Het grote Trace Elliot topic

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
HansK
Berichten: 199
Lid geworden op: 01 jan 2012, 21:52

Bericht door HansK »

Muziekschuur schreef:Zou het veel werk zijn om een D.I. post eindbuizen te maken in een buizenversterker (ik neem aan dat dat in ieder geval een eind trafo vergt met een extra winding) ?

Mijn BA300 leerde me dat dat echt tegek klinkt.
Mocht die extra winding niet voor handen zijn (ik vrees in bijna alle gevallen), dan kun je ook gebruik maken van de bestaande secundaire taps van de OT;
Maak een spanningsdeler door 2 weerstanden in serie te zetten, bijv. 1k en 6.8k.
(= ca. 1/8 = ca. -18dB)
Dit netwerkje wordt gemonteerd tussen de 4 ohm tap en de 0V tap (=meestal massa).
Montage aan de 8 ohm tap werkt overigens ook.
Voer de spanningsdeler naar de ongebalanceerde input van een externe passieve DI box.
Btw - de spanningsdeler zit er eigenlijk alleen ter bescherming van de input van de DI, voor de zekerheid dus.
Elke budget box zal voldoen, bijv. de ART PDB.
De specs van deze box zijn iig prima voor deze toepassing.

https://www.bax-shop.nl/di-box/art-pdb-passieve-di-box" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb het zelf nog nooit toegepast, maar volgens theorie moet dit wel lukken.
T is denk ik niet de simpelste oplossing, wel de veiligste.
Misschien is het wel even vogelen met de ingangsgevoeligheid van de DI box.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Yes,

Die heb ik in m'n Carlsbro zitten. Zal es een Phonic D.I. ertussen zetten. Want Cluseau zei terecht dat die d.i. via de speaker uitgang niet direct aan mijn geluidskaart mag hangen. Maar een D.I. ertussen is natuurlijk wel veilig.

(Ik kocht een Carlsbro TR100 (vorig jaar) van 1972. Klinkt tegek op bas. En is echt weer een andere sound dan de andere versterkers die ik heb....

Cool...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
robertbass
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 jan 2014, 11:22

Bericht door robertbass »

De DI wordt inderdaad in de pre-sectie afgetapt.
Het aftappen van de eindtrap is nieuw voor me, maar ik vraag me eigenlijk af of dat wel zin heeft.
In de meeste gevallen wil de PA-man zelfs je DI al pakken voordat het je eigen amp in gaat.
De spaarzame keren dat het uit je amp mag komen, heb je toch maar weinig invloed op het uiteindelijke geluid dat uit de PA komt.
Bij de V8 (en bij andere all-valve amps) is het geluid overigens altijd afkomstig van buizen.... :-)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Dat is een misvatting. Ik heb hier veel mee geexperimenteerd. Ik ben gitarist/basspeler. En toen ik op m'n 20'e een Fender twin wilde kopen, nam de verkoper me niet serieus en ook al had ik al een Fender M80. Hij liet me niet op een Twin spelen. Uit nijd kocht ik een Mesa Vtwin pedaal ergens anders. En dat werkte niet (zo goed).. De preamp kan wel vervormen. Maar de harmonischen worden gemaakt in de eindtrap.

Ik ben ook geluidman. En ik heb een paar tafels. O.a. een grote D&R tafel van 29 kanalen en 8 bussen in flightcase (oude live tafel van Raymond van 't Groenewoud). D&R is een nederlandse tafel. En was in de jaren '90 wat de Midas Verona in '00 was.

Ik heb nu een Fender twin, Marshall MA50C, een Floyd 100 (100 watt nederlandse hiwatt kloon (4xecc83 in 4xel34) een 2x15 Peavey, een 4x12 hiwatt (voor bas) een 2x12 Bagend een 1x15 Bagend enz. Bij de Fender (red knob twin) zit een D.I. die geeft een prima clean geluid. En dat zal jouw Trace ook doen. Maar als je die verzadigde buizenronk wil hebben met 5% of 10% harmonische vervorming dan is het geluid wat uit de eindtrap komt mede bepalend. Gebruik je dan het preamp geluid dan heb je die harmonische vervorming niet. Maar meer een kettingzaag door een blok ijs.



