fulltube poweramps?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

Bericht door riotriot »

Ik ben anders blij met mn oordoppen.. vooral als ik Herder ga kijken :dance:
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

hehehehe, was toch wel redelijk te doen vrijdag, volgens mij viel het nog aardig mee ;)
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

+/- 600 watt buizenpower hier en het spul wordt ook behoorlijk gebruikt, nooit klachten gehad. (we hebben gelukkig wel een eigen geluidsman)
Met m'n andere bandje heb ik meer dan genoeg aan een 1x15 140 watt combo...

Muziekstijl en bandsamenstelling maakt veel uit ivm power wat je nodig bent.
Metal moet beuken anders haal je een groot deel van het "gevoel" weg...

Ik heb Meshuggah een keer live gezien en dat viel me behoorlijk tegen (100% Line 6, geen amps op het podium)
Superheftige band met snoeiharde nummers, maar het komt (kwam) Live bijna lief over...
Aan de andere kant: Mark knoflook ook live gezien en dat kwam wel lekker over, lieve liedjes maar wel met buizenbakken die staan te springen op het podium.

Ook een grote +1 voor Mr. Lee: Onze gitaristen spelen over 85 watt amps door 4x12 kasten, dat doet zeer aan de oren. (maar klinkt wel erg lekker)
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

[quote="Muziekschuur"]Ik heb nog zo'n stereo amp liggen. Een Amplimo v.d. Veen ontwerp. Er is nog 1000 euro aan ringkern trafo's nodig. De rest is al klaar....
Maarre..... Zo'n ding is qua transport een ramp....

-------------------------------------------------------------------------------------------------------


Welk type versterker-ontwerp is dat , van Menno van der Veen , dat door Amplimo wordt geleverd ?
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Yup.

2x100 watt. De laatste keer dat ik informeerde was de 2x 100 watt niet meer leverbaar. Ik heb de buizen en prints klaar...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Leuk weetje: Menno van der Veen en Dolf Koch zijn ooit samen begonnen met buizenversterkers. Koch is op een gegeven moment voor zichzelf begonnen omdat hij zich meer op gitaarversterkers wilde richten. Van der Veen houdt zich voornamelijk bezig met hifi versterkers.
Over de ringkern transformators: heb een keer gesproken met de maker van Marble amps. Hij is niet zo weg van ringkern trafos, ik dacht (maar kan het mis hebben, lang geleden) vanwegen de klank. Ringkern zouden wat te hifi klinken. Kan zijn voordelen hebben tenzij je een bepaalde vintage klank wilt hebben.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Yup.

Ik heb diverse vintage versterkers voor center of mono. Dat stereo blok is hifi of voor 2x wet. (W-D-W).
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Goose schreef:Leuk weetje: Menno van der Veen en Dolf Koch zijn ooit samen begonnen met buizenversterkers. Koch is op een gegeven moment voor zichzelf begonnen omdat hij zich meer op gitaarversterkers wilde richten. Van der Veen houdt zich voornamelijk bezig met hifi versterkers.
Over de ringkern transformators: heb een keer gesproken met de maker van Marble amps. Hij is niet zo weg van ringkern trafos, ik dacht (maar kan het mis hebben, lang geleden) vanwegen de klank. Ringkern zouden wat te hifi klinken. Kan zijn voordelen hebben tenzij je een bepaalde vintage klank wilt hebben.
Ik denk juist dat gebruik van ringkern-trafo's voor basgitaar-gebruik zeker wél voordelen heeft. :wink:
De dempings-factor van buizenversterkers zijn al ronduit klote , dus gebruik maken van ringkern-trafo's , welke een veel lagere inw. weerstand hebben , zal hier een klein pietsie ten goede komen.
Op de scope zie je dat lage frequenties er ook minder verminkt doorheen komen. :wink:
Het rendement is bovendien ook hoger.

Het enigste kleine "nadeeltje" is de hoge inschakel-stroom , wat vervelend is bij voedings trafo's
van 500W en hoger.
Een flinke NTC van slechts een paar Ohm , verhelpt dat meteen .
Qua "nostalgische looks" zijn 't natuurlijk gedrochten als ze in 't zicht zitten i.g.v. HiFi apparatuur.


