Review: Marcus Miller by Sire M3

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Moonshipbassist
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2014, 11:55

Review: Marcus Miller by Sire M3

Bericht door Moonshipbassist »

Vers van de pers, het bedrijf Sire heeft samen met Marcus Miller 'betaalbare bassen voor beginners' ontworpen waaronder de V7 en de M3. Zelf ben ik voor de M3 gevallen en daarom een review! Lezen op eigen risico aangezien dit mijn eerste review is! :D

Afbeelding
Specificaties
Voor specificaties verwijs ik jullie graag door naar de website van Sire zelf aangezien alles daar op een goede manier wordt opgelijst.
https://marcusmillerbysire.com/marcusmil ... us_m3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier vermeld ik wel nog even dat de bassen in Indonesië gemaakt worden, aangezien ik dit zelf niet op de website heb teruggevonden.

Eerste indruk
Graag wil ik beginnen met te zeggen dat deze bas al mijn verwachtingen overtroffen heeft! Ik was eerst nog redelijk skeptisch met alle beloftes van Sire rond hun nieuwe lijn bassen, maar ze hebben zeker niet gelogen! Tot mijn verrassing was er voor het prijskaartje van €349 tot in de kleinste details aan deze bas gewerkt: afvlakte frets, glimmende finish, headstock met inlays, bomvol electronica (en het is zeker geen rommel!). Laten we hier is meer in detail op ingaan!


Afbeelding

The looks
De M3 bas is te verkrijgen in 3 verschillende finishes: Transparant zwart, See through rood en bruin. Zoals je alvast wel hebben gemerkt ben ik voor de rode variant gegaan, dat vond ik goed samengaan met de slimy green gitaar van mijn gitarist. Het is een heel erg glimmende lak en de houtpatronen zijn heel goed zichtbaar. Nergens heb ik imperfecties gevonden op de lak buiten aan de achterkant, daar zit een kras naast 1 van de nekschroeven.
Het rosewood op de fretboard is zeer effen en glanst een beetje, iets wat ik tot nu toe nog niet gezien had. Hier zijn ook geen imperfecties te vinden zoals kleine krassen of sneetjes.
De headstock is afgewerkt in een glossy zwart en de inlays geven een leuk regenboogeffect wanneer er licht op invalt.
Naar mijn mening dus een super sexy en opvallende bas!

Afbeelding

Pick-ups en electronica: "My God legoblokjes"
Een opmerking die ik krijg tijdens de repetitie toen de gitarist van mijn groep de pick-ups opmerkte: "My God legoblokjes". Zo zien de Soapbar pick-ups in de M3 er wel uit! Maar dat maakt niet zoveel uit, hoe klinken ze? en hoe zit het me electronica?

Afbeelding

Zoals je misschien al gelezen hebt beschikt de M3 over een active/passive switch. Die switch staat in passive mode als hij naar boven geklikt is en op active als hij naar beneden geklikt is en voor mij staat hij, vreemd genoeg, altijd naar boven toe! Passive mode dus. Ik ben een enorme voorstander van actieve electronica in basgitaren en heb het altijd nodig gevonden om daarvan ook gebruik te maken, bij de M3 is dat net even anders! De klank die eruit te krijgen is in passive mode en met de tone control af is ongelofelijk! Zelfs met finger-style plucking is het mogelijk om enorm scherpe klanken te krijgen, zoals met een plectrum te verkrijgen is. Bij het zachter spelen is de M3 dan weer iets meer mellow, alhoewel er wat lage tonen ontbreken. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik 90% van de tijd mijn bassignaal versterk d.m.v. actieve electronica. De output die de pick-ups hebben is ook zeer hoog!

Afbeelding

Zover de passive stand, maar de actieve electronica mogen we zeker niet vergeten! Er wordt gebruik gemaakt van 2 9V batterijen om de electronica kracht te geven, and it shows. Het boost/cut vermogen van de M3 is enorm, naar mijn mening misschien zelfs iets te veel. De kleinste draai aan 1 van de tone controls is direct hoorbaar, vooral de mid knop is enorm krachtig. Dankzij de frequency knop (de onderste van de mids) heb je ook een heel grote keuze aan geluid, je kan tussen de 200Hz en 1000Hz frequenties kiezen. Hoe ik vooral de actieve electronica ga gebruiken is om 1 bepaalde pre-set in mijn bas te zetten en dan de hele tijd actief spelen (als ik al actief speel). Ze zijn gewoon niet geschikt om kleine aanpassingen te maken in bijvoorbeeld live situaties doordat ze simpelweg zo hard boosten/cutten.