Bijvoorbeeld deze sound.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »


Hier Noël Redding de originele bassist van Jimi Hendrix.

Je kan je voorstellen dat een tap van de output van de basversterker (via de eindtrap) een "schonere" manier is om dat signaal op te nemen.

Hier Noël op een 4x15 cabinet met aluminium conen. Waardoor hij mooi door de mix heen prikt. Kijk ook hoe hij zijn volumeknop gebruikt om de bas in de vervorming te drukken naarmate het nummer vordert:
Iets wat makkelijker is met een 100 watt buizenversterker dan een 400 watter.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Harm190
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 jun 2011, 21:13

Trace Elliot 1524 - 2x15"

Bericht door Harm190 »

Iemand ervaringen met deze cab ?
Kan er eentje aankomen voor weinig (200 euro), maar twijfel hoe ie klinkt; is het hifi ? Bruut ? Veel / weinig hoog, mid of laag ?
Ik ga hem in combi met een buizenbak (Marshall) en Fender P gebruiken.
Dank alvast :mrgreen:
Fender Precision USA (1977)
Fender Precision Classic 50s MiM (2019)
Marshall VBA 400
GR One 800
GR One 212 slim
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Harm190 schreef:Iemand ervaringen met deze cab ?
Kan er eentje aankomen voor weinig (200 euro), maar twijfel hoe ie klinkt; is het hifi ? Bruut ? Veel / weinig hoog, mid of laag ?
Ik ga hem in combi met een buizenbak (Marshall) en Fender P gebruiken.
Dank alvast :mrgreen:

welke cab ? :?
Gebruikersavatar
Harm190
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 jun 2011, 21:13

Bericht door Harm190 »

1524 - 2x15".
Een oudje (90s).

Staat als onderwerp van de reactie...... :lol:
Fender Precision USA (1977)
Fender Precision Classic 50s MiM (2019)
Marshall VBA 400
GR One 800
GR One 212 slim
Gebruikersavatar
memoemamey
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36

Bericht door memoemamey »

Ik heb wel eens een Marshall buizenbak (JMP) op mn 1524 gehangen,
klonk lekker! Maar ik ben wel fan moet ik toegeven, zeker voor de belachelijk lage prijs waar de Traces tegenwoordig voor gaan.
Voor een 2x15 cab is ie verrassend neutraal, maar op een goeie manier, zeker niet steriel.
Uiteindelijk is het een vraag die alleen je eigen oren kunnen beantwoorden.
Rock and/or Roll
Gebruikersavatar
Harm190
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 jun 2011, 21:13

Bericht door Harm190 »

Heb in het verleden een DBS7215 van Marshall gehad, die brute koelkasten van 600 Watt met 2 x 15".
Voor lomp en vervormd een prima kast, subtiel was met die kast niks te beginnen :facepalm:

Denk dat ik die 1524 maar eens gewoon ga checken, kom ik er vanzelf achter. Dank voor info in ieder geval !
memoemamey schreef:Ik heb wel eens een Marshall buizenbak (JMP) op mn 1524 gehangen,
klonk lekker! Maar ik ben wel fan moet ik toegeven, zeker voor de belachelijk lage prijs waar de Traces tegenwoordig voor gaan.
Voor een 2x15 cab is ie verrassend neutraal, maar op een goeie manier, zeker niet steriel.
Uiteindelijk is het een vraag die alleen je eigen oren kunnen beantwoorden.
Fender Precision USA (1977)
Fender Precision Classic 50s MiM (2019)
Marshall VBA 400
GR One 800
GR One 212 slim
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Trace 15 of 2x15 cabs klinken zerker niet ongedefinieerd en wollig, maar met goed laag en goede mids en wat hoog..punch...ik was er nooit ontevreden over....
let's JayDee !
Gebruikersavatar
memoemamey
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36

Bericht door memoemamey »

Kan ik alleen maar mee akkoord gaan.
Ze zijn verrassend full range en erg gedefiniëerd.
Waarom er origineel zo'n TE bright box bij kon gekocht worden snap ik niet zo goed, (mid)hoog genoeg!

