Nieuwe aanwinst fretloos: vragen en spelen!

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
G8
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 apr 2006, 22:00

Nieuwe aanwinst fretloos: vragen en spelen!

Bericht door G8 »

Hoi
van een forumgenoot (Andy bedankt!) heb ik gisteren een fretloze bas gekocht: Cort B4FL.
Hele mooie gitaar, echt klasse. Dacht dat ik helemaal geen fatsoenlijke noot eruit kreeg, maar dat valt heel erg mee. Ik speel gelukkig al enkele jaartjes.
Toch heb ik een paar vraagjes:
- ik zou me kunnen voorstellen dat je niet gewone snaren erop mikt. Ik ben altijd fan geweest van Elixir Nanoweb (coating) snaren, echt toppie op de gewone basgitaar. Welke zouden jullie me aanraden voor de fretloze? Andy had hele mooie zware zachte erop liggen. Van D'addario. Ik vraag hem nog precies welke, maar heeft Elixir ook van die zwarte? Kon ze niet zo vlug vinden... Of anders? graag jullie advies.
- ik speel nu vooral met de fretloze de nummers van de band, en het eigen werk natuurlijk. Het spelen bevalt heel erg goed. Maar zijn er op het web (youtube?) of anderszins, goede oefeningen te vinden die specifiek je fretloze 'skills' verbeteren?
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

hoe is je positiespel?
het helpt imho ontzettend met je intonatie als je die techniek al in je vingers hebt zitten.

voor de rest veel uren op de bas maken: al je gewone oefeningen en dingetjes blijven doen en nu aanvullen met wat meer aandacht voor je phrasering en het maken vd noten want je hebt nu véél meer mogelijkheden op die bas.
probeer eens verschillende mates van vibrato uit, leer de hoeveelheid "mwah" beheersen door je aanslag en plek van aanslag te variëren.

en natuurlijk kun je nu ook wat vaker fretless nummertjes van verschillende bassisten beginnen uit te zoeken, zo breid je je fretless vocabulaire langzaam uit.

succes en veel plezier!

ps: ik ben groot fan van de Elixir snaren maar op de fretless vind ik ongecoate staal/nickel snaren beter werken.
omdat ik toch altijd iets minder op de fretless speel dan mn andere bassen, maakt de levensduur mij niet zo veel uit.
Gebruikersavatar
G8
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 apr 2006, 22:00

Bericht door G8 »

Stinky schreef:hoe is je positiespel?
het helpt imho ontzettend met je intonatie als je die techniek al in je vingers hebt zitten.

voor de rest veel uren op de bas maken: al je gewone oefeningen en dingetjes blijven doen en nu aanvullen met wat meer aandacht voor je phrasering en het maken vd noten want je hebt nu véél meer mogelijkheden op die bas.
probeer eens verschillende mates van vibrato uit, leer de hoeveelheid "mwah" beheersen door je aanslag en plek van aanslag te variëren.

en natuurlijk kun je nu ook wat vaker fretless nummertjes van verschillende bassisten beginnen uit te zoeken, zo breid je je fretless vocabulaire langzaam uit.

succes en veel plezier!

ps: ik ben groot fan van de Elixir snaren maar op de fretless vind ik ongecoate staal/nickel snaren beter werken.
omdat ik toch altijd iets minder op de fretless speel dan mn andere bassen, maakt de levensduur mij niet zo veel uit.
Dankje...
positiespel is goed, voor mijn gevoel. Speel bijna 25 jaar basgitaar en heb altijd ruime aandacht gehad voor settings en positie. Dat is denk ik ook waardoor het me reuze meeviel. Ik dacht dat ik er veel meer moeite mee zou gaan hebben. Ik zag al een mooie thread voorbij komen speciaal aan fretloze nummers. Mooi! Paul Young vind ik als popmuziek erg mooi, en Fish de cd van Vigil in the wilderness of mirrors. Jammer dat ik zo slecht in uitzoeken ben. Kun je staal/nickel gewoon gebruiken op de hals? (oei domme vraag). Ik heb volgens mij nu nylon gecoate.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

geen domme vraag hoor: mij hebben ze vroeger ook altijd gezegd dat je beter flats kon gebruiken omdat anders je toets binnen de kortste keren zou verslijten.

nu weet ik dat het eigenlijk een beetje bullshit is wat de ernst vd slijtage betreft en ik weet inmiddels ook dat de toon die ik, en jij wss ook, in het hoofd hebben als we aan fretless denken oa komt door het gebruik van rounds.

één vd nummers waar ik persoonlijk veel van geleerd heb wat fretless betreft is Words van The Christians: de lijn van Pino op die plaat zit vol met typisch Pino-dingetjes die eigenlijk al langzaam zijn verworden tot standaard fretless bas licks.
maar er zijn natuurlijk tig nummers te bedenken waar je veel van kan opsteken als fretless bassist.

ik ben écht geen geweldige fretless bassist, zeker niet als ik naar gasten als Geert en Barend kijk, maar ik kan me redden en ik geef les in Heerlen dus als je me nodig hebt, geef me een belletje.
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2093
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

G8 schreef:Maar zijn er op het web (youtube?) of anderszins, goede oefeningen te vinden die specifiek je fretloze 'skills' verbeteren?
Een goede oefening om je intonatie verbeteren is het meespelen met drones, dit kunnen ook losse snaren zijn. Probeer dat eens in het donker of met je ogen dicht zodat je puur op gehoor speelt en niet op je ogen.

