Review: G&L Tribute L2000 / M2000 GTB (update beginpost)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Review: G&L Tribute L2000 / M2000 GTB (update beginpost)

Bericht door Joreeeen »

Beste bascollega's,

Laatst nam ik de G&L Tribute L2000 over van Geert (stond hier op't forum). Ik heb hem nu ongeveer twee weken, hoog tijd om hem even te reviewen.

Prequel:
Met mijn band spelen we in drop A# (A# - F - A# - D#), een vrij lage stemming dus. Voorheen had ik een Fender Modern Player Jazz Bass, eerste versie. Leuke bas, maar kon niet mee met een 135 als dikste snaar. De neck van die Fender was er volgens mij niet echt op zo'n dikke snaren (en meer kracht) voorzien. Waarschijnlijk komt dit door de 4 puntsverbinding. Bas laten afstellen in E flat (voor in een andere band) en hop, de wagen in naar Nederland, Den Bosch, want zo'n G&L, dat wou ik wel altijd al hebben...

Eerste indruk:
Eerlijk? Mijn eerste indruk? WAUW, prachtbas! Mooie kleur, de nerven die je nog door het hout kan zien, ... meteen verliefd uiteraard (vriendin iets minder blij natuurlijk, weer een concurrente :D). Ik kon hem testen bij Geert op een Hartke HA3500 met een TC Electronic cab onder, ben niet zo voor de Hartkes, en naar mijn mening klinken enkel goede bassen goed op een Hartke, en dit was zeker het geval! Je kan er werkelijk alles mee, slap, plectrum, fingerstyle (mede dankzij de vele knoppen en schakelaars). Het is mijn eerste actieve basgitaar, voorheen altijd passieve bassen gehad (Fenders), dus dit was even wennen, maar had meteen mijn klank gevonden. Je voelt niet dat je een Indonesiër aan het bespelen bent. Meteen verkocht, even bijgepraat en hop, bas ingeladen en terug naar België, klaar voor het echte werk. Basgitaar binnen gedaan bij de tech, een dag later stond ie klaar in drop A# (65-145), en het euvel met de neck (die op en neer ging bij het minste kracht), was heulemaal verholpen (dankzij de 6-puntsverbinding)!

Afwerking & bouwkwaliteit:
Qua afwerking of bouwkwaliteit kan ik echt niet zeggen dat dit een slechte bass is, integendeel! Op sommige puntjes merk je wel dat het een budgetvriendelijke versie is van een USA G&L. Zo zijn er op de neck hier en daar miniem kleine donkere lijntjes te zien op de neck, in het hout, en door de niet gelakte neck valt dit misschien wel meer op dan bij bvb de eerder aangehaalde Fender met gelakte neck. Uiteindelijk kan je constant naar 'foutjes' blijven zoeken. Ik ben geen mierenneuker, dus ik laat het begaan, want de rest van de bas is prachtig. Ik denk (ben niet helemaal zeker) dat de body van het zogenaamde 'swamp ash' is, aangezien je heel mooi de nerven kan zien. Ook de lak vind ik prachtig. Geen traditionele sunburst, maar Tobacco sunburst. Onder elk licht is de kleur een tikkeltje anders, met heel veel fel licht lijken de randen roder, bij normaal licht/zonlicht gaat het mooi van bruin naar geel/goud. Matching headstock is ook heel mooi meegespoten.
De tuners voelen heel solide en houden de bas goed in stemming, ze doen precies wat ik er van verwacht. De brug is heel erg, nu ja, groot? Een goede stevige brug, steviger dan menige Fender- of BadAss-bruggen. Zorgt voor heeeeeel veel sustain. Elektronica is goed, vooral de pickups, klinken lekker vol, brugpickup als een Musicman pickup, neckpickup als een op z'n kont getrapte Precision. Potmeters zijn ok, al durven ze wel hier en daar eens kraken. Opgelost met contactspray. Schakelaars voelen ook heeeeeel degelijk, doen wat ze moeten doen.

Klank & bespeelbaarheid:
Zoals eerder aangehaald, 1000 en 1 klankmogelijkheden. Met treble een beetje dicht, in de passieve stand en beide elementen aan, krijg je een leuke fingerstyle-sound, lekker zwaar, lekker dragend, maar niet té dof. Voor onze plectrumspelers (zoals ik): alle knoppen volledig open, brugpickup (of beide pickups), bass boost aan (elementen in serie) en in active+trebleboost. Zelfs in die hele lage stemming, met zo'n zware staalkabels op de bas heb je genoeg definitie (iets wat ik bij de Fender echt mis). Funkers kunnen ook heerlijke slapklanken uit de bas krijgen: brugpickup, elementen in parallel (bass cut), active+trebleboost op, bas iets terug draaien, op zo'n moment wens je echt dat je kan slappen als een gek, helaas (nog) niet voor mij weggelegd! :oops:

De bas heeft een vrij brede neck, ik schat Stingray/Precision-achtig. Ik heb altijd Jazz basses gehad, dus het is wel even wennen, maar ik heb vrij grote handen, dus dit is voor mij niet echt een probleem, gewoon een kwestie van wennen. Toch laat de bas zich heel goed bespelen. Het is een niet gelakte neck, en had hier mijn twijfels over. Achteraf gezien, geen reden toe om er over te twijfelen, want het is echt een super neck.

Conclusie:
Nu ja, wat moet ik er over zeggen? Wie deze review volledig gelezen heeft weet wat ik van deze basgitaar vind. Het is een bas naar mijn hart, een blijvertje, een tweede liefde, maar vooral, een bas waar ik mijn ding op kan doen, goed afgewerkt en een te gekke sound!

