit en tegelijk het heerlijke buizengeluid.
Toen de versterker na een paar maanden te koop werd aangeboden, heb ik snel contact gezocht en een aantal andere spullen verkocht om de Ampeg te kunnen betalen.
Het gaat om een Ampeg V4BH uit begin 2000. Kleine broer van de SVT classic. Niet te vergelijken met de oude V4, heb ik begrepen.

Specificaties
Handleiding en specificaties zijn zo te googlen. (overigens bijna precies dezelfde specs als de nieuwe V4B)
Voor de volledigheid toch even een samenvatting:
- 100 watt bij 4 of 8 ohm
- Speakon aansluiting
- Gewicht: ergens tussen de 22 en 24 kilo (iets zwaarder dan mijn Fender Bassman 410 neo cab).
- Gain, Bass, Mid, Mid frequentie knop (5 standen), Treble, Master. En nog twee drukknoppen voor extra (sub) bass of extra hoog.
- 4 eindbuizen zaten KT66 in bij aanschaf, deze zijn vervangen voor 6L6gc’s.
- Twee pre-amp buizen, dan nog een driver buis en een fase buis? In elk geval vier kleine buizen.
- DI. Bij die van mij heeft de master volume knop invloed op of er geluid uit de DI komt. Master uit, dan geen geluid. Denk dat de DI dan na de eindtrap zit. DI is overigens zeer bruikbaar. Daarover straks meer.

Eerste indruk
Stevig en degelijk gebouwd. Klassiek uiterlijk. Heerlijk helder, gedefinieerd geluid met een eigen karakter. En gaat knetterhard! (daarover straks meer)

Constructie
Stevig, degelijk, zwaar, lomp en goed. Toch voor deze zekerheid een passende flightcase gekocht bij Thomann. Dit vanwege het touren.

Sound
(Altijd lastig om te beschrijven, omdat het bij geluid m.i. ook om gevoel/emotie gaat.)
Vooraf: ik speel op een Squier VM Telebas. Potmeters vervangen (1000k of 1 meg pots ipv de 500k pots die veel mensen er in doen, geen idee overigens of het uitmaakt), brug vervangen, stemmechanieken vervangen. Een bas met redelijk wat sublaag en prikt goed door de mix.
Daarnaast hou ik van buizenversterkers. Ik vind dat er best een aantal goede transistor versterkers zijn (bijvoorbeeld de Glockenklang Heart-rock), maar bij de meeste heb ik altijd het gevoel van net niet of verschrikkelijk.

Goed dan door. Sound van de V4BH in combinatie met de bas: warm buizengeluid, helder, vol, heel veel druk. Klein beetje smerig. Maar niet gelijk een ruig randje. Kan wel. Veel karakter. Helemaal in vergelijking met de London City. De LC is wat braaf. Erg clean. Met de Ampeg gebeurt er ‘iets’. Zoals een vriend van me (een drummer) zei: ‘’alsof iemand je in je lever trapt’’.
Ik heb een paar jaren geleden over een SVT gespeeld. Kreeg er in eerste instantie geen goed geluid uit. Bleek dat ik ook verkeerd met de knoppen omging. Moest meer de master open en de gain minder op voor ‘mijn geluid’. Later nog eens een over een gespeeld, was een stuk beter, maar niet onder de indruk. Ik vind de V4BH meer bruikbaar. Een wat geconcentreerder geluid.
De 5 standen knop doet ook erg leuke dingen. Maar stel zelf de amp redelijk neutraal in. Voor mij precies goed.

De DI geeft een heerlijke buizenkleuring aan het signaal. Werkt dus wel in combinatie met de master. Master kan niet dicht, want dan komt er geen geluid meer uit de DI. Ik weet niet of dit standaard is of alleen bij mijn exemplaar.
DI is erg bruikbaar. Bijvoorbeeld tijdens de laatste clubtour. Heb alleen de ingebouwde DI gebruikt, geen MIC. Voor festivals schijnt mijn bas nogal veel sublaag te geven, dus heeft de geluidstechnicus er graag een mic bij (naast de DI).
Ik vind de amp beter combineren met mijn Fender Bassman 410 neo cab dan een Ampeg svt410he. De Fender is meer helder en meer gedefinieerd. De Ampeg geeft meer laag, maar is ook meer wollig.
De Fender geeft niet veel sublaag (je kunt wel de basknop open draaien op de amp, dan is het meer), maar ik vind dat ook niet bruikbaar op podia met PA.

De V4BH gaat echt belachelijk hard. Ik heb de afgelopen tijd veel shows gespeeld. Clubshows, kleine tot grote festivals (o.a. Paaspop) en altijd voldoende volume. Hoeft nooit vol open. Ik speel met oordoppen in en een drummer die niet belachelijk hard, maar ook niet zacht slaat. We maken Indiefolk, met wat punkinvloeden.

Volgens mij is de Amp geschikt voor diverse stijlen. Het is niet alleen een rock amp, wat sommigen denken.

Betrouwbaarheid
Is zo’n 14 jaar oud. Heb hem nu ruim een half jaar. Na een paar maanden vertoonde de amp kuren. Bleek een buisvoet los te zitten. Daarnaast buis vervangen en de kt66 buizen zijn vervangen voor 6L6gc buizen, zoals er origineel inzaten. Bias opnieuw ingesteld. Klinkt sindsdien een stuk beter, dus extra blij.

