Review: Kustom DE810H

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Review: Kustom DE810H

Bericht door Joreeeen »

Ziezo, as promised, een review over mijn nieuwe cabinet, de Kustom DE810H :D

Prequel & Thomann service:

Hmm, een custom made cabinet, maar dan wel een 410, of toch die 810 kast van Kustom, of doorsparen voor een EBS 810 kast? Ik was even helemaal mijn kluts kwijt. Ik had nood aan een nieuwe cabinet! De cabinet moest meekunnen met 100 watt fulltube gitaarstacks en een heftige drummer. Uiteindelijk dan toch gekozen voor de Kustom DE810H, ik hou wel van wat extra power achter me. Ik gebruik hem met een Ampeg SVT7-pro, en in de toekomst misschien met een Orange Bass Terror?

Eind februari plaatste ik mijn bestelling bij Thomann. Een week later kwam ie normaal op stock bij Thomann. Bestelde ook ineens een rackcase mee voor mijn Ampeg, aangezien ik die nu veel meer ga vervoeren (bleef vroeger staan). De cab was dus niet meteen leverbaar, de rackcase wel. Ik vroeg om een aparte verzending, wat Thomann ook gedaan had. Echter liep er iets mis met de betaling. Het geld op mijn Mastercard was bij bestelling gereserveerd voor Thomann, enkel zij konden dit afboeken of terug vrijgeven. Echter lukte dit niet. Eigenlijk snap ik er nog steeds niet van. Thomann vroeg mij om alles over te schrijven, maar weigerde en legde vriendelijk uit waarom. 479 is een aardige som voor een student, laat staan dat ik het twee keer kan neertellen. Nu ja, het geld kwam automatisch vrij na een bepaalde datum, dus daarop dan gewacht en alsnog kon het geld afgeboekt worden.

Vanwege het gewicht van het pakket moest het via een speciale koerierdienst verzonden worden. Ik werd 's maandags gebeld en men vroeg of men de cab dinsdag mocht leveren en zo geschiedde. De cab kwam dinsdag iets na de middag aan. Eindelijk! :cheer:

Afwerking:

Bij het uitpakken (was stevig verpakt, op pallet) viel me gelijk één ding op. Er was geen Ampeg-style-handle-bar, zoals op de foto's op de site van Thomann, maar 2 handvaten ingewerkt in de cab zelf. Heeft voordelen en nadelen, maar ach, wat maakt het uit? De cab weegt 57 kg, op zich niet veel voor een 810 cab, aangezien een Ampeg rond de 70 kg aftikt. De tolex ziet er echt goed uit, echter kan je op sommige stukken wel zien, voornamelijk op de achterkant, waar de tolex aan elkaar is gelijmd. Niet extreem, niet storend, maar het is er wel. De wielen zijn zeer robuust en doen gewoon hun werk. Ze voelen echt heel degelijk. De nylon 'strips' zijn ook wel gemakkelijk om de cabinet in de wagen te duwen. De schopplaat staat er ook degelijk op. Een puntje wat mij wel stoorde, maar dit heb ik enkel thuis (niet in de band), is dat de grill cloth soms tegen de houten balk trilt onder de eerste 4 speakers, dit valt natuurlijk op te lossen met een vijs of een nagel, maar ik blijf er lekker van af! Van mijn part een dikke 4/5!

Klank:

En hoe klinkt die ijskast nou? Voor mij een heel moeilijke opgave, met wat moet ik hem vergelijken? De enige cab die ik heb gehad is een Ashdown 410 MAG cabinet. Ok, de Kustom klinkt allesinds stukken beter, maar tov een Ampeg fridge vind ik het wat moeilijk. Ik heb laatst nog een Ampeg 810 getest in de Music Store, en wat mij betreft doet deze cab daar zeker niet voor onder! Hoe de cab voor mij klinkt: Lekkere treblesound, met een heerlijk stuwend laag! Zo kan ik hem best beschrijven! Mensen met een Ampeg 810 (of andere merken) nodig ik graag uit voor een 1 on 1 test, kan ik dit topic misschien updaten hoe hij nu echt klinkt tov een Ampeg. Voor mij doet ie allesinds wat ie moet doen!
Een minpuntje wat ik vaak las in reviews was de tweeter, die is inderdaad niet regelbaar, je hebt gewoon een aan en af knop. Ik heb graag veel hoog in mijn geluid, dus bij mij staat de tweeter op 'ON'.

