Fingerstyle of plectrum?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Fingerstyle of plectrum?

Bericht door FleaWannabe »

Ik heb nog een vraagje.....zijn de meeste hier fingerpickers of word er ook geragd met plectrums? :)

EDIT: Ik heb er eventjes een nieuw topic van gemaakt om het overzichtelijk te houden -- Niels
Billy, tell Hulk about Disneyland
Gebruikersavatar
Munkey
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 jul 2004, 09:17

Bericht door Munkey »

beide
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

FleaWannabe schreef:Ik heb nog een vraagje.....zijn de meeste hier fingerpickers of word er ook geragd met plectrums? :)
hmm ik rag met m'n vingers
Best wel, eigenlijk.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Eerder nog wel eens met plectrum, nu voor bas alleen nog maar met de vingers. Ik vind het trouwens onzin dat sommige lui roepen dat plectrums en bassen absoluut niet samen kan. Kan prima en geeft best een apart geluid.
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Niels schreef:Eerder nog wel eens met plectrum, nu voor bas alleen nog maar met de vingers. Ik vind het trouwens onzin dat sommige lui roepen dat plectrums en bassen absoluut niet samen kan. Kan prima en geeft best een apart geluid.
Helemaal mee eens.
In de studio heb ik zelfs twee wat snellere nummers bewust met plectrum gespeeld voor een betere definitie.
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
DaMaGe, Inc.
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 apr 2004, 22:37

Bericht door DaMaGe, Inc. »

Het liefst met de vingers, maar ik heb niets tegen plectrums en gebruik ze soms ook wel. Bij sommige dingen klinkt het met een plectrum wel eens beter, of voor als iets boven mijn niveau ligt om met vingers te doen is het ook handig.
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

Fingastyle! Blaren maken de man.
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Gebruikersavatar
rendering_rebel
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 aug 2004, 12:27

Bericht door rendering_rebel »

Fingerstyle indeed
Plectrum kan ik ten eerste niet en het is ook niet het geluid wat ik zoek
Ik vind het maar :cry:
Gebruikersavatar
J!
Berichten: 870
Lid geworden op: 11 jan 2004, 15:12

Bericht door J! »

Niels schreef:Eerder nog wel eens met plectrum, nu voor bas alleen nog maar met de vingers. Ik vind het trouwens onzin dat sommige lui roepen dat plectrums en bassen absoluut niet samen kan. Kan prima en geeft best een apart geluid.
I agree!

Ik speel ook voor 99% met m'n vingers, maar bij liedjes zoals Objection van Shakira en Everything van Anouk vraagt 't wel om die Presicion plectrum sound. Dus halselementje open en raggen.

Vind 't wel tegek voor, maar dan ppur voor de sound!

J! 8)
netjes?

TWITTERRRRRRRRRR

netjes!
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Precision plectrum sound en dan het halselement open.

Das toch een jazz als het aan mij ligt. Het zal het P geluid wel enigszins naderen, maar hetzelfde zal het toch niet zijn?

Ik speel altijd met mijn vingers, net zoals bij gitaarspelen ik dat deed. Met plectrum kan ik het wel, maar ik ontwikkel het niet op bas. Voor mij vind ik het niet nodig, maar het kan wel mooi zijn. Pak 'Cucumber Slumber' van Weather Report (op Live and Unreleased) en daar speelt ie toch echt wel een vette groove met plectrum.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Richard
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 apr 2004, 19:20

Bericht door Richard »

Fingerstyle 8)

maar sommige nummers of loopjes moeten gewoon met plectrum.... anders klinkt t gewoon niet.... alhoewel ik fingerstyle meestal tog beter vind klinken....
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ik vind dat ik toch een P-bass er ooit bij moet kopen.

puur voor die P-growl/rumble, cker als je erop slapt!!!

en dan koop ik ook meteen een plectrumpje :P
gheh :lol:

toch is het nu al the way fingerstyle, klinkt gewoon 'vet'
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Fingerstyle is vaak niet zo schel en niet zo 'kaal' t.o.v. als je met een plectrum speelt. P ruled ja... fretless helemaal... ooit een gehad. Weggedaan, maar zou graag dat ding weer in huis hebben, just in case. Het geluid is wel erg bruikbaar hoor, maar met een J type kun je wat meer uithalen in de richting van fingerpicking. Jaco geluidje en zo...hehe... maar vet zijn ze beide.

Leo roelt nog steeds big time!!!

(oh ja...hij heeft ook wat versterkers nog gemaakt geloof ik... :shock: )
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
DenJerre
Berichten: 184
Lid geworden op: 12 jul 2004, 16:51

Bericht door DenJerre »

Eigenlijk enkel met de vingers en duim en da's niet omdat ik iets heb tegen spelen met een plectrum, maar je verliest die dingen ongelooflijk snel en je moet ze altijd bij hebben... Enkel in de koffer van de accoustische bas heb ik er een paar zitten omdat ie dan iets spaans-achtig klinken heeft (moet wel nog wat aan de techniek werken)

Heeft iemand al eens geprobeerd met van die banjo-plectra(?) ? Je weet wel, die dingetjes die je over je vingers zet met een plectrum aan vast.
Alhoewel...
Gebruikersavatar
nick
Berichten: 73
Lid geworden op: 10 apr 2004, 08:42

Bericht door nick »

ik speel ook alleen met mijn vingers, heb een paar keer met plectrum geprobeert, maar het is gewoon niet het geluid wat ik zoek.
I'm an allycat, some say a dirty rat!!
Plaats reactie