Nieuwe Basgitaar

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
jeroendekker96
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2015, 14:26

Nieuwe Basgitaar

Bericht door jeroendekker96 »

Hallo,

Ik speel nu bijna 5 jaar basgitaar. Ik heb de afgelopen 4 jaar gespeeld op een Ibanez SR300. Deze is mij zeer goed bevallen.
Nu ben ik op zoek naar een 5 snarige basgitaar. Ik speel in een band waar vooral jazz word gespeeld. Daarnaast speel ik zelf veel metal/rock. Ik zoek dus eigenlijk een 5 snarige basgitaar die een goede allrounder is.

Het liefst heb ik weer een Ibanez. Ik vind de SR300 heerlijk spelen door de dunne hals. Dit zoek ik eigenlijk ook weer in m'n nieuwe basgitaar. Na enig speurwerk was een logische stap om over te stappen naar een SR305, Daarnaast kwam ik ook de SR375 BBS tegen. Hiervan vind ik de kleur vooral heel mooi. Mijn budget ligt maximaal op de 400-450 euro.

Hebben jullie enige suggesties voor een nieuwe basgitaar?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Met dat budget zou ik zonder twijfel voor een gebruikte bas gaan. Is dat een optie voor je?
jeroendekker96
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2015, 14:26

Bericht door jeroendekker96 »

Het liefst heb ik een nieuwe, maar een nette gebruikte is een optie.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Je kunt gebruikt gewoon heel veel meer bas scoren voor je geld. Ik zal eens even snel kijken wat er zoal aan wordt geboden. :)
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Fernandes
Spector
Yamaha BB

Bijvoorbeeld. :)
jeroendekker96
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2015, 14:26

Bericht door jeroendekker96 »

Die Ferandes is een optie, zeer mooie basgitaar.
De Spector vind ik te oud en volgens mij is die Yamaha geen actieve, dit is wel iets wat ik wil in mijn nieuwe basgitaar.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Te oud? Ik zou op basis van leeftijd een bas écht niet afschrijven hoor... :D

Ik zou naar een winkel gaan waar ze een aantal vijfsnaren hebben hangen en dan van alles uit proberen. Probeer ook vooral bassen uit die boven je budget zijn! Mocht dat je erg goed bevallen, dan kun je prima tweedehands zoiets op de kop zien te tikken en gewoon heel veel geld besparen.
jeroendekker96
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2015, 14:26

Bericht door jeroendekker96 »

Ik ben ook van plan om in de kerstvakantie naar Musik Produktiv te gaan om alle basgitaren even uit te proberen. Hopelijk word ik daar wijzer van.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

:yes:

Kan me niet voorstellen dat daar niks uit gaat komen.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23317
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik heb dezelfde Fernandes (waar bij de laatste foto een heel andere bas staat, maar dat terzijde) en ben er erg over te spreken. Ik heb er jaren mee in een progmetalband gespeeld maar ook jazzy, funk en rock.

Een aantal niet-5-snaar-liefhebbers vonden het een van de fijnste waar ze ooit op hadden gespeeld.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2624
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Bericht door jorren »

deze bas is 625 incl versterker, misschien kan je 450 vragen zonder versterker.
https://link.marktplaats.nl/m989805293
Ibanez sr 605 vijfsnarig
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
jeroendekker96
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2015, 14:26

Bericht door jeroendekker96 »

De Fernandes lijkt me ook een zeer goede bas, alleen jammer dat je deze niet meer kan proberen in een winkel. Dan zou je al naar een particulier moeten die hem verkoopt.

De SR605 lijkt me ook een geschikte kandidaat. De hals is even dik als de SR300 die ik nu heb. En die dunne hals vind ik wel heel erg fijn spelen. Daarnaast is deze bas is eventueel ook uit te proberen bij bijvoorbeeld Musik Produktiv.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

https://www.session.de/FERNANDES-Retrospect-5-X-3TS.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
199 euro

De Squier Precision 5 zou ik persoonlijk voor gaan. Of... Als je een flinke ronk zoekt.. De Sterling by Musicman:
https://www.thomann.de/nl/sterling_by_mu ... _satin.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

444 euro...

Beide interessante bassen met het juiste passieve basisgeluid zodat het een herkenbaar basgeluid oplevert. Wel hebben ze beide de Fender snaar afstand. Dus de feel is anders dan bij een Ibanez. Als deze drie bassen niet aanspreken.... Dan zou ik zeker een Ibanez aanschaffen die je lekker vind spelen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23317
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Die Retrospect is wel heel ander allooi dan de Fernandes die Deevit plaatste...
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Als die Ibanez die je nu hebt je bevalt en je kunt leven met de smallere string spacing die op de 5-snaar ibanezzen te vinden is, dan zou ik voor die gaan. Een 305 dus. Maar op MP kun je tweedehands vaak voor weinig luxere modellen vinden.

Yamaha en Spector hebben toch vaak dikke halzen tenzij je voor de Trb serie van Yamaha gaat. Maar dat is wel een heel ander geluid. Goed, maar anders en helaas in de goedkopere varianten niet altijd even sterk in de mix.
Plaats reactie