In de manual staat zelfs dat je poorten kan afsluiten om de bass reflex freq te veranderen.
40hz bij de standaard configuratie, 30hz als je er 2 dicht plamuurt en je kan er ook gewoon een infinite baffle van maken door alles dicht te steken.
Voor mij is het echt de gedroomde cab voor mn buizenversterkers. De cleane directheid van modern spul (glockenklang denk ik meteen aan),
maar genoeg kleuring met een tube amp om een perfecte rock cab te zijn. Als ik ooit een oude Mesa 2x15 voor een prikje kan kopen wil ik de Trace nog wel overwegen weg te doen.
Maar prijs/kwaliteit is het simpelweg belachelijk makkelijk. Probeer maar eens voor 200 euro in de buurt van die sound te komen, je koopt er misschien net één van de speakers los voor...

Bonusfoto met extra korrel!
Afbeelding
Rock and/or Roll
robertbass
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 jan 2014, 11:22

Bericht door robertbass »

Zoals beloofd, een foto van de V8 on stage.
Hij ging afgelopen zaterdag (1-8-2015) mee naar Schollenpop op het Scheveningse Zuiderstrand.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harm190
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 jun 2011, 21:13

Bericht door Harm190 »

memoemamey schreef:Kan ik alleen maar mee akkoord gaan.
Ze zijn verrassend full range en erg gedefiniëerd.
Waarom er origineel zo'n TE bright box bij kon gekocht worden snap ik niet zo goed, (mid)hoog genoeg!

In de manual staat zelfs dat je poorten kan afsluiten om de bass reflex freq te veranderen.
40hz bij de standaard configuratie, 30hz als je er 2 dicht plamuurt en je kan er ook gewoon een infinite baffle van maken door alles dicht te steken.
Voor mij is het echt de gedroomde cab voor mn buizenversterkers. De cleane directheid van modern spul (glockenklang denk ik meteen aan),
maar genoeg kleuring met een tube amp om een perfecte rock cab te zijn. Als ik ooit een oude Mesa 2x15 voor een prikje kan kopen wil ik de Trace nog wel overwegen weg te doen.
Maar prijs/kwaliteit is het simpelweg belachelijk makkelijk. Probeer maar eens voor 200 euro in de buurt van die sound te komen, je koopt er misschien net één van de speakers los voor...

Bonusfoto met extra korrel!
Afbeelding

Cab vandaag opgehaald. Met het testen hoorde ik al meteen een "flodder" in het geluid en bij bepaalde frequenties volumeverschil. Na wat puzzlen en de cab opengehaald te hebben bleek bij 1 speaker de conus gescheurd te zijn..... Die jongen die hem verkocht wist niet wat ie zag :shock: Had hem eigenlijk alleen op laag volume bespeeld, dus was hem niet opgevallen (aardige gozer overigens). Cab voor half geld meegenomen en inmiddels een verzoekje naar een reconer verstuurd of het ding gefixt kan worden. Anders ga ik er 2 EVM's inschroeven denk ik :kwijl:
Fender Precision USA (1977)
Fender Precision Classic 50s MiM (2019)
Marshall VBA 400
GR One 800
GR One 212 slim
Gebruikersavatar
Harm190
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 jun 2011, 21:13

Bericht door Harm190 »

De 7215 is "gemodificeerd" naar een versie met 2 stuks EVM15 speakers. Klinkt als de donder :twisted:

Kan nu een Trace Elliot combo 715x aankomen in een ruildeal, eentje van de laatste run bij TE.
Iemand ervaring met die dingen ? Lees er nogal wisselende reviews over op het net namelijk......
Planning is om het ding voor wat thuisgebruik in te zetten en eventueel als back-up mocht die kleine jongen hierboven het ooit niet willen doen :stupid:
Fender Precision USA (1977)
Fender Precision Classic 50s MiM (2019)
Marshall VBA 400
GR One 800
GR One 212 slim
Plaats reactie