Verder qua snaren: flatwounds op een fretloze is het niet (voor mij althans). Je hebt juist die sustain nodig tenzij je meer een contrabas-achtig geluid wilt dan kan het wel werken. Net als Stinky vind ik ongecoate snaren beter werken.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Qua snaren op een fretloze bas ben ik fan van de d'Addario CL nickel serie. Lekker goedkoop en klinken uitstekend. Ik heb een hekel aan die zwarte gecoate snaren en aan flatwounds. Die zingen veel minder. Ook stalen snaren vind ik minder,op fretloos, maar dat is smaak, denk ik.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Nickels zijn minder slecht dan stainless voor je toets. Voor de rest is het een kwestie van smaak.

Wat spelen betreft: hoe verder je de nek op gaat en op een gewone bas de frets steeds dichter op elkaar zitten, hoe meer de dikte van je vinger en daarmee de positionering een rol gaat spelen. Ten opzichte van de lijn/dot speel je rond de derde, vijfde en zevende fret posities anders dan voorbij de twaalfde.

Bij mijn eigen fretless moet ik op het octaaf zorgen dat de rand van mijn vinger precies op de dot zit, maar bij de eerste paar dots (3,5,7) moet het midden van mijn vinger precies op de dot om zuiver te spelen. In de hoge regionen is je positionering dus echt anders dan in de lage. Hou daar rekening mee anders speel je voorbij het octaaf snel vals al kun je dit maskeren door wat vibrato toe te voegen aan je spel. Na een tijdje hoef je er trouwens niet meer bij na te denken als het goed is.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Of nickels minder slijtage op je toets geven dan stainless zou ik niet durven zeggen.
Ik denk dat dat afhankelijk is van je speelstijl.
Zelf heb ik een voorkeur voor roundwound nickels op een fretloze bas, stainless vind ik te luid in de boventonen.

Een tijdje terug heb ik D'Addario ETB92 Nylon Tapewound snaren op m'n 4 snaar gelegd om eens te proberen.
Speelt lekker, vind ik, maar ik speel graag op flatwounds. Wel wat jazz-achtiger, voldoende volume, iets milder hoog.

Afbeelding
Poging om 15 jaar toetsslijtage van nickel round wounds te fotograferen.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

is je toch redelijk goed gelukt Peach.
maar idd, 15 jaar met rounds spelen, op een "zachte" rosewood toets notabene, dan valt de slijtage idd reuze mee.
ik neem aan dat je de toets ook nog niet hoeft te vlakken of dat je op sommige plekken extra buzz ervaart?


Een goede oefening om je intonatie verbeteren is het meespelen met drones, dit kunnen ook losse snaren zijn. Probeer dat eens in het donker of met je ogen dicht zodat je puur op gehoor speelt en niet op je ogen.
da's een héle goeie tip!
tis eigenlijk een essentiële oefening voor de fretless bassist en het kan tegelijkertijd ook een hele muzikale oefening zijn, iets wat niet altijd vanzelfsprekend is met technische oefeningen.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

@ Stinky

Vlakken leek me niet nodig, de nylon flatwounds speel ik op de ingesleten toets.
Geen buzz op de toets te horen, de brugintonatie is vergeleken met de oude snaren, hier en daar een miniem beetje aangepast.
Gebruikersavatar
G8
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 apr 2006, 22:00

Bericht door G8 »

bedankt allemaal voor de opmerkingen en reacties!
Gebruikersavatar
Moonshipbassist
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2014, 11:55

Bericht door Moonshipbassist »

Zolang je je fingerboard goed verzorgt blijft de schade van roundwounds minimaal. Elke keer dat ik snaren vervang op mijn fretless Warwick smeer ik eerst een laag lemon oil over de fingerboard en dat zorgt voor dat extra beetje bescherming. Ik zet er altijd Ernie Ball coated slinky's op van stainless steel en diepe groeven vind ik niet op mijn fingerboard, waarschijnlijk mede doordat ik zeer licht speel met mijn frethand. De bas kwam zelfs geleverd met stainless steel roundwounds op.

Echt oefeningen specifiek voor fretless heb ik zelf nog niet gevonden maar een goede hint die ik je kan geven is speel op gehoor. Wanneer ik hoger op de nek speel en ik fixeer me op de dots op de zijkant van de neck merk ik dat ik vaak vals speel, maar als ik op gehoor speel en niet teveel focus op mijn vingerposities krijg ik er een beter geluid uit. Zoals eerder gezegd in dit topic verschilt de positie t.o.v. lager op de nek.
Gebruikersavatar
G8
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 apr 2006, 22:00

Bericht door G8 »

nogmaals bedankt voor de informatie. Inmiddels ben ik wat weken verder en ben ik nog altijd blij met de fretloze bass, maar ik mis een beetje een sprankelende sound in de snaren.
Ik wil jullie advies dus volgen: bij voorkeur Nickel, geen Steels, Nylons oid.
Liever ook geen coating, toch?
En dan liever pure rounds, toch?
Advies van Unlord: d'Addario CL nickel serie. De CL serie vind ik, maar zou het deze kunnen zijn: D'Addario ENR71 Regular light ?
Of zijn er andere goede adviezen?
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arretje
Berichten: 646
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:11

Bericht door Arretje »

Sunbeams zijn top!
Plaats reactie