Laten we eens een upright proberen...

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Achterkant van de hals :

Het van lak verstoken, ongedekte gedeelte een aantal keren in de lijn-olie gezet .
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 25 aug 2015, 06:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Bernardduur schreef:Ik zou de preamp wel even aanpassen naar een met een hogere ingangs impedantie dan die van Albert. De Piezo werkt gewoon een stuk beter als je daar rekening mee houdt
De pre-amp valt moeilijk aan te passen , omdat het een miniatuur printje is in SMD-techniek/componenten.

Er valt echter wel wat door te meten natuurlijk , en de ingangsimpedantie is fabrieks-af al 1 Meg aan de ingang van een TL062C ic'tje
Voor een kristal-element is dit gewoon een standaard waarde , en dus goed !

Het printje is bestekt met 2 ic'tjes , een aantal weerstandjes en condensatortjes en elco'tjes ,
dit alles in SMD-uitvoering , wat het voor mij een beetje lastig maakt om 't op schema te gaan zetten , omdat m'n ogen niet zo scherp meer zien , en alles zóóó ontzettend miniatuur is ( en met name de lettertjes/cijfertjes op die componentjes )

Ik zal voor het cosmetische aan dit printje nog een tweetal draadjes om-solderen , omdat er hier in de produktie een foutje ingeslopen is : Op de print zit de ground met een rood draadje - , en de
+9 Volt met een zwart draadje gesoldeerd .
Het maakt voor de werking natuurlijk niks uit , maar het is ( voor mij ) gewoon geen pan . :wink:
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

De uitgangsimpedantie van een piezo element is een veelvoud van 1M; een 1M input zal de piezo dus neerladen en de bas / mids minder aanwezig maken en het hoog wat meer eruit doen springen.

Maar goed, het zal verder gewoon prima klinken hoor :).
Gebruikersavatar
bassertoon
Berichten: 116
Lid geworden op: 27 nov 2006, 21:54

Bericht door bassertoon »

Ik heb ook zo'n VE-500 Harley Benton apparaat via Thomann gekocht en vindt hem het geld wel waard.
Ik heb de verbeteringen op Bassplayer uit de link op de startpagina van dit topic doorgeworsteld en een deel ervan doorgevoerd.
Ik heb hem nu 2 jaar en speel er tot nu toe alleen thuis op, Jamie Cullum, Norah Jones, Sting/Police dat soort werk.

Nu zit ik te denken over nieuwe snaren en voor een basgitaar weet ik wel wat ik wil, maar voor de contrabas heb ik geen idee.
Wat opval is dat er setjes zijn vanaf €80 bv D'Addario tot >> €400,= bv Thomastik en stalen snaren met stalen of kunststof kern en nog een hele hoop andere combinaties en varianten. Met de piezo pick-up in /onder de kam is staal geen must lijkt mij?

Nou is mijn vraag wat is voor alleen plukken voor pop/jazz repertoire een goede (of goed genoeg) soort snaren.
En wat te kiezen uit light/medium/heavy varianten van een merk?
Weet iemand wat er standaard op zit of is dit helemaal geen merk :?
Status Eclipse 5 string
Status Energy fretless 5 string
Techamp TVM 600 + 2stuks 12+10+H + 2x10"+H zelfbouw
Trace commando 10
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

geen idee wat 'r op zit,

maar koop maar NIET die snaren van Harley Benton ( zwart met blauw pakkie )
want dat is helaas veels te stugge troep .
Bovendien geeft dan de E-snaar alleen maar boventonen door via de piëzo .
De snaren die er fabrieks-af opzitten zijn namelijk van heel andere makelij :!:

Ik sta dus ook volledig open voor een goed advies voor vervangings-snaren :|

De Harley Benton EUB-500 bevalt me wel prima ( met wat hele kleine aanpassingen )
en klinkt perfect !
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Op mijn EUB (Aria SWB-04) heb ik volgens mij Thomastic Superflexible snaren liggen, die klinken wel fijn en zijn niet te stug.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Mooi zo , dan zal ik die gaan bestellen . :wink:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Opmerkelijke verbetering van de sustain van de Harley Benton EUB-500 :

Ik heb onlangs bij de lokale machine-fabriek twee ijzeren schijfjes laten draaien met een diameter van 55 mm en een dikte van 6 mm , en in het midden een gaatje van 4 mm .
( die jongens zijn d'r zo mee klaar en 't kost een drol :mrgreen: )

