Het grote Orange topic

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Als je dat niet had gedaan had je dit nooit geweten... Soms leer je .... van verandering. Een SVT7 kan geen straf zijn...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

Bekend gedoe. Ik zit naar andere versterkers te kijken terwijl ik altijd een prima sound met m'n Ashdown ABM. En toch... :facepalm:
Zo'n SVT6 is toch een fraaie dikke versterker?
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

Ik vermoed dat het hier toch een Orange OB1-500 gaat worden. Na een reeks filmpjes op Youtube bekeken te hebben lijk ik toch wel overtuigd. Vooral het feit dat ie heel clean maar ook heel dirty kan én dat je de signalen kan blenden spreekt mij wel aan. Vroeger was ik ook op zoek naar die Ampeg bass sound, de SVT7 zat daar volgens velen heel dichtbij. Nu daar niet meer naar op zoek ben en hij niet 100% m'n verwachtingen kon waarmaken ga ik hem toch laten gaan.
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

Anthony schreef:Ik heb een Orange AD200B MK3, aangesloten op een Ampeg 410 HEN 8 OHM (USA) Cab. Ik heb de top nu een tijdje, hiervoor had ik een Orange Bass Terror, die klonk lekker vies en iets wat helder/strakker. Ik vind mijn Orange AD200B beetje tegenvallen (had er meer van verwacht zeg maar). Hij klinkt wat zompig / blubberig naar mijn idee (kan niet zo goed omschrijven haha :wink:) had hem eigenlijk nog vetter verwacht dan de Bass Terror. In het begin vond ik het wel een cool geluid maar nu ik er vaker mee moet optreden en ik kan mezelf een keer lekker laten horen op t podium in een soort van bass intro / solo duwt ie hem niet lekker weg. Is het mijn instelling van de top? Is het de speaker? Zijn het de buizen?

Instelling is meestal alles op 12u en de gain ongeveer 5 a 10 over 12u. Er zitten SVT buizen in (staat op de buizen). Ik wil binnenkort een Ampeg 810 aanschaffen. Misschien dat dit iets uitmaakt? Cab wat ik nu heb is al flink gebruikt...

Of is dit gewoon "het" Orange AD200B geluid?
Het ligt aan je Ampeg cab! Ik speel hier met een OBC115 thuis/gigs en op school gebruik ik de Eden 4x10 cab, klinkt super!
Er is ook een Ampeg 4x10 cab op school maar die sluit ik nooit aan omdat hij in mijn oren ook modderig klinkt :p
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Ik heb destijds mijn Orange onderhanden laten nemen door Rogier. Er zijn een aantal dingen met de MK3. Ten eerste zijn de componenten niet heel hoogwaardig. Wil je dit modificeren dan heb je gelijk een nieuwe printplaat nodig want degene die erin zit is te klein qua opzet om betere onderdelen erop kwijt te kunnen. Ten 2e, hij leverd maar 150 watt ipv 200. Dat komt door de uitgangs transformator. Als er een betere in komt kan hij misschien zelfs richting een 250 watt leveren. Ten 3e, mijn buizen stonden redelijk koud ge-biased. En ten 4e, in de 2e trap van de preamp wordt iets gedaan om meer bas erin te krijgen. Volgens Rogier maakte dit hem eigenlijk vooral modderig. Dat heb ik laten modificeren samen met de bias. Daarna klonk hij al een heel stuk beter.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Anthony
Berichten: 1374
Lid geworden op: 10 aug 2010, 19:00

Bericht door Anthony »

Oew....was een oude reactie van mij. Lag idd aan mijn cabinet. Icm met een Eden cab klonk ie veel lekkerder.

Vind de sound (die ik op het laatst had) nog steeds te gek. Zou zo'n amp toch ooit wel weer willen hebben.
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

Anthony schreef:Oew....was een oude reactie van mij. Lag idd aan mijn cabinet. Icm met een Eden cab klonk ie veel lekkerder.