Hoe een enorm zware rinkern-trafo als U.T. voor een zeer zware basversterker ( 300 - 400 W) zich zal manifesteren , kan ik niet zeggen ( dat heb ik zelf namelijk nog nooit geprobeerd ).

Het zou dan heel misschien kunnen dat stroompieken vanwege de grotere kern , de eindbuizen kunnen laten sneuvelen :? ??
Misschien heeft iemand hier wel ervaring mee ????
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Bericht door NURZE »

donk schreef:
riotriot schreef:Te harde muziek, daar heb je oordoppen voor toch? Anders hebben die geen functie meer. :wink:

Muziek luisteren doe je thuis, muziek voelen/beleven doe je met oordoppen in op standje brown note!
Oordoppen? "Vroeger" had je bij Godflesh meer aan 'n nierband of iets degelijks. :jam:

GODFLESH <3
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

MR. LEE schreef:
Goose schreef:Leuk weetje: Menno van der Veen en Dolf Koch zijn ooit samen begonnen met buizenversterkers. Koch is op een gegeven moment voor zichzelf begonnen omdat hij zich meer op gitaarversterkers wilde richten. Van der Veen houdt zich voornamelijk bezig met hifi versterkers.
Over de ringkern transformators: heb een keer gesproken met de maker van Marble amps. Hij is niet zo weg van ringkern trafos, ik dacht (maar kan het mis hebben, lang geleden) vanwegen de klank. Ringkern zouden wat te hifi klinken. Kan zijn voordelen hebben tenzij je een bepaalde vintage klank wilt hebben.
Ik denk juist dat gebruik van ringkern-trafo's voor basgitaar-gebruik zeker wél voordelen heeft. :wink:
De dempings-factor van buizenversterkers zijn al ronduit klote , dus gebruik maken van ringkern-trafo's , welke een veel lagere inw. weerstand hebben , zal hier een klein pietsie ten goede komen.
Op de scope zie je dat lage frequenties er ook minder verminkt doorheen komen. :wink:
Het rendement is bovendien ook hoger.

Het enigste kleine "nadeeltje" is de hoge inschakel-stroom , wat vervelend is bij voedings trafo's
van 500W en hoger.
Een flinke NTC van slechts een paar Ohm , verhelpt dat meteen .
Qua "nostalgische looks" zijn 't natuurlijk gedrochten als ze in 't zicht zitten i.g.v. HiFi apparatuur.


Hoe een enorm zware rinkern-trafo als U.T. voor een zeer zware basversterker ( 300 - 400 W) zich zal manifesteren , kan ik niet zeggen ( dat heb ik zelf namelijk nog nooit geprobeerd ).

Het zou dan heel misschien kunnen dat stroompieken vanwege de grotere kern , de eindbuizen kunnen laten sneuvelen :? ??
Misschien heeft iemand hier wel ervaring mee ????
Heeft niet Hevos ringkern trafos in z'n 400w amps zitten?
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

weet ik niet, heb ze hier nog niet ter rep. aangeboden gekregen
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Klopt als een bus, Hevos is niet meegegaan met de geschakelde voedingen die nu zo gehyped worden en gebruikt ringkern trafo's :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

Weber gebruikt volgens mij ook ringkern trafo's in de mywatt amps.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Rieno schreef:Klopt als een bus, Hevos is niet meegegaan met de geschakelde voedingen die nu zo gehyped worden en gebruikt ringkern trafo's :)
Waar ze dan hartstikke gelijk in hebben . :wink:
Schakelende voedingen zijn qua degelijkheid en betrouwbaarheid stukken minder als conventionele voeding-schakelingen , en reparaties daaraan zijn bovendien duurder , complexer, tot niet zelden uit economisch oogpunt, geen haalbare kaart meer. :|
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

@marc dus toch wel iets mis met jullie geluid?

https://m.telegraaf.nl/opmerkelijk/artic ... e-hardrock" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien is het wat voor jullie gitaristen om met 1 stack ipv 2 te spelen en ook met een powersoak oid te gaan spelen. Ik had je dit al voorspelt. Je zal het tegenwoordig alleen maar meer en meer tegen gaan komen. Podia zijn nu eenmaal gebonden aan millieu-eisen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie