Het grote Trace Elliot topic

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Geen advertenties, por favor ;)
Rieno
High Camp
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:31

Bericht door High Camp »

Misschien leuk om te lezen van Talkbassforum. Een bericht/oproep van Michael Smith van Trace Elliot/Peavey:

https://www.talkbass.com/threads/trace-e ... w.1148349/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik persoonlijk houd nog altijd veel van mijn GP7 SM 300 combo!
(en ik denk dat ie het nog vele tientalle jaren perfect blijft doen :D )
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Bericht door HaveBlue »

Ik moet er even mee koketteren want ben er best blij mee: een 715HSM (130w, 15" + HF horn) van 04-'95. Altijd in (meegeleverde) flightcase gezeten en de laatste jaren volgens de verkoper ongebruikt. Op een minuscuul, inmiddels onzichtbaar verlijmd, winkelhaakje in de tolex na in nieuwstaat. Was wat stoffig, dus uit elkaar gehaald, schoongemaakt, elektronica doorgemeten en er staat hier een 'nieuwe' 715HSM :worship:

Afbeelding

Hij klinkt zoals je van een 1x15 combo van TE verwacht: hard en clean. De mid-scoop preshape lijkt gemaakt voor een Precision met flats :D Jammer dat er geen horn control is; drive wordt snel lelijk fizzy. Ga ik oplossen door een schakelaartje te plaatsen wat via een reflexpoort te bedienen is.
Laatst gewijzigd door HaveBlue op 17 jan 2019, 08:42, 2 keer totaal gewijzigd.
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
robertbass
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 jan 2014, 11:22

Bericht door robertbass »

Elders al gepost, maar voor de volledigheid ook maar even hier.
Mijn V8.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Hoeveel buisjes worden gebruikt voor de compressor?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
robertbass
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 jan 2014, 11:22

Bericht door robertbass »

1, zo te zien.
https://bmamps.com/Schematics/Trace_Elli ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding

Deze Engelsman heeft een Blog en heeft in 2005 een mailgroup opgericht voor V8 eigenaren.

https://bowlusblog.blogspot.nl/2005/08/t ... -tube.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
robertbass
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 jan 2014, 11:22

Bericht door robertbass »

Die link die op die pagina staat, die werkt niet meer...
Vandaar dus dat ik 't maar iets moderner aanpak: FaceBook.
https://www.facebook.com/pages/Trace-El ... 4865344974" onclick="window.open(this.href);return false;
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

v8, zijn D.I. komt die van de preamp of van de poweramp (feed van de output voeding?)?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
HansK
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 jan 2012, 21:52

Bericht door HansK »

Muziekschuur schreef:v8, zijn D.I. komt die van de preamp of van de poweramp (feed van de output voeding?)?
DI zit in de pre, je kunt kiezen, achter de fx loop, of achter de tonestack & compressor.

Het schema is te vinden op:
bmamps.com/Schematics/Trace_Elliot/
Zoals iets naar boven al genoemd.


Mvg.Hans
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ja,

Ik vraag het liever dan tegen een fout in een schema aan te lopen. Of een gefundeerde opmerking te missen waarom een schema toch beter klinkt dan "de algemene conclusie". Bij mijn Dynacord BA300 is het een tap van de output transformator. En daardoor heb ik het "buizen geluid" van de eindbuizen in het D.I. geluid. Waar ik erg blij mee ben.

Mocht je ooit opnamen maken kun je iets dergelijks bereiken door een eindtrap emulatie (ook wel speaker simulator genoemd) in je D.A.W. op het kanaal zetten. Dan heb je ongeveer hetzelfde resultaat.

Bij mijn Dynacord BA300 heb ik een gain knop die de eindtrap weet te oversturen. Maar ik heb toch een master waardoor het zacht kan oversturen. Dat was een onverwacht geschenk.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
HansK
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 jan 2012, 21:52

Bericht door HansK »

Een dubbel-check kan inderdaad nooit kwaad.
Ik heb in een recent verleden een V-type preamp gekloond mbv. de betreffende TE service manual.
Deze pre komt in grote lijnen overeen met het front end cq. preamp gedeelte van de V8, ook hier zitten de DI aansluitingen op zowat dezelfde plaats.
Je kunt er dus met ca. 95% zekerheid vanuit gaan dat het V8 schema klopt.

Mvg. Hans
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »



Hier een mooi idee van hoe een "solidstate" Trace Elliot klinkt. Helaas is er niks te vinden op Youtube van de v8. Dat is jammer. Ik heb die amp nog nooit gehoord.... Jammer genoeg.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Dit vond ik:

That is the answer from TE:

We do not have the manufacturing records, they have been lost over time. I have asked our engineer who was involved in the developement of the V series and he belives about 1000 where made of the original MKI V6 and probably no more than 200 of the MKII V8.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Zou het veel werk zijn om een D.I. post eindbuizen te maken in een buizenversterker (ik neem aan dat dat in ieder geval een eind trafo vergt met een extra winding) ?

Mijn BA300 leerde me dat dat echt tegek klinkt.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie