blablas DHZ gedoe

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Het hele element zwart maken? (Just kiddin')Afbeelding
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

:facepalm: :finger:



:mrgreen:
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Hmmm...
Afbeelding
Een raar onderdeel.... wat zou het zijn?



Afbeelding
Een volleldige neck-pocket shim voor mijn mk4-5fl, ik had er al eerder één gemaakt van 2 millimeter dik plastic, kon daar uiteindelijk net de snaren niet laag genoeg mee op de toets krijgen maar vond het wel goed genoeg 'for the time being'.
Vandaag, ruim twee jaar later, eindelijk maar eens even één gemaakt in aluminium, 3 millimeter dik, is intussen gemonteerd en het lijkt er op dat ik nu de snaren lager kan zetten dan goed is....Vanavond verder afstellen.

Materiaal zou niet echt uit moeten mogen maken voor het geluid, plastic is wat ik toen thuis had liggen in de goede dikte, op werk heb ik een uitgebreidere keuze en ben dus voor aluminium gegaan, makkelijk te bewerken en licht in gewicht.
Laatst gewijzigd door blablas op 18 jul 2017, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

mk6-6s & mk6-g6

Bericht door blablas »

De plannen voor mijn volgende project worden steeds duidelijker.
Ik ga twee instrumenten parallel bouwen, een rechtshandige gitaar en een linkse shortscale 6 snaren bas.
Die gitaar is voor een familielid die een buizen preamp voor mij aan het bouwen is, de bas is voor mij.

Ik ga het body ontwerp losjes baseren op een Ovation Deacon.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door blablas op 18 jul 2017, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Hieruit begrijp ik dat je de bodies spiegelt en de halzen misschien even lang maakt? Overigens leent zo'n body zich uitstekend voor stemmechanieken achterop en een koploze hals.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ik weet de schaal nog niet die de 'klant' wil hebben. :mrgreen:
Zal waarschijnlijk ergens rond 25 inch zitten, korter dus.

De mijne wordt 30 inch en mijn hals zal ook aanmerkelijk breder worden, ik denk op het moment aan een spacing van 9mm op de topkam en 17mm op de brug, eigenlijk wordt het gewoon een Bass VI met een fatsoenlijk te bespelen string-spacing. :)

Koploos vind ik niet echt passen bij deze vorm, maar daar zijn we op het moment nog niet mee bezig, eerst de hals en body vormen. Ik heb wel al een paar ideeën voor een passende headstock maar werk die later pas uit.

Koploos betekend ook een hele beperkte en dure keuze aan hardware, vooral die beperking wil ik niet!
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

Leuk project! Altijd een van mijn favoriete ontwerpen geweest, heerlijk eigenzinnig. De bovenste vleugel is eigenlijk veel te groot maar wellicht dat de brede hals dat enigzins opheft. Echt zo'n vorm die je bij iemand om de nek moet zien hangen.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

blablas schreef:Ik weet de schaal nog niet die de 'klant' wil hebben. :mrgreen:
Zal waarschijnlijk ergens rond 25 inch zitten, korter dus.

De mijne wordt 30 inch en mijn hals zal ook aanmerkelijk breder worden, ik denk op het moment aan een spacing van 9mm op de topkam en 17mm op de brug, eigenlijk wordt het gewoon een Bass VI met een fatsoenlijk te bespelen string-spacing. :)

Koploos vind ik niet echt passen bij deze vorm, maar daar zijn we op het moment nog niet mee bezig, eerst de hals en body vormen. Ik heb wel al een paar ideeën voor een passende headstock maar werk die later pas uit.

Koploos betekend ook een hele beperkte en dure keuze aan hardware, vooral die beperking wil ik niet!
Niet passen bij de vorm? I beg to differ:
Afbeelding
Zoveel anders is je vorm niet dan een Klein ergonomische gitaar :D

Ten aanzien van de hardware, je zou kunnen overwegen om die zelf te maken, een locking nut als string anchor bovenaan, en iets DIY voor de brug.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ik zat al te wachten op zo een soort reactie over een Klein. :wink:
Ik vind de vorm van een Klein toch wel essentieel anders, die is hoekiger en vooral de onderkant verschilt heel veel.

'Niet passen' was misschien een iets te lompe omschrijving van mij, ik denk/hoop dat ik het mooier kan met een meer traditionele benadering.

Wat die hardware maken aangaat: 'been there done that'. :)
Afbeelding
de afwerking mk1-6

Zo een brug en kopstuk maken is op zich geen enkel probleem, alleen is het een dusdanige hoeveelheid werk waardoor ik het lonender en goedkoper vind om dit soort spul te kopen.
Dit soort onderdelen maken zit voor mij ook helemaal geen uitdaging meer in, het maken en verzinnen hiervan is bijna mijn dagelijkse werk, ontzettend leuk en bevredigend om te doen maar ik wil daar niet op bijna dezelfde manier mee bezig zijn in mijn vrije tijd.
Laatst gewijzigd door blablas op 15 sep 2015, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Alles wat 'm niet past kan ie aanvallen. :shock: :mrgreen: :lol:
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Afbeelding
Een overzichtje van alle DHZ'ers die ik heb gemaakt - Allemaal redelijk op schaal t.o.v. elkaar.
Laatst gewijzigd door blablas op 18 jul 2017, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Ik was benieuwd hoe deze zeer indrukwekkende verzameling er rechtshandig uit zou zien. :mrgreen:
Afbeelding
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Bij lange na niet zo mooi. :lol:
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7181
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

HEEL indrukwekkend! :worship:
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

I call dibs on the righthand 7 string single cut!

Nee serieus... ik vind sc bassen doorgaans spuuglelijk. Maar dit ontwerp klopt op de een of andere manier veel meer. Als de rechtshandige variant zou bestaan, en te koop zou zijn. Zou ik er toch goed over na moeten denken om wellicht een deel van m'n collectie op te offeren..
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Plaats reactie