Trillende snaar

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

Ik heb los van techniek geen last van meetrillende snaren.....dempen is gedurende spelen..... maar veel bassen hebben gewoon een klein probleempje wat op te lossen is......in dat opzicht zou je ook kunnen kijken of de topkam niet aan vervanging toe is.....
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dat kan, maar ik bedoel de topicstarter ;) Dempen gedurende het spelen is een kunst om goed te doen en als ik het zo las, denk ik dat hij daar nog niet zo mee bezig is geweest.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Vaak is het verstandig om een "ouwe rot" mee te nemen als je een dure bas koopt .
( en 2 weten er altijd meer als 1 )
De rose-wood jazz halsen van Fender hebben vrijwel altijd een "dead-spot" op de G-snaar ziiten op de C of Cis. ( dat hoort 'r min-of-meer een beetje bij helaas )
Het zou ook zomaar kunnen dat die A op de G-snaar ook een dead-spot is , waarbij de hals in resonantie geraakt.
Het is dan ook logisch dat die A-snaar hierdoor ook weer te gemakkelijk in resonantie geraakt.

Dead-spots kunnen zich manifesteren door de ondertonen , boventonen , of de gehele toon snel te laten doven .

Een nieuw ( prijzig ) instrument uitzoeken is een serieuze zaak . :|

Wat je kunt doen om dit fenomeen te testen is het volgende :

Je neemt de bas in handen , en drukt de head-stock redelijk stevig tegen de muur of dikke houten deurpost.
Je slaat daarna de "verdachte toon" aan .
Neemt de sustain dan toe , c.q. verdwijnt de klacht ( zo goed als ) , dan heb je een "zepert" aangeschaft.


( je kunt er dan mee terug naar de winkel )
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Helaas is het bij maple halzen net zo gewoon. :(
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Het maffe is :
Ik heb hier ook nog een nep-fender imitatie ding ,..peppie & kokkie merk ,van waai-bome-hout.
Dat ding heeft nog niet de minste minuscule deadspot op C of Cis :facepalm:

....kostte een keutel , en speelt nog lekker ook :D
Plaats reactie