Basbouwers/Luthiers - aanvullingen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

Bericht door iglo »

DutchBass59 schreef:Deze mag toch ook zeker niet ontbreken :shock: :

Guitar Chop Shop (Luthorie, repairs, setups, customizing)
Zoutmanstraat 37
2518 GL Den Haag
070 - 392 00 88
https://www.guitarchopshop.com/
Is Sander niet een beetje de "opvolger" van Peer Dellen?
Peer is zelf met pensioen en bouwt volgens mij geen gitaren/bassen meer.
Sander is jarenlang zijn leerling geweest en nu zit Peer 1-2 dagen in de week in de shop...
Lakland JoBo5 + J-retro
MarkBass CMD121P + NY121
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Heeft er hier iemand soms een tip waar je in Belgie terecht kan om je bas te herspuiten ? (ik zou mijn rode fretless graag paars zien..)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

stijnkenens kan dat (en mooi). Verder kan normaal iedere luthier dat wel, zeker als het niet in nitrocellulose hoeft (da's lak waar sommigen zich niet aan wagen, wegens ongezond en moeilijk(er) te verwerken).
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Bedankt, gaat er me vooral om dat ik niet in een mallemolen van tijd beland en het instrument lang moet missen...
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

wombatboter schreef:Heeft er hier iemand soms een tip waar je in Belgie terecht kan om je bas te herspuiten ? (ik zou mijn rode fretless graag paars zien..)

Ga der mee naar een profesionele lakerij?
Kost waarschijnlijk* minder EN ze kunnen dat gewoonweg beter, want dat is wat ze doen ;)
Een Luthier werkt aan/stelt af/herstelt/... instrumenten. Dit is hetzelfde als een meubel lakken, daar gaat ge ook niet voor naar een luthier :)
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Een autospuiterij zou dat ook kunnen, maar voor een liter paarse verf gaan ze niet geheel hun systeem reinigen, dus... En het lakken van een instrument (als je het goed gedaan wil hebben) is toch nog van een andere graad dan het lakken van een tafel.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

Ben je daarzeker van?
Dat reinigen duurt helemaal niet zo lang hoor. En er is niks "kritischer" dan het lakken van een auto. Dus ik denk dat de die mensen best wel weten wat ze doen. Of in ieder geval beter dan een Luthier, vakmensen enzo he :)
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Hoeveel bassen wil je gespoten hebben? Daar is echt geen liter voor nodig. Ze moeten inderdaad wel een minimumhoeveelheid aanmaken voor elke kleur, maar dat is iets dat ze toch al meerdere keren per dag doen.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Pyroman schreef:Ben je daarzeker van?
Dat reinigen duurt helemaal niet zo lang hoor. En er is niks "kritischer" dan het lakken van een auto. Dus ik denk dat de die mensen best wel weten wat ze doen. Of in ieder geval beter dan een Luthier, vakmensen enzo he :)
Nou dat kan vies tegenvallen. Ik heb mijn G*t*ar eens bij een kennis van mijn vader laten spuiten in een autospuiterij.
Hij was in de goede kleur dat wel, maar de kwaliteit was gewoon bagger; overal druipers en putjes. De Reden dat dit zo was was: A) het zijn autospuiters en geen gitarenspuiters en B) ze gebruiken daar heel veel harder in hun lakken, waardoor die gewoon te snel opdroogt.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Druipers en putjes ligt niet aan te veel harder, dat is gewoon een fout van de spuiter... en het maakt geen reet uit of je een auto spuit of een gitaar, voor een auto heb je meer verf nodig maar het proces van aanbrengen is verder identiek.

Verf spuiten is een techniek (en een vak!), is echt niet iets wat iedere Beun de Haas wel even kan, maar het is ook geen zwarte kunst.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

blablas schreef:Druipers en putjes ligt niet aan te veel harder, dat is gewoon een fout van de spuiter... en het maakt geen reet uit of je een auto spuit of een gitaar, voor een auto heb je meer verf nodig maar het proces van aanbrengen is verder identiek.

Verf spuiten is een techniek (en een vak!), is echt niet iets wat iedere Beun de Haas wel even kan, maar het is ook geen zwarte kunst.
Ik heb eigenlijk gewoon het idee dat hij zich er snel vanaf wou maken.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Een goede carrossier zou geen problemen mogen hebben met het spuiten van een bas. Het grootste probleem in zo'n geval is dat je zelf je bas helemaal moet demonteren en na het spuiten weer in elkaar zetten en misschien ook de elektronica weer aan elkaar solderen.
Als je je bas bij een luthier laat refinishen, kan die in één keer al dat werk voor je doen.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Inderdaad..dat is het probleem
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Afbeelding
Afbeelding

Aanvulling voor de categorie "Noord-Brabant":

Mijn bas binnen gebracht voor een beurtje bij Roks Instruments in Breda, keurig gedaan door de vriendelijke luthier die een indrukwekkende verzameling zelf gemaakte instrumenten heeft.

https://www.roks-instruments.com" onclick="window.open(this.href);return false;
And the silence that followed was louder than a cannon.
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Voor de Regio Rotterdam / Zuid Holland :

Fotis Anagnostou. https://www.easinstruments.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Laatst mijn bas gebracht ivm vlakken etc. Prima werk geleverd.

Gr,
Ron
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
Plaats reactie