basloze fret schreef:picturit schreef: Boekers weten namelijk exact wat ze inhuren, en wat ze kunnen verwachten.
Fantasieloze programmeurs dus!
(niet persoonlijk bedoeld op jouw band...)
Haha, dat niet zozeer; ik kan me voorstellen dat die jongens een beetje willen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Toen ik nog in een 'gewone' rockcoverband zat en een kroegbaas of zaaleigenaar vroeg wat we deden, was het altijd zoiets van "euhm, wat van Kane, Pearl Jam, Nirvana, Golden Earring en zo..". Dat soort dingen krijgen ze van iedereen te horen, en ze moeten maar afwachten wat het
echt gaat worden.
Daarnaast spelen veel rockcoverbands allemaal zo'n beetje hetzelfde. Ik ben van juli 2013 tot oktober 2014 bezig geweest met een zoektocht naar een nieuwe band, en ben onderweg heel veel rockcoverbands tegengekomen, en altijd stonden er weer oude bekenden op de setlist. Ik werd daar best wel eens een beetje moe van. "Female fronted" is zo mogelijk nog veel erger, vaak één grote Anouk-orgie
.
Toen ik uiteindelijk in
Volbeatz terechtkwam, was dat een omschakeling, maar wel een hele fijne. Je kan je richten op één stijl, en dat compleet uitdiepen. Ook qua styling en show weet je wat je moet doen. Zaaleigenaren weten precies wat ze in huis halen, en of daar al dan niet mensen op af komen. Ze kunnen een aantal tributes binnen een genre combineren, en zo een thema-festival opzetten. Dat trekt publiek.
Vaak is het zo dat "the real thing" misschien 1 keer per jaar Nederland aandoet, en daar moeten de fans het maar mee doen. De goede tribute bands profiteren daarvan, want die fans vinden dat best wel een aardige vervanging. Sommige tributes zijn zo goed, dat ze nauwelijks van echt te onderscheiden zijn. Een Kiss tribute die ik ken speelt vaak op de fandagen, op verzoek van het Kiss management zelf.. Sweet deal
.
Je moet doen wat je leuk vindt en waar je achter staat, maar als je klaar bent met spelen voor (of op) het biljart voor een handjevol dronken stamgasten, probeer eens een tribute