Laat het ons zou zeggen: mijn keuze zou opnieuw naar een G&L gaan, een Tribute M2000 of een tweede Tribute L2000, of misschien een echte USA G&L L2000, o ja, en als ik om de een of andere reden ooit een 5-string nodig heb, dan wordt het een L2500! :D

Plaatjes:
AfbeeldingAfbeelding


Wie ooit in de buurt van Ternat is, nodig ik graag uit om hem eens te komen testen!

Keep on rocking :jam:

Joren


------------------------------------------------------------------------------------


We zijn nu enkele maanden later en de G&L Tribute L2000 (de ex van Geert) heb ik nog steeds. Het is één van mijn mainbassen! Eén van, inderdaad. Sinds kort heb ik een G&L Tribute M2000 GTB gekocht. Eerlijk toegegeven, het waren de looks die me overhaald hebben om voor een M2000 te gaan, anders ging het waarschijnlijk terug een L2000 zijn, gewoon omdat het zo'n waanzinnig goeie bassen zijn, maar soit, achteraf gezien absoluut geen spijt dat ik voor iets 'anders' ging!

Toen ik hem aankreeg was de bas eigenlijk al vrij goed afgesteld. Omdat ik ook deze bas liet afstellen in drop A#, moest hij toch sowieso afgeregeld worden. Zo gezegd, zo gedaan.
De bas is echt prachtig! De carved top maakt hem ook een pak lichter. Een zware bas vind ik opzich niet erg, maar het voelt wel erg prettig om de nek als ie wat minder zwaar is. Belangrijk punt: de bas wordt hierdoor niet echt kopzwaar (gaat niet naar beneden omdat de body minder gewicht heeft!)

Algemene bespeelbaarheid is, zoals bij mijn L2000, dik inorde! Goeie vertrouwde feel, spelen allebei heel soepel, zelfs met dikke snaren op!

Het grootste verschilpunt is de klank. Ik vind persoonlijk dat je het wat kan vergelijken als een Stingray 2EQ/3EQ. Het fijne aan de M2000 is dat de pots centered zijn, dus boost/cut, bij de L2000 is het enkel cut. Als ik even niet echt door de mix kom boost ik de mids en ben ik weer duidelijk aanwezig in de band :D De sound is iets moderner, iets breder inzetbaar (misschien, hangt af wat je precies wilt), terwijl de L2000 iets vintage/warmer klinkt (voelt echt als het 2EQ/3EQ verhaal bij een Stingray), maar toch zeer agressief uit de hoek kan komen (door de iets zwaardere pickups die er in zitten). Het nadeel (of hoe je het wilt noemen) aan de M2000 is dat je hem niet passief kan schakelen (zoals bij de L2000). Batterij leeg = geen geluid!
Laatst gewijzigd door Joreeeen op 20 jan 2016, 12:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Mooie review hoor. Ik heb zelf een G&L L2500 en als er eentje een blijvertje is, is die het wel. Top dat de tributes in elk geval ook die tevredenheid opwekken.
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Tevreden ben ik zeker! Ik speelde gisteren met deze bas in mijn band! De sound die ik zocht! Vanavond of morgen review ik de Kustom DE810H die je op de foto kan zien.
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Vind de stack helemaal af. Nu nog een goeie gitaarstand denk ik.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Ziezo, beginpost is geupdatet, straks volgt nog een iets uitgebreidere review! :D
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Als de batterij van de L2000/L2500 leeg is, hoor je ook in de passieve stand niets meer hoor. Aan den lijve ondervonden. Gelukkig wel thuis. Dus het is geen garantie voor continuiteit. Tenzij mijn exemplaar verkeerd bedraad is ofzo.
Gebruikersavatar
GeertdeJonge
Berichten: 2575
Lid geworden op: 13 nov 2008, 10:29

Bericht door GeertdeJonge »

Mooi dat je er blij mee bent! Het was zo zonde om die bas alleen thuis te bespelen
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Ik ben er nog steeds zeer gelukkig mee! Met allebei mijn G&L's trouwens! Het zijn er twee die hier nog lang gaan zijn ;-)
Na een paar weken intensief repeteren kan ik alleen maar bevestigen wat ik in de beginpost schreef: het voelt echt aan als een 2EQ/3EQ kwestie bij een Stingray. De sound van de M is iets beter instelbaar (kan ook negatief zijn, het is niet simpel om snel snel de juiste sound te vinden), de L heeft gewoon een sound met ballen, maar gaat niet zo ver als de M dat kan, en voor sommige nummers is dat wel een voordeel. De L weegt ook zwaarder, dit omdat de M een carved top heeft (de body van de M is ook een pak dunner)
Het zijn gewoon goeie bassen, en ik krijg meer en meer complimenten over mijn sound. Ik zou écht heel graag een USA L/M aan het werk horen! :) :jaaaaa:
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Joreeeen schreef: Ik zou écht heel graag een USA L/M aan het werk horen! :) :jaaaaa:
Je bent welkom om dat bij mij te komen horen (heb een usa l2500 en m2000, maar ik woon in Delfgauw in de buurt van Delft in NL) Heb trouwens ook een tribute l2000 die fretloos gemaakt is. Belangrijkste verschil voor mij: niet zo zeer de klank als wel dat de USA's toch net iets makkelijker spelen. Maar dat komt vast ook omdat de nekprofielen niet hetzelfde zijn.... Ik hou van meer hout in mijn handen (dikte van de hals vooral, niet zozeer een bredere topkam oid). Ben zelf nog steeds ligt GASserig voor een USA fretloze, maar die zijn nogal zeldzaam...
Plaats reactie