De holte waarin alle electronica zit is ook degelijk afgewerkt. Alles zit netjes weggestopt en de holte is afgeschermd. De potmeter van de volume/tone knop zit wel wat los.

Afbeelding
Van links naar rechts: Bas, middle en middle frequenties(onderste), treble, blend, volume, tone(onderste)

Bespeelbaarheid

Hier wint de M3 zeker nog meer punten. Met haar 3,5kg is ze mijn lichtste bas, wat zeer aangenaam is voor een lange tijd staand te spelen.
De nek doet me heel erg denken aan die van een jazz bass: smal, dun en vlot! (neem dit niet te letterlijk, het fretboard is iets vlakker als die van een jazz bass) Wat ook zeer aangenaam is dat er makkelijk tot de 24ste fret kan gespeeld worden en bends in het hogere register zijn ook heel makkelijk te spelen. Verder zijn de frets allemaal mooi afgevlakt waardoor er geen scherpe kantjes zijn en ook de nut is mooi afgevlakt. Verder is het een aangename bas om op te slappen.
Problemen met de tuners heb ik niet ondervonden, ze blijft mooi gestemd staan!
Out of the box is de action ook enorm laag, dit is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Als je graag met hogere action speelt dan zal je wel eventjes werk hebben om deze aan te passen.

Conclusie
Give the M3 some love! Ze is de minder populaire van de 2, maar deze bas verdient zeker meer aandacht!
Laat je zeker niet misleiden door het prijskaartje, deze bas is minstens het dubbele waard (op een goede dag zou ik zelfs durven zeggen dat ze het driedubbele waard is).

Pro's:
- Hoge output met klare klank
- Licht
- Dunne, vlot speelbare nek à la jazz bass
- Een heel arsenaal aan tone controls
- Sexy looks
- Afgewerkt tot in de details
- Prijskaartje

Cons:
- Actieve electronica zijn iets te gevoelig
- Losse volume knop (mogelijkheid op losse hardware?)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Cool, thanks! Ik zou erbijna GAS van krijgen. Ik elk geval een goeie aanrader dus voor mensen die een goedkope maar goede bas zoeken.
Gebruikersavatar
rayban
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 jan 2008, 21:25

Bericht door rayban »

Toffe review.
Ik hoop binnenkort voor de V7 te gaan!
Hop-'o-My-Tumb
STATUS KINGBASS GRAPHITE!...
SIRE V7 MARCUS MILLER
TC ELECTRONIC BG 250 210
TASCAM MP-BT-1
WESTONE THUNDER II
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

En ik ben ook wel benieuwd naar een videootje :mrgreen:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Deze M3 in een 5 snarenvariant... Lijkt me wel wat... Gaaf die afwerking. Ik ben heel benieuwd naar de dubbele humbucker sound. Zitten er 4 draadjes aan de pickups? Want dan is er veel veel mogelijk met deze pickups..

Hier de V7 (degelijke demo van de actieve electronica m.i.): (weggehaald bleek een Fender Marcus Miller (damn tijd voor een nieuwe bril)....

Ff dit plaatsje bewaren voor een knappe review met sound van de nieuwe V7 & M3 bassen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Moonshipbassist
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2014, 11:55

Bericht door Moonshipbassist »

Ik maak vandaag nog een video waarin ik alle tone controls een keertje afga, zal die ineens in het Engels maken voor onze anderstalige collega's op YouTube. :dance:
De draadjes heb ik niet geteld toen ik de backplate eraf vees, maar ik zal straks nog eens kijken! Geloof wel dat het er 4 waren aangezien de holte helemaal vol met draden zat.

Edit: ik heb een video gemaakt van ongeveer een kwartier waarin ik even met alle settings speel, die moet nu een paar renderen voor ik hem op YouTube kan zetten maar met wat geluk staat hij er vanavond al op!

Edit2: Hier is de link naar de YouTube video! Het is wel de eerste keer dat ik zo'n video maak dus heel fantastisch is de algemene kwaliteit niet. Audio zit wel goed.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=kacszKk ... e=youtu.be[/youtube]

Edit3: aangezien ik weinig tot niets afweet van electronica heb ik maar een foto genomen! Als ik het goed begrijp komen er van de pick-ups 3 draden, waarvan 1 iets dikker is. Dat zal een soort aarding zijn gok ik? Even klikken voor de grote foto natuurlijk. :)
Afbeelding
Plaats reactie