Deze schijfjes netjes zwart gespoten en met zwarte schroeffies aan weerskanten van de krul gemonteerd . ( staat netjes en vallen niet eens op )

Door deze kleine gewichtjes is de sustain van de bas opmerkelijk toegenomen .
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Bericht door klaasvaak »

@ Mr. Lee: Hoe klinken de snaren op je EUB? Mijn NS-design heeft nl nieuwe snaren nodig.
Momenteel vind ik er veel hoog en weinig warmte uitkomen, ik speel altijd met de tone-knop dicht. Maar dan ben ik de dynamiek kwijt.
Zouden de Thomastics die Jimb aanbeveelt dit op kunnen lossen?
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Ik denk eerlijk gezegd dat andere snaren dan de standaard hier niet een hele wereld van verschil opleveren mbt de laag-weergave ( dat vermoed ik :? )

Ik denk dat het voor-versterkertje van een zelfde ontwerp is als in die EUB500
( made in china ) , gezien die 2 knoppies voor volume en toon .

Je kunt eerst even proberen om ONDER het piëzo-element een uitgeknipt reepje uit een rubber Vileda huishoud-handschoen te plaatsen .

Ik heb nog steeds de standaard snaren er op zitten ,want ik ben 'r nog steeds niet aan toe gekomen ,
maar als deze over een tijd slecht gaan worden , dan ga ik wel over op die Thomastics.

Ik ben momenteel zéér teverden over die HB EUB500 , en zeker na die mods die ik 'r op heb losgelaten .

( Ze hebben 'm trouwens dit jaar zomaar effe 150 euro duurder gemaakt , zag ik :? )
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Bericht door klaasvaak »

Mr.Lee, bedankt voor je reactie. Ik ga ermee aan de slag.
Zou de rubber onder de brug zoveel uitmaken? Ik las bij jouw wel, ik zal eens kijken bij een toekomstige snarenwissel.

Nogmaals Dank.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

niet direct pal onder de brug , maar tussen het piëzo-element en de kast heb ik dat rubberen-strookje geplaatst . :wink:

De hoge boventonen worden dan wat ondergeschikter aan de lage ondertonen ,
hierdoor neemt de laagweergave enorm toe !

Er wordt ook wel een strookje fiets-binnenband voor gebruikt , maar dan wordt 't een overdadige doffe-dreun-boel . :facepalm:

Van alles heb ik uitgetest , maar een strookje uit een rubber Vileda huishoud-handschoen geeft 't mooiste resultaat , en levert een "bijna echt" contrabas-geluid op :wink:
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 06 mar 2015, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Bericht door klaasvaak »

Dat ga ik proberen!!! Thanks
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Vileda "Comfort & Care" verkrijgbaar bij o.a. Blokker

( en ik dacht ze ook een keer bij een bouwmarkt gezien te hebben )

Low budget latex-weggooi-handschoentjes zijn onbruikbaar ( te dun ! )

:wink:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Hier een paar foto'tjes van de aanpassingen op/aan de Harley Benton EUB500 , t.w:

-ringetjes tussen de vrije stelruimte van de verstelbare kam

-op de draaibank gemaakte rvs-gewichtjes , die ik aan weerskanten van de krul heb geschroefd ter verbetering van de sustain.

- rubber stripje uit een Vileda huishoud-handschoen, ...geplaatst onder het piëzo-element ,.. t.v.v. verbetering van de laag-weergave. ( niet te zien op foto'tje ).

- stootrubbertje , geschroefd op de krul , zodat je de bas veilig tegen de muur kan parkeren zonder dat ie weg-glijdt.

- blauw high-bright ledje , zodat het bij fel zonlicht toch meteen opvalt als je het voorversterkertje vergeten bent uit te schakelen. :wink: ( scheelt op den duur onnodig veel batterijtjes :D ).

- slangeklem met messing T-stukje er op gesoldeerd , zodat ie niet wegzakt op de pen tijdens het spelen. ( de knelfittingen moeten zonder die slangeklem anders idioot vast aangedraaid worden :| )

- bovenste slangeklem als "stopper" op de pen , zodat meteen de juiste lengte ingesteld kan worden na transport.

-achterkant van de hals in de lijnolie gezet waar het hout blank is .

- witte stip-inlays (markeringen) op de zijkant van de hals bij G , A , B , en octaaf E.
Bijlagen
EUB4bgf.jpg
EUB2bgf.jpg
EUB1bgf.jpg
Plaats reactie