Vind de sound (die ik op het laatst had) nog steeds te gek. Zou zo'n amp toch ooit wel weer willen hebben.
:mrgreen:
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

Ik heb gewoon terug een Orange TB 500 besteld via Thomann. Ik ging eerst voor de OB1-500 gaan maar na wat wikken en wegen toch maar voor de TB500 gekozen voor een paar redenen.

1) 329 euro goedkoper dan de OB-1 met hetzelfde wattage
2) Nog lichter en makkelijker te vervoeren dan de OB-1.
3) Ondanks dat de overdrive vet klinkt op de OB-1 is het maar de vraag of ik dat effectief veel ga gebruiken in m'n band.
4) De TB500 heeft 2 lampen in de pre-amp (maar op zich gaf dat niet de doorslag, eerder prijs e.d.)
Gebruikersavatar
Anthony
Berichten: 1374
Lid geworden op: 10 aug 2010, 19:00

Bericht door Anthony »

Toch weer terug naar de TB-500? Vette amp hoor! Wederom veel plezier met je nieuwe aanwinst ;-)
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Goose schreef:Ik heb destijds mijn Orange onderhanden laten nemen door Rogier. Er zijn een aantal dingen met de MK3. Ten eerste zijn de componenten niet heel hoogwaardig. Wil je dit modificeren dan heb je gelijk een nieuwe printplaat nodig want degene die erin zit is te klein qua opzet om betere onderdelen erop kwijt te kunnen. Ten 2e, hij leverd maar 150 watt ipv 200. Dat komt door de uitgangs transformator. Als er een betere in komt kan hij misschien zelfs richting een 250 watt leveren. Ten 3e, mijn buizen stonden redelijk koud ge-biased. En ten 4e, in de 2e trap van de preamp wordt iets gedaan om meer bas erin te krijgen. Volgens Rogier maakte dit hem eigenlijk vooral modderig. Dat heb ik laten modificeren samen met de bias. Daarna klonk hij al een heel stuk beter.
Niet om de MK3 bezitters tegen het been te pissen maarre... ik vind bovengenoemde tekortkomingen eigenlijk schandalig voor een full-tube die nieuw meer dan 2100 euro moet kosten.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Dat vond ik dus ook eigenlijk. Als ik dat van te voren had geweten. Maar ik heb hem destijds gek9cht nieuw voor €1800. Nog een hoop geld maar toch. Misschien had ik dan wel gekozen voor een Matamp, Hiwatt oid. In ieder geval geen Ampeg. Die vond ik te gecompressed klinken. En de oversturing daarvan vond ik ook niet mooi mixen met het totaal geluid. Die Orange heeft wel een hele mooie harmonische oversturing die lekker mixed.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Een van deze redenen waarom ik destijds voor een AD200 Mk1 (handbedraad) heb gekozen.

Ik overigens nu een OB1-300 thuis staan. Hou De Bassist in de gaten voor een bespreking... 8)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

Ondanks de technische minderheden van de mk3, vind ik het vooralsnog de beste amp voor zowel clean als overdrive wat ik tot dusver heb mogen bespelen :mrgreen:

Settings:
- Bass 9/10u
- Middle 14u
- Treble 12/13u

Master/gain afhankelijk van wat je nodig hebt :p
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

Anthony schreef:Toch weer terug naar de TB-500? Vette amp hoor! Wederom veel plezier met je nieuwe aanwinst ;-)
Ja, vond/vind die amp toch een stukje beter dan de SVT7. Is ook verre van slecht maar die Orange was toch echt een bom !
Owjeej
Berichten: 403
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:47

Bericht door Owjeej »

Basvarken schreef:Ik overigens nu een OB1-300 thuis staan. Hou De Bassist in de gaten voor een bespreking... 8)
Is deze Bassist al uit? Kun je me meer vertellen over deze amp? De review in de Gitarist heeft mijn interesse doen stijgen tot GAS-proporties!
Fender Custom Shop Limited Edition NOS '62 Precision Bass
Fender American Vintage Reissue ‘63 Precision Bass
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
Dean Playmate, my first love.
Plaats reactie