Budget:

€479,- incl verzending (ik vrees wel dat ie niet zomaar te retouren is!) bij Thomann, kun je je het er op wagen. Stond vroeger voor 390 geloof ik, maar met de dollar die gestegen is, steeg de prijs van deze (en alle andere Kustom) cab(s) ook. Ik vrees wel dat de cabinet (en alle cabs uit de Deep End reeks) vroeg of laat uit productie wordt genomen, aangezien enkel Thomann er nog heeft, en ze voor de rest niet zo veel meer te vinden zijn! (correct me, if I'm wrong)

Conclusie:

Ik kan hieruit plechtig concluderen dat ik een onwijs goeie cabinet in huis heb gehaald! Langs een kant heb ik spijt dat ik er geen twee heb, maar langs de andere kant, waar zet je zo'n twee joekels? Het is prijs/kwaliteit een hele goede cabinet, en zal waarschijnlijk heel veel (semi-)professionele bassisten kunnen bekoren! Plaatjes zijn er nu helaas nog niet, in het Kustom Krazy Klup topic staan er wel, en tijdens de volgende repetitie neem ik er nog een paar!

Rock on! :jam:

Joren
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De ampeg is een 4x2x10. Dus elke 2 speakers in hun eigen box. Hoe is dat met de kustom?
Verder lijkt het een mdf kast met multiplex voorplaat waar de speakers in gemonteerd zijn.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Ben niet helemaal zeker maar volgens mij is het een 2x4x10", maar nogmaals niet volledig zeker! :)
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Ik heb de 4x10 getest met een Kustom topje en met mijn eigen top. Mijn top klonk er stukken beter over, veel organischer en warmer ook. Maar in beide gevallen schoot de kast te kort, klonk echt niet goed; de lage E werd niet goed weergegeven, het vervormde snel op laag volume. Ik houd sowieso niet van 10 inchers maar deze kast deed me terug denken aan mijn Laney kasten uit de jaren 90. En dat is geen compliment!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Klinkt alsof er iets los zat in de kast.
Dit is een duurder cabinet. Zie je dat ze in de fabriek trots zijn dat ze eraan Mogen werken en ineens zit alles wel goed vast. Ook bij Marshall 4x12 cabinetten zit er wel eens wat los waardoor het hele cabinet zompig begint te klinken. Een cabinet waar simpel de schroeven van de speakers niet strak genoeg zijn aangedraaid klinkt but. Maar (als de rest wel klopt) is het ineens top wanneer die schroeven goed -aan- zitten.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Neu, dat cabinet was in orde ben ik van overtuigd. Klonk gewoon navenant zijn prijs.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Wat foto's van talkbass over dit cabinet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding

Afbeelding

Zo te zien is alles multiplex.... Nice...

Serieuze bouwkwaliteit. Kan er niks aan ontdekken dat niet netjes in elkaar zit. Ook de speakers zien er serieus uit.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
leo_tender
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Bericht door leo_tender »

Ik zie het misschien niet goed maar voor multiplex te zijn, zijn er weinig laagjes zichtbaar. Lijkt wel MDF?
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Ik denk dat Joren de kast & baffle bedoelt. De spacers zijn inderdaad MDF zo te zien.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Spacers wel... Zie ik nu ook.... maar daar kan het geen kwaad.

We kennen allemaal de resonantie van een bas. Wanneer je even trillingen voelt van een goede bas.... Als je hand legt op je cab zal die op dezelfde manier resoneren. Doet ie dat niet en voel je iets afwijken. Dan is het best de cab te onderzoeken op een losse schroef of een verbinding die faalt. Deze cab ziet er qua bouwkwaliteit prima uit. En joren is er stikblij mee. Tof....

Rock on Joren!!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Bedankt, Muziekschuur ;)
Heb sinds kort ook een Orange Terror Bass, en das pas knallen met die head onder deze Kustom ;)
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ik zou de versterker zelf op de cab zetten ipv er onder maar da's een kwestie van smaak :mrgreen:
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Woops :facepalm:
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
leo_tender
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Bericht door leo_tender »

:D
Plaats reactie