Conclusie

Positief
- Karakter (moet je van houden)
- Heerlijk buizengeluid, wat word ik er altijd blij van!
- Voldoende power voor de meeste situaties. Zo niet, ga a.u.b. zachter spelen, want het slaat nergens op… ;)
- Bruikbare DI met buizenkleuring!
- Dankzij 5 standen schakelaar tal van mogelijkheden om jouw geluid er uit te halen

Negatief
- Karakter (moet je van houden)
- Komt in het sublaag via cab mogelijk wat te kort voor sommige mensen
- Aanschafprijs is ‘best flink voor 100 watt’ en je komt ze erg weinig tegen op de tweedehandsmarkt

Hoop dat een beetje heldere review is. Als er vragen zijn: zet hieronder. PB-en mag ook.
Andere ervaringen, reviews zijn natuurlijk net zo goed welkom.
Laatst gewijzigd door Chino op 19 okt 2014, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Goede review, Chino! :thumbsup:
Ik krijg zomaar weer GAS voor een buizenamp. Alleen dat gewicht :facepalm:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Jack

Bericht door Jack »

Echte kerels malen daar niet om Fred. 8)
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Freddy Lee schreef:Goede review, Chino! :thumbsup:
Ik krijg zomaar weer GAS voor een buizenamp. Alleen dat gewicht :facepalm:
Bedankt!
Gewicht is inderdaad best wat, alhoewel een cab al snel meer weegt. In de praktijk helpt er vaak iemand mee met sjouwen. En tis een goede stimulans voor een beetje kracht training :wink:
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Heb ook zin in de nieuwe V4B.

Mocht je de Sherman nog hebben.... Dan lijkt het me toch een keeper.... Mooi clean is niet lelijk. En waarschijnlijk zitten er in de voortrap wat AU7's (ECC81). Die kun je wisselen voor AX7 / ECC83's . De ECC81 heeft (dacht ik) 60% gain waar de ECC83 100% gain heeft.

Dat zal de Sherman wat meer laten leven denk ik.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Nee heb de sherman helaas niet meer. Te weinig geld voor twee amps.
En mooi clean is zeker fijn! Keuze was lastig. Maar de ampeg is toch meer wat ik momenteel nodig heb.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Wat betreft de eq. De bass knop boost of cut de 40 hz! Waarschijnlijk zit daar de teveel sub voor onze geluidsman, want ik booste hem een beetje. Dat in combi met mijn bas. We gaan kijken of het beter wordt als we de bass cutten en de mid frequentie schakelaar op stand 1 zetten (220 hz) en die boosten. Kortom nog even verder sleutelen.

De les hiervan: leer de eq goed kennen van deze amp!
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Nog wat verder gestoeid met de eq. Bij mijn telebas moet de vijfstandenschakelaar op 3 (iets van 800 hz) en de mid knop op -15 / half zeven. Anders wordt het laag te modderig. (samen met geluidsman uitgevogeld)
Met de CV P krijg je met alles neutraal die typische ampeg + p-bass sound. De bas is dunner in haar geluid dan de telebas.
Nog steeds bijzonder blij en tevreden met de amp. :cheer:
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Zo'n Telebas geeft natuurlijk ook een hoeveelheid (sub)laag van jewelste... :D

Buizenversterkers blijven te gek! Zou ook nog wel eens zo'n Ampeg aan de tand willen voelen, vooral die DI na je buizen is érg prettig.
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Woensdagavond met de v4bh over een oudere ampeg 410he gespeeld met mijn CV P ; klinkt toch niet zo wollig als eerder. Best helder en mooi donker. Wellicht verschil met de CV en de Tele.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Misschien beter pickup in je Telebas?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

De telebas humbucker (fender element, zit ook in diverse fender bassen) geeft meer laag mee dan bij een p-bas.
Maar deze ampeg was een 200 watt versie ipv de meestal 500 watt speaker cabs van tegenwoordig.
Ik denk dat daar het verschil in zat.
Nu ik een markbass 8x10 heb kies ik ook liever voor de CV p-bas. wat meer definitie. Terwijl met de fender 4x10 neo ik echt liever de telebas bespeelde dan de CV.
Kortom: speakercabs bepalen ook het een en ander.

Tot nu toe mijn keuze bij verschillende combinaties:
Ampeg v4bh met nieuwere ampeg cab's, tracé elliptielliot cabs of markbass 8x10: CV p-bass
Ampeg v4bh met fender neo cab, oude Warwick 4x10 (geel randje) of oudere ampeg cab: telebas.
London city sherman 300 met ampeg 410hlf: telebas!
Hartke of ashdown cabs (vaak in oefenruimtes) bij ampeg v4bh: beide bassen kunnen.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Misschien is een Bill Lawrence Q filter dan handig in je telebass.

https://www.wildepickups.com/Q-filter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Muziekschuur schreef:Misschien is een Bill Lawrence Q filter dan handig in je telebass.

https://www.wildepickups.com/Q-filter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wordt me te duur. En ik vind het sublaag niet zo'n probleem. het past bij sommige stijlen erg goed en ik kan het iets temperen met de amp.
En ik heb ook nog een equalizer pedaal.